Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schijfrem achter blijft aanlopen

karstenkarsten
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 mar 2014 20:08

karstenkarsten 04 aug 2021 21:47

waar is het tooltje te koop?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 aug 2021 21:54

Als ik voor mijn beurt mag spreken: Ali. Zoek even op TOOPRE MTB Disc Brake Pad Adjusting. Ik vind de ovale net iets lekkerder werken.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 04 aug 2021 22:35

Mij ontgaat de logica achter een dergelijke tool (of een visitekaartje ertussen, dat ook wel eens als low tech oplossing word geadviseerd). Als je op die wijze de pistons afhoudt van de schijf, dan zullen ze toch zeker zonder die tool bij het remmen een stukje opschuiven door de seal/ d-ring?

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 04 aug 2021 22:47

Janjan schreef: ↑04 aug 2021 22:35 Mij ontgaat de logica achter een dergelijke tool (of een visitekaartje ertussen, dat ook wel eens als low tech oplossing word geadviseerd). Als je op die wijze de pistons afhoudt van de schijf, dan zullen ze toch zeker zonder die tool bij het remmen een stukje opschuiven door de seal/ d-ring?
Inderdaad.
Werkt slechts eenmalig, want zodra je de remmen inknijpt na het verwijderen van het tooltje staan de pads weer op de normale afstand. (zelfstellend effect van hydraulische schijfremmen). Soort placebo dit.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 aug 2021 08:21

Pollekes schreef: ↑04 aug 2021 22:47
Inderdaad.
Werkt slechts eenmalig, want zodra je de remmen inknijpt na het verwijderen van het tooltje staan de pads weer op de normale afstand. (zelfstellend effect van hydraulische schijfremmen). Soort placebo dit.
+1
Inderdaad dit! Remblokken zijn zelfstellend om slijtage te compenseren, gaan steeds dichter naar de schijf staan naarmate de pads dunner worden.
Dogma F

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 05 aug 2021 10:10

De boutjes los, remknijpen, boutjes vast methode werkt goed als beide zuigers even ver/symmetrisch uit de cilinder komen, beide ook bewegen bij het inknijpen van de rem en de 2 remblokjes identiek gesleten zijn.. Als dat niet is eerst zorgen dat beide zuigers weer symmetrisch bewegen en in rust ook even ver uitsteken. Check ook dan gelijk of de remblokken gelijkmatig gesleten zijn. Als dat allemaal in orde is werkt boutje los, remknijpen, boutjes vast methode ook om e.e.a. zo in te stellen dat niets meer aanloopt.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 aug 2021 16:48

De pistons centreren (Parktool heeft mooie filmpjes): https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgR ... 5&index=18
Afbeelding

deoudegek
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jun 2013 12:35

deoudegek 06 aug 2021 23:32

Rem loopt steeds aan?
Wiel eruit.
Remblokken eruit.
Remklauw binnenzijde schoonmaken.
Ik doe dit met een sopje een tandenborstel
Remzuigers terugduwen.
1 of 2x in handel.knijpen en.kijken of de zuigers alle twee hetzelfde uit en ook weer in gaan.
Zo nee, zuigers nog een beetje naar buiten drukken en opnieuw met sopje/tandenborstel
Zuigers terug en herhalen .
Zo ja, wiel.monteren, Steekas of quick release vastzetten. Zit het wiel er recht in?
Wiel draaien. Is de schijf recht( goed te zien door de klauw heen)
Speling op Wiel lagers?
Remklauw losstellen,
Door Remklauw heen kijken.,
Remklauw zo ver verschuiven dat de schijf in het midden van de klauw staat.
Klauw vastzetten, is de klauw niet verschoven?
Wiel eruit, blokken erin, wiel.monteren ,
Remhandel inknijpen totdat blokken aan liggen.
Lukt dat niet dan remhandel.inknijpen een enige tijd zo vastzetten.
Fietsen.
Die stelbeugeltjes heb ik nog nooit gebruikt.
Als je ze tussen de remblokken en schijf stopt heb je er naar mijn idee niets aan.
Als ze tussen klauw en schijf gaan, dan alleen als je er zeker van bent dat je de schijf niet krom duwt, en moet je na het vastzetten van de klauw alsnog vontroleren of de schijf in her midden staat.
Succes😜

statusquooh
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2016 09:04

statusquooh 07 aug 2021 07:14

Fietsen jullie nog wel eens?leuk die schijfremmen......zou de ultieme oplossing zijn van slecht remmen in slecht weer.....nu snap ik het...dan is iedereen die dingen aan het afstellen....

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 07 aug 2021 21:01

deoudegek schreef: ↑06 aug 2021 23:32 Rem loopt steeds aan?
Wiel eruit.
Remblokken eruit.
Remklauw binnenzijde schoonmaken.
Ik doe dit met een sopje een tandenborstel
Remzuigers terugduwen.
1 of 2x in handel.knijpen en.kijken of de zuigers alle twee hetzelfde uit en ook weer in gaan.
Zo nee, zuigers nog een beetje naar buiten drukken en opnieuw met sopje/tandenborstel
Zuigers terug en herhalen .
Zo ja, wiel.monteren, Steekas of quick release vastzetten. Zit het wiel er recht in?
Wiel draaien. Is de schijf recht( goed te zien door de klauw heen)
Speling op Wiel lagers?
Remklauw losstellen,
Door Remklauw heen kijken.,
Remklauw zo ver verschuiven dat de schijf in het midden van de klauw staat.
Klauw vastzetten, is de klauw niet verschoven?
Wiel eruit, blokken erin, wiel.monteren ,
Remhandel inknijpen totdat blokken aan liggen.
Lukt dat niet dan remhandel.inknijpen een enige tijd zo vastzetten.
Fietsen.
Die stelbeugeltjes heb ik nog nooit gebruikt.
Als je ze tussen de remblokken en schijf stopt heb je er naar mijn idee niets aan.
Als ze tussen klauw en schijf gaan, dan alleen als je er zeker van bent dat je de schijf niet krom duwt, en moet je na het vastzetten van de klauw alsnog vontroleren of de schijf in her midden staat.
Succes😜
3 paginas, en de juiste methode lees ik in deze een na laaste post :winkthumb:
Buitenkant zuigers schoonmaken is vaak de oplossing. Als ze niet goed terug kunnen door residu dan loopt de boel aan.
Remklauwen afstellen is vaak niet de oplossing.

Rogier1975
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2013 22:03
Locatie: Pijnacker

Rogier1975 09 aug 2021 16:19

statusquooh schreef: ↑07 aug 2021 07:14 Fietsen jullie nog wel eens?leuk die schijfremmen......zou de ultieme oplossing zijn van slecht remmen in slecht weer.....nu snap ik het...dan is iedereen die dingen aan het afstellen....
Ik fiets op mijn racefiets bij mooi en slecht weer. De truc is vooral om je fiets na een regenrit goed schoon te maken. Dan heb je geen enkel probleem met schijfremmen.
Koga LightDeluxe 2008
Scott Addict 20 Disc 2019

Rogier1975
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 sep 2013 22:03
Locatie: Pijnacker

Rogier1975 09 aug 2021 16:23

midstar schreef: ↑07 aug 2021 21:01
deoudegek schreef: ↑06 aug 2021 23:32 Rem loopt steeds aan?
Wiel eruit.
Remblokken eruit.
Remklauw binnenzijde schoonmaken.
Ik doe dit met een sopje een tandenborstel
Remzuigers terugduwen.
1 of 2x in handel.knijpen en.kijken of de zuigers alle twee hetzelfde uit en ook weer in gaan.
Zo nee, zuigers nog een beetje naar buiten drukken en opnieuw met sopje/tandenborstel
Zuigers terug en herhalen .
Zo ja, wiel.monteren, Steekas of quick release vastzetten. Zit het wiel er recht in?
Wiel draaien. Is de schijf recht( goed te zien door de klauw heen)
Speling op Wiel lagers?
Remklauw losstellen,
Door Remklauw heen kijken.,
Remklauw zo ver verschuiven dat de schijf in het midden van de klauw staat.
Klauw vastzetten, is de klauw niet verschoven?
Wiel eruit, blokken erin, wiel.monteren ,
Remhandel inknijpen totdat blokken aan liggen.
Lukt dat niet dan remhandel.inknijpen een enige tijd zo vastzetten.
Fietsen.
Die stelbeugeltjes heb ik nog nooit gebruikt.
Als je ze tussen de remblokken en schijf stopt heb je er naar mijn idee niets aan.
Als ze tussen klauw en schijf gaan, dan alleen als je er zeker van bent dat je de schijf niet krom duwt, en moet je na het vastzetten van de klauw alsnog vontroleren of de schijf in her midden staat.
Succes😜
3 paginas, en de juiste methode lees ik in deze een na laaste post :winkthumb:
Buitenkant zuigers schoonmaken is vaak de oplossing. Als ze niet goed terug kunnen door residu dan loopt de boel aan.
Remklauwen afstellen is vaak niet de oplossing.

Inderdaad gewoon je fiets onderhouden scheelt een hoop ellende en controleren of je wiel en schijf recht zitten. Met een steekas gaat het recht plaatsen van je wiel ook een stuk eenvoudiger.
Koga LightDeluxe 2008
Scott Addict 20 Disc 2019

Plaats reactie