Alles over vakanties op én met de fiets

Toscane, basisinformatie gevraagd ! + camping tips

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2021 18:43

De zomervakantie is voor ons altijd hét moment om plannen te maken voor volgend jaar. En na bijna 10 jaar Frankrijk, wordt het volgend jaar voor ons Italië.

De noordelijk gelegen meren zijn ons te toeristisch en te onzeker qua weer. Iets te vaak berichten over weggespoelde campings enzovoorts. Wij zijn "mooiweerkampeerders" en we houden wel van warme temperaturen.

Toscane moet het worden. Ik ben er vaak geweest, maar lang geleden. Mijn broer deed ooit een talencursus in Sienna. Ik heb hem toen bezocht en heb toen de Palio gezien, wat een ervaring! Helaas fietste ik toen nog niet.

Afijn. Toscane gaat het dus worden. Nu is dat een vrij groot gebied. Ik ben dus op zoek naar tips.

- Waar moet je zitten?
- Wat zijn de karakteristieken van de diverse deelgebieden? (voorbeeld: "in het noorden vind je vooral X in het zuiden juist Y)
- Wat is het beste fietsgebied
- Welke fietsen neem ik mee, ik heb ruimte genoeg (aanhanger) en heb weg, gravel, mtb
- Tips voor campings waar mijn kinderen van (dan) 8 en 10 het ook leuk hebben
- Tips over beste manier om erheen te rijden. Ik lees allerlei horrorverhalen over de Gotthardtunnel. 's Nachts rijden is geen optie. Wij rijden met een aanhanger dus routes via Frankrijk zijn zeker welkom (130 km/uur). Zeker omdat je dan ook geen Baustellen hebt!
- Wat mag ik niet missen qua bezienswaardigheden?
- Waar koop je goede wijn, dat is een hobby van ons
- Overige tips

Ook al is het nog meer dan een jaar wachten (wij gaan volgend jaar wat later dan dit jaar), de voorpret is nu al begonnen!
Laatst gewijzigd door havana op 12 aug 2021 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2021 19:14

havana schreef: 12 aug 2021 18:43 - Waar koop je goede wijn, dat is een hobby van ons
- Overige tips
Als jullie hobby het kopen is en de mijne het proeven, dan zie ik mogelijkheden voor een innige samenwerking :mrgreen:

Ik zal binnenkort even een deel van mijn kennis op schrift zetten.
GastheerG is hier op het forum dé kenner van die regio.
Alvast als steekwoorden voor lokaal lekkers: ricciarelli Nannini, Antica Macelleria Falorni en Gelateria Dondoli.
Less is bore

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 12 aug 2021 19:17

Ik ga dit volgen. Toscane ook hoog op ons lijstje. 😃

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 aug 2021 19:32

Over 4 weken kan ik je meer vertellen. Zoals het nu lijkt hebben wij dan 2.5 week op camping Belsito gezeten incl vele fietstochten. Bezoek aan Florence (met overnachting) Lucca, Pistoia en Siena. Enfin, eerst een paar dagen richting Cuneo voor Colle Fauniera.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 aug 2021 20:15

Geen campinginfo, kennissen gaan graag naar agriturismo’s, maar dat zijn huisjes. Meestal wel landelijk en rustig. Mogelijk zijn daar ook campings aan gekoppeld.
Heb zelf de Strade Bianche granfondo gereden en van Pisa naar Rome. Erg fraai allemaal. De mooiste stukken en beleving van het landschap zijn de onverharde wegen. Die kunnen soms pittig steil zijn. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een gravelfiets. Rond Siena zijn een aantal Eroica tochten uitgepijld, daar moeten ook gpx tracks van te vinden zijn.
Niet zijken maar reiden !

i-mac

i-mac 12 aug 2021 20:21

Deze topic ga ik ook volgen. Zou er ook graag eens naartoe trekken, maar dan niet naar een camping. Onze voorkeur gaat uit naar een b&b. En dat mag bij landgenoten zijn.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 12 aug 2021 20:42

De chianti streek is m.i. wel een mooi fiets gebied. En ook een mooi wijngebied toch?
Qua route: Als je via Frankrijk wil rijden en niet de gotthard door wil dan is volgens mij de enige route via Lyon en Turijn. Maar ik kan het mis hebben. De baustellen in Duitsland zijn inderdaad vreselijk op dit moment, maar ik zou toch gewoon via Duitsland, Fernpass en de Brennerpas. Alleen al het binnen rijden van Italie via de Brenner is mij heel wat baustellen waard.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 12 aug 2021 20:48

Wij gaan in oktober naar Elba,
Als tussenstops probeer ik Cinque Terre (wandelend) en de Gotthard in te plannen.

https://photos.app.goo.gl/FaTwBUHLWAWVpJuU7 Een nog niet geregideerd album van Pisa - Rome
Niet zijken maar reiden !

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 12 aug 2021 20:53

Zolang je de weekenden vermijdt, is de Gotthard wel te doen. Op doordeweekse dagen heb ik daar nooit in de file gestaan. Baustellen zijn idd wel flink irritant, maar ook daar maakt t nogal uit of je doordeweeks of in t weekend rijdt. Route via de A5 in Duitsland (Mannheim, Karlsruhe), Basel en de Gotthard is normaal gesproken wel het snelste.

Joris
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 12 aug 2021 21:00

Als je nog open staat voor alternatieven is de Langhe regio (omgeving Barolo) een nog mooier alternatief naar mijn mening. Het ligt noordelijker, dus beter te berijden, is qua landschap nog net een tikkie mooier en het fietsen is er fantastisch. Een heuvelachtig landschap met wijnvelden zover je kunt kijken en veel mooie klimmetjes van een paar km en paar honderd hm. Vergeleken met Toscane is het wat mij betreft mooier en beter fietsen.

Als jezelf wat meer pijn wil doen zijn klimmen zoals de Fauniera of Agnello binnen een uur met de auto te berijden.

Verder staat Barolo (en de naastgelegen Barbaresco streek) bekend om zijn wijn en eten. Het enige wat Barolo mist is echte toeristische trekpleisters zoals Florence of Sienna, maar qua wijn niet te verslaan.

Ben toevallig net terug uit beide streken en heb iedere dag een rondje gemaakt van 50km/1000 hm incl de Fauniera. Prachtklim!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 aug 2021 21:23

Qua wijn: Chianti is vooral sangioveze druif. Je moet er van houden, mij maak je er lang niet altijd gelukkig mee. Vaak een soort van zuurtje wat ik niet lekker vind. Liever een ander soort erbij gemixt zoals de Canaiolo Nero.
Qua fietsen is de Chianti het dan weer wel!!
Paar van de leukere ritjes die wij hebben gereden destijds;
https://connect.garmin.com/modern/activity/737784028 (met prachtig uitzicht vanaf een kapelletje op Siena. Via Chianti route terug.

https://connect.garmin.com/modern/activity/737784062

https://connect.garmin.com/modern/activity/737784131 Ten oosten van de snelweg. Wij zijn hier klem gereden ivm een autorally (wel gaaf om te zien), maar je kunt daar waanzinnig mooi klimmen. Deze route is dus zeker niet compleet, maar leuk indicatie.

Er zijn ook fraaie Strade Bianchi routes, maar die hebben wij destijds op onze (toen nog) 23mm bandjes maar lekker links laten liggen.

Wij zaten 1x op de mega camping in Figline Valdarno. Gelukkig in september, ik weet niet of ik dat ook leuk zou vinden in juli of augustus. Qua faciliteiten wel top en nog nooit (ik herhaal, nog nooit!) zo'n goede ijssalon op een camping gehad.
Je vergist je snel in het aantal hoogtemeters wat je in die regio maakt, het is er nooit vlak en soms best pittig klimmen. Zou er graag nog eens naar terug gaan, maar de autorit erheen houdt ons nu een beetje tegen. Het is een tering eind en de Gothard is altijd een kwestie van geluk hebben.
Sowieso de route door Frankrijk pakken: Lux, Straatsburg, Basel, tunnel, Milaan, Parma. Dan omzeil je het gezeik in Dld.

Als je daar bent sowieso de clichés bezoeken; Florence, Siena (mijn favoriet), San Gimignano, de kleine dorpjes in de Chianti, Arezzo, etc.
Zoek in die dorpjes ook de lokale slager en bakker op. Je eet je vinger op. De slager in Greve is zeker een bezoek waard als je van worstjes en andere vlees-lekkernijen houdt. Als je in Siena bent graag een doosje ricciarelli koekjes meenemen voor ons bij bakkerij Nannini :mgreen:

We hebben ook 1x aan de kust gezeten bij Marina di Bibbona. Leuk fietsen, maar minder klimmen dan in de Chianti en ik vond het wat beperkt. Volterra is fraai, vergeet Pisa en Lucca niet. Pisa met een grote boog om de toren-toeristtrap heen maar lekker de achterafstraatjes en piazza's opzoeken.

EDIT: Barolo vind ik ook lekkerder ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 12 aug 2021 21:46

Daniel, ik kan je linkjes in de Garmin app niet openen helaas.

Ben wel heel benieuwd en volg dit ook even! Over vier weken vertrek ik naar de Toscane, half uur ten oosten van Florence in een Agriturismo.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Plaats reactie