Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelf een tandem bouwen?

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 23 aug 2021 18:00

@ longpete:

ik lees "door de regels heen" dat jij en je vrouw echt voor het off-road werk gaan. Dat is top en ik snap nou ook hoe je het bedoelt met dat stuur.

ik heb nog een vraag:

De crank-arm lengte is zowel voor als achter hetzelfde?

Bij ons is het voor 175mm en achter 170mm.

Ik ben er nog steeds niet uit hoe zich dit op de kracht-overbrenging verhoud.
kracht x arm is F en ik heb dus met dezelfde kracht meer energie die ik overbreng.
simpel natuurkunde.
Maar wat is nou beter als ik wil dat zei het het makkelijkste heeft met trappen?

oja, mag ik vragen waar jouw frame uiteindelijk vandaan komt?

En ook zo'n problemen gehad met het bijelkaar schrapen van alle onderdelen?

groet,

Alexander.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 aug 2021 19:48

Was gericht aan Longpete. Voor zijn reactie was het niet nodig om jouw tekst integraal over te nemen. Het is alleen bedoeld om e.e.a. leesbaar te houden.

longpete
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2007 15:01

longpete 24 aug 2021 09:07

"De crank-arm lengte is zowel voor als achter hetzelfde? "
Ja 170 mm. Frame bouwer adviseerde dit. Maar 170achter is te lang. 160 is onvindbaar. Door de vering daalt brackethoogte achter. Waardoor ze met haar pedaal dikwijls tegen een obstakel stoot. De demper slaat nooit door en gebruikt de volledige veerweg. Meer druk om de bracket hoger te houden zou dus jammeer zijn. Heb veerweg vork voorraan verhoogd. En een 2.8 band genomen ipv 2.6. Maar doordat in die band maar 1.8 tot 1.9 bar zit helpt dat niet altijd.

"Bij ons is het voor 175mm en achter 170mm." Ik ging 165 en 175 nemen, 170 voor mij is geen probleem.

"Ik ben er nog steeds niet uit hoe zich dit op de kracht-overbrenging verhoud.
kracht x arm is F en ik heb dus met dezelfde kracht meer energie die ik overbreng.
simpel natuurkunde.
Maar wat is nou beter als ik wil dat zei het het makkelijkste heeft met trappen?" Zo technisch onderlegd ben ik niet. Maar met langere cranks doen jullie beide minder tpm. (de langste crank telt) . Voor het onder controle houden van een tandem zijn veel tpm sowieso aangewezen. Ik zou gaan voor 170 en 170. Maar of het verschil de investering in andere cranks waard is?

"oja, mag ik vragen waar jouw frame uiteindelijk vandaan komt?" Juchem, Nicolai maakt geen tandems meer.

"En ook zo'n problemen gehad met het bijelkaar schrapen van alle onderdelen?" Gelukkig moest ik 7 maanden lang wachten op het frame en heb ik altijd een voorraad onderdelen. Maar ik heb nog altijd niet alles wat ik graag gewild had. En voor bepaalde onderdelen is de prijs meer dan 50% hoger. Voor andere een wachttijd van 6 maanden. Voor de meeste slijtage- en reserveonderdelen heb ik gelukkig op tijd ingekocht. en kan wel een jaartje verder. Maar bvb tokens voor een suntour aion 35 boost vork: onvindbaar. Dat betekende nog een vork. Heb nu wel een 29 en een 27.5 vork om te wisselen naargelang terrein eens ik de tokens heb.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 aug 2021 08:49

Wat betreft cranklengte: het vermogen dat je levert is bepaalt door de rotatiesnelheid van de crank en het geleverde moment rond de crank as. Als jij min of meer de rotatiesnelheid oplegt, dan bepaalt het moment dat jouw vrouw levert dus het vermogen dat ze levert. Of ze dat nou doet met lange cranks (lage kracht op het pedaal, hoge tangentiele snelheid) of korte cranks, maakt wat dat betreft niet uit. Vergelijk het met fietsen op een doortrappen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

alexandertje
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jan 2020 20:56
Locatie: Suub

alexandertje 26 aug 2021 16:20

Hallo 53X11,

Na jouw uitleg begin ik het te snappen en meen ik te kunnen afleiden uit je antwoord dat ik, in dit geval de "sterkere persoon" min of meer de bepalende factor ben. Alles wat mijn lief aan energie levert wordt gewoon bij mijn kracht opgeteld. En daarbij maakt het dus feitelijk niet uit hoe ze die kracht levert.
Ik snap alleen jouw laatste zin " Vergelijk het met fietsen op een doortrappen" niet.

Dank voor je reactie en een sportieve groet uit het zonnige zuiden des lands.

Alexander

longpete
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2007 15:01

longpete 26 aug 2021 18:09

Watt is dacht ik NM (torque) x rpm. Langere crank is grotere hefboom maar heeft grotere draaicirkel. Door die grotere draaicirkel doe je minder tpm en moet je dus wat meer kracht leveren. Als je de tandem ergens moet doortrekken bvb over een steen, boomwortel op een steile helling of plots moet maneuvreren help het dat je veel tpm draait. Je oefent dan minder kracht (torque ) uit en je haalt je pedaal makkelijker over dode punt. Met kortere cranks draai je meer tpm dan met lange, Je zult je er dus makkelijker doortrekken. Met een lange blijf je hangen en dan kip je met een tandem gewoon om. Door het enorme systeemgewicht (voor ons zonder veel bagage al meer dan 180 kg) kan je een tandem zeer moeilijk rechthouden als het ding stopt met rollen of als een wiel uitbreekt. Op een solo fiets vang ik een uitbrekend wiel wel op door "body english" op een tandem no way. In een downhill is het ook beter om de tandem te laten lopen waar hij geen gaat, Alleen sturen met lichaam door leunen werkt. En vooral door de stoker dan. Maar best is er op vertrouwen dat hij erover/doorheen bolt. Dus niet teveel remmen en sturen (dan verlies je momentum) Waar ik nog niet over uit ben is of een 29 inch wiel met een vork met minder veerweg of een 27.5 met 2.8 of 2.6 band en een vork met meer veerweg het best over hindernissen rolt. Je kunt immers niet bunnyhoppen met een tandem. Wat meer veerweg en wat meer sag helpen daarbij.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2021 20:33

Omwentelingen per minuut zijn onafhankelijk van de cranklengte. Snelheid van je voet neemt bij een langere crank toe en de kracht dus af, maar het vermogen blijft gelijk, mits je biomechanisch rendement gelijk blijft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 aug 2021 21:09

Dat laatste doet er niet toe natuurlijk als je het over geleverd mechanisch vermogen hebt ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

longpete
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2007 15:01

longpete 26 aug 2021 22:04

amclassic-fan schreef: 26 aug 2021 20:33 Omwentelingen per minuut zijn onafhankelijk van de cranklengte. Snelheid van je voet neemt bij een langere crank toe en de kracht dus af, maar het vermogen blijft gelijk, mits je biomechanisch rendement gelijk blijft.
In mijn vorige post heb ik niet altijd de juiste begrippen gebruikt. Zal dit nu beter proberen uitleggen. Heb formule opgezocht : vermogen(watt) = Torque * (2*Pi*rpm / 60)
Met een langere crank leg je meer weg af (grotere draaicirkel). Torque is vermogen(watt) maal cranklengte. Bij een langere crank heb je dus meer torque. Als vermogen hetzelfde blijft zul je bij langere cranks dus minder tpm doen.
Voor mij rijdt meer tpm makkelijker/comfortabeler(kan er niet juiste woord op plakken).
Belast mij knieën ook minder. En daardoor houd je beter momentum op een zware tandem. Rij eens met een tandem, je merkt het direct. Het sturen van een tandem zeker offroad is een veel zwaardere belasting van alle lichaamsdelen.

Bijkomend voordeel, bodemvrijheid offroad en dat is bij volledig geveerde fietsen en zeker bij een tandem waar achterste bracket altijd lager zit dan voorste het belangrijkst. Doordat er vlug 70cm en meer afstand is tussen voorste en achterste bracket, zal achterste kettingblad bracket ook al eens bodemcontact maken als je voorwiel een drop doet.

Plaats reactie