Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

keesh
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 aug 2018 16:51

keesh 28 jul 2021 14:13

wasbeer2006 schreef: 11 mei 2021 14:39
MarkVeenstra schreef: 11 mei 2021 11:54
Maar wat gebeurd er als je te veel remkracht hebt? Dan ga je over de kop, of je remt jezelf onderuit. Vooral als je onverwachts, en dus uit reflex, hard moet remmen. En dan heb je op nat wegdek eerder een teveel aan remkracht dan op een droge weg ;-).
Dat moet je trainen, ik rem vrijwel altijd hard, dan wordt het gewenning.
Over de kop gaat niet lukken, je band blokkeert tenzij je je gewicht verkeerd hebt.

Voor altijd 160 nemen, zeker als je ook de bergen in gaat of heuvels.
140 koelt bijna niet bij hard remmen en het doseert veel beter op 160

Daarnaast is de combo voor 160 achter 140 juist fijner omdat de knijpkracht veel dichter bij elkaar licht, dat maakt het voor de meeste ook een stuk makkelijker.

180 natuurlijk nooit doen op een racer dat verschil is zo groot, als je dat doet moet je niet de kracht gebruiken maar meer voor koeling.
Reflexen trainen? Haha, mooi verhaal, maar wel een lastig verhaal. Ik geloof hier niet in.

Ik heb dit eerder geprobeerd op mijn motor, nadat ik me meermaals onderuit geremd had. Toen een gevorderdencursus gevolgd en veel geoefend. Daarna is het toch weer voorgekomen. Uiteindelijk een motor met ABS gekocht, hiermee was het probleem 'onderuit remmen' natuurlijk gedaan ;) . Ja sommige rijders beweerden (mijn ongelukken dateren uit 2006/2007) dat ze zonder ABS een kortere remweg hadden dan op een motor met ABS. In uitzonderlijke gevallen was dat ook zo (bijv. natte kinderkopjes), maar de regeltechniek is in de loop der jaren flink verbeterd,

Mijn punt is dat een reflex een natuurlijk iets is. Dit komt voor in een 'noodsituatie'... een situatie die je vooraf niet voorzien had. In mijn geval bestaat er dan maar 1 reflex: knijpen! Met een blokkerend wiel moet je dus bliksemsnel lossen....

Met de ervaring op de motor in het achterhoofd heb ik dan ook voor velgremmen gekozen (2018). Toch vind ik de techniek van de schijfremmen wel mooi.. wie weet voor een volgende fiets :P

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 29 jul 2021 08:19

Er zijn inderdaad mensen die een enorme schrikreactie hebben en dan maar een ding kunnen, paniek! En dat is moeilijk te trainen.

Maar dan heb je toch hetzelfde probleem met velgremmen? Want iedereen roept altijd dat dat net zo hard remt..

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 jul 2021 08:53

Je moet wel harder knijpen met velgremmen. Maar op carbon in nat krijg je eerst niks en dan ineens remkracht terug. Ach die paniekreactie is altijd moeilijk. Als er iets gebeurt moet je ook vooral blijven sturen. En dat is nog het moeilijkste, wegkijken van het 'gevaar' en kijken naar de uitweg. Over een jaar of wat komt er vast iemand met een bruikbaar ABS voor fietsschijfremmen.

Nu denk ik wel dat de fietsindustrie de uitvoering van de flatmount standaard nog iets kan verbeteren. Ik ervaar tot nu toe op de racefiets ( die ik niet meer heb ) en de gravelbike meer problemen met flatmount schijfremmen. Vooral met voorcalipers die niet te centreren zijn. Terwijl de Postmount op de MTBs mij zo goed als nooit problemen oplevert. Het hydraulische gedeelte is voor mij ook t probleem niet. Mechanische schijfremmen snap ik dan ook niet zo goed. Beide keren ligt het waarschijnlijk vooral aan toleranties van de flatmount bevestiging op de carbon voor en achtervorken. Het perfect stellen gaat gewoon erg lastig. Dit moet gewoon echt beter uit de fabriek komen. Hoe moeilijk kan het zijn om een paar mannetjes oppervlakken te laten vlakken en draad recht te tappen. Sommigen fietsen zijn makkelijk, andere onmogelijk... Bij de ridley noah was het schroefdraad van het bovenste gat in de voorvork gewoon niet haaks met het onderste gat ( schuin geboord ) Dus elke keer als je de caliper bout op moment aantrok trok de remklauw mee naar links. Volgens de dealer geen probleem.... Het was ook mogelijk, maar ho maar als je er weer andere wielen in wilde gebruiken. Kon je opnieuw beginnen prutsen. Dit zijn gewoon dingen waar je gek van wordt. Net als tikkende/krakende bottom brackets. Het is de uitvoering van de industrie die de problemen veroorzaakt. De problemen komen niet alleen door het ontwerp. De toleranties die nodig zijn om het goed te laten werken worden gewoon vaak niet gehaald. Er komen te veel fietsen op de markt die QC rejects hadden moeten zijn. Zeker nu, in de overspannen markt.

Ik heb toch nog graag een velgremracer, puur voor het makkelijke auto in auto uit en niet de kans lopen dat je schijven opeens toch aanlopen. ( je hebt ze gebutst en die lichte krengen zijn krom ). Andere wielen mee, no problem. Qua remmen vind ik het vooral een voordeel als je er ook dikke gravelbanden op hebt liggen. Op de weg is het toch eigenlijk nog net niks. Maar voor de gravel allroad neem ik de nadelen voor lief. Dus ik koop over drie vier jaar wel weer een schijfremracer.
Laatst gewijzigd door thestudent op 29 jul 2021 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 29 jul 2021 09:55

Die laatste alinea onderschrijf ik helemaal,
Overigens ik vind het geweldig dat iedereen schijfremmen wil. Heb er al enkele malen mijn voordeel mee gedaan en tweedehands, maar ook nieuw hele leuke velgrem spulletjes (oa Wielen en complete fiets) kunnen kopen tegen aantrekkelijke prijzen.
Ach, ik zeg ook maar wat

ShApeBE
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2021 16:39

ShApeBE 16 jan 2022 14:55

Bij mijn nieuwe canyon fiets met sram force schijfrem, loop ik al van bij de levering tegen een vervelend probleem aan.
Voorwiel is alles normaal. Bij het achterwiel remt het op één specifieke plaats veel harder dan de rest.
De remschijf lijkt mij nog recht (als ze krom is, is het echt minimaal). Iedere keer als ik probeer van mijn achterrem te gebruiken begint de volledige fiets te schudden, je zou het beste kunnen vergelijken met een losse voorvork.
Op de werkstand kan je het simuleren door vrij hard te remmen en met de pedalen te draaien, altijd op dezelfde plaats stop het achterwiel.

Iemand een idee wat ik nog kan controleren?
Ik heb bij de levering geprobeerd om deze in remmen (door de regen zal er vermoedelijk niet veel van over zijn).
De remblokken lijken mij het probleem niet te zijn aangezien het altijd op dezelfde plaats lijkt te gebeuren.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jan 2022 15:10

Ik zou ze eens goed reinigen met alcohol of schijfremmenreiniger en dan opnieuw een inremprocedure.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 16 jan 2022 17:46

Iemand van onze groep had overlaatst exact hetzelfde probleem met zijn nieuwe fiets, ook met Sram Force. Hij heeft zijn remblokjes eens even opgeschuurd met schuurpapier en het probleem was weg. Best gek.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 16 jan 2022 18:17

Ik heb een Bianchi met remschijven en er nog nooit problemen mee gehad. Buiten het feit dat ik een Bianchi met velgremmen mooier vind geen spijt gehad van mijn keuze.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2022 08:59

Meet je schijf even op die plaats, als deze marginaal dikker is heb je natuurlijk dit probleem.
Monteer de schijf van voor achter, of draai de blokken even om......

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 17 jan 2022 10:27

Wat voor tools heb ik nodig om zelf mn schijfremmen af en toe schoon te maken, op te schuren en te vervangen?
Een tang om de schijf los te maken en ding om de blokjes opzij te duwen?
Betreft een SRAM AXS force

ShApeBE
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2021 16:39

ShApeBE 17 jan 2022 18:04

wasbeer2006 schreef: 17 jan 2022 08:59 Meet je schijf even op die plaats, als deze marginaal dikker is heb je natuurlijk dit probleem.
Monteer de schijf van voor achter, of draai de blokken even om......
1,82mm op de meeste plaatsen van de de remschijf. 1,88mm op de plaats waar ze sneller stopt, vermoedelijk zal dit dan het probleem zijn?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2022 10:46

Dat denk ik wel. probeer eens een wiel van een andere of je schijf van voor

Plaats reactie