Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vrouwenwielrennen 2021, 2022, 2023 en 2024

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 jul 2021 20:57

Ik denk dat Vollering dit jaar heel veel te danken had aan Van der Breggen, die puur door haar aanwezigheid de boel al lam legt en situaties rechtzet (zie Luik-Bastenaken-Luik maar bijvoorbeeld ook de winst van Blaak in de Strade). We moeten zien of de ploeg net zo dominant is zonder Van der Breggen, Blaak en in mindere mate d'Hoore en Canuel die ook stoppen. Nieuwkomer Kopecky is uiteraard sterk, Pieters is snel en Vollering is super maar of daarmee net zo dominant blijven moet blijken. Zal ook afhangen van hoe snel talenten als Vas, Fischer-Black en Shackley zich ontwikkelen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 jul 2021 13:52

De ongelijkheid in de spotlight geplaatst:
https://www.wielerflits.be/nieuws/een-d ... n-salaris/

Uit dit onderzoek blijkt dat 4 op 10 dames nog een andere job heeft, en evenveel zijn student.
Conclusie: ongeveer slechts 20% van de rensters uit continentale ploegen zijn full-time prof.

Edit: link naar bron: https://cyclistsalliance.org/2021/07/th ... -revealed/

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 jul 2021 15:21

Mede-organisator Joerie Devreese evalueert Baloise Ladies Tour: “Mooie diversiteit aan winnaressen”

Het artikel: https://www.hln.be/sport-in-de-buurt/me ... ~a966c6cf/

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 jul 2021 18:16

Terechte opmerking van Marijn De Vries in Vive le velo; Dumoulin wint Giro en Nederland staat op z'n kop. Van der Breggen wint voor de vierde keer de Giro en de reacties zijn op z'n best lauw te noemen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 jul 2021 18:26

Het zou voor het vrouwenwielrennen echt heel veel beter zijn als er wat andere dames ook eens zouden winnen.
Maar daar kan Anna niets aan doen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 jul 2021 18:30

Nou, ze gaat er wat aan doen: ze stopt
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 14 jul 2021 18:53

Jans schreef: 14 jul 2021 18:26 Het zou voor het vrouwenwielrennen echt heel veel beter zijn als er wat andere dames ook eens zouden winnen.
Maar daar kan Anna niets aan doen
VanVleuten heeft die toch ook al gewonnen? En vos?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 jul 2021 19:06

Er hebben dit seizoen uiteraard al tientallen dames gewonnen en Van der Breggen won dit jaar niet eens zo heel vaak. Wat ik wel denk is dat het beter zou zijn voor het internationale vrouwenwielrennen als de Nederlandse hegemonie wordt doorbroken. Kopecky kan daar een flink aandeel in hebben, net als Ludwig, Norsgaard, Brown, Labous, Lippert, Paladin en Niewiadoma, Harvey, Fischer-Black, Aalerud, Longo Borghini, als de Nederlandse top iets inzakt, en dat ligt best voor de hand gezien de leeftijden van Vos, Van Vleuten, Van Dijk en Brand, dan ligt er een heel gevarieerd veld van (aanstormend) talent op de loer waarvan ik niet durf te zeggen dat die zo door de Nederlandsen overschaduwd zullen worden als nu het geval is.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 14 jul 2021 19:29

timo2.0 schreef: 14 jul 2021 19:06 ....dan ligt er een heel gevarieerd veld van (aanstormend) talent op de loer waarvan ik niet durf te zeggen dat die zo door de Nederlandsen overschaduwd zullen worden als nu het geval is.
dat zal inderdaad zo zijn. Wel zijn 48 van de top 100 vrouwen nu Nederlands. Ook de best georganiseerde ploegen zijn Nederlands. In de breedte zal Nederland voorlopig wel dominant blijven.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 14 jul 2021 20:47

Waarop baseer je die 48? Volgens de website van de UCI staan 18 Nederlandse rensters bij de eerste 100 in de UCI ranking, waarvan acht bij de eerste vijfentwintig.

Van die acht haken Van der Breggen en Blaak binnenkort af, zijn Vos en Van Dijk beiden 34 jaar oud en wordt Van Vleuten binnenkort 39. Brand staat 26e op de UCI ranking maar is ook alweer 32.

Dan hou je alleen Pieters (30), Vollering (24) en Wiebes (22) over. Dan mag je gerust stellen dat die echt veel meer tegenstand kunnen verwachten van hun leeftijdgenoten, temeer daar die sterke Nederlandse ploegen zich naast Vollering (SDWorkx) en Wiebes (DSM) meer en meer op buitenlandse renners richten.

Er zijn een paar Nederlandse "jonkies" waar ik veel van verwacht: Bredewold, Van Hulst, Uneken, Van Anrooij en Kastelijn als die voor de weg kiezen, maar die zijn echt nog lang niet van het niveau van hun buitenlandse leeftijdsgenoten. Denemarken heeft bijvoorbeeld met Ludwig (26) en Jorgensen (22) twee jonge dames bij de eerste 10,
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 15 jul 2021 13:04

lugosi schreef: 14 jul 2021 18:16 Terechte opmerking van Marijn De Vries in Vive le velo; Dumoulin wint Giro en Nederland staat op z'n kop. Van der Breggen wint voor de vierde keer de Giro en de reacties zijn op z'n best lauw te noemen.
Ik denk dat wat mee speelt is de hoeveelheid exposure in de media. Van het dames wielrennen zijn er nu tenminste meer samenvattingen en wordt er al meer live uitgezonden. Wat mij betreft mag er best wettelijk worden vastgelegd dat de hoeveelheid sport zendtijd die met publiek geld wordt betaald 50-50 verdeeld wordt tussen mannen en vrouwen. Als je ziet hoeveel van de zendtijd nu over de mannen gaat (neem alleen al de zendtijd die mannen voetbal opslokt) mag er veel meer aandacht voor de dames zijn.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 jul 2021 14:14

Alsjeblieft niet 50-50.. Bij wielrennen en hockey geniet ik van beiden maar bijvoorbeeld damesvoetbal is vaak niet om aan te zien. Mijn favoriete club is nac en dat ziet er bij de mannen meestal al niet uit. Laat staan bij een dameselftal.

Ik denk dat je verhoor bij de spelen overigens wel uitkomt en er daar zelfs meer tijd uit zal gaan naar de dames.

Maar een half uur per dag een update over de giro van de dames zou ik graag zien. Dat miste ik wel de afgelopen weken.

Plaats reactie