Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Houding op de fiets

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 apr 2011 17:55

Ik vind niet dat er erg veel mis is, maar je zit wel redelijk recht met een kleine drop. Ik zie dat je nog wat spacers heb dus je kan altijd wat lager proberen. Het zadel hoeft niet per se hoger ( een keer met 1.5 cm variatie proberen kan altijd. ). Probeer zelf een beetje te experimenteren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rons
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2007 22:51

rons 14 apr 2011 18:36

Je kunt mss ook even naar je plaatselijke FM gaan en voor ongeveer €10,= jezelf laten meten.
+1

Dan weet je zeker dat je "goed" zit en voorkom je eventuele blessures, zeker als beginnend fietser. Naarmate je wat meer thuis bent op je racefiets kun je hem daarna (eventueel) aanpassen aan je persoonlijke wensen.

Klopt het dat er Schwalbe Ultremo R banden op zitten? Zo ja, laat deze dan gelijk vervangen door je FM (zoek even op Ultremo R in dit Forum of op Google).

Verder een zeer mooie fiets, veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 apr 2011 00:23

RonS schreef:
Je kunt mss ook even naar je plaatselijke FM gaan en voor ongeveer €10,= jezelf laten meten.
+1

Dan weet je zeker dat je "goed" zit en voorkom je eventuele blessures, zeker als beginnend fietser. Naarmate je wat meer thuis bent op je racefiets kun je hem daarna (eventueel) aanpassen aan je persoonlijke wensen.

Klopt het dat er Schwalbe Ultremo R banden op zitten? Zo ja, laat deze dan gelijk vervangen door je FM (zoek even op Ultremo R in dit Forum of op Google).

Verder een zeer mooie fiets, veel plezier ermee.


2 dingen:

wat zo'n fietsenmaker meet is algemeen, er zijn echt goede meet methoden, die zullen je zeker vertellen of je goed zit, dat bij de fietsenmaker is - mijnsinziens - interessant doenerij.

wat is er mis met ultremo's? De nieuwe zijn toch gewoon okay?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 15 apr 2011 00:29

Dat klopt natuurlijk voor geen kant, je hebt fietsenmakers met kennis van zaken en wellicht wedstrijd ervaring die weet hoe je goed op een fiets zit, en beunen die enkel goed sleutelen en geen verstand van houding ed. hebben.
mijn Flickr

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 15 apr 2011 12:06

Probeer eens bij de lokale fietsclub een trainer of oud-coureur te strikken die veel ervaring heeft, die kunnen je perfect op de fiets zetten. Ik heb een paar jaar terug tochtje gereden en hoorde dat de oudste (gok 60) van t groepje (kon goed mee met 35/36 p.u.) vroeger veel renners heeft gesteund/training heeft gegeven.

Na een babbeltje even bij thuiskomst mee laten kijken. zadel 5mm naar achter, schoenplaatjes 3 mm naar achter. Stuur iets gekanteld, en wat kleine tips over mijn houding....... fiets nu al jaren zonder enige problemen, behalve die hongerklop van afgelopen zondag.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 apr 2011 13:18

jaapieo schreef:Dat klopt natuurlijk voor geen kant, je hebt fietsenmakers met kennis van zaken en wellicht wedstrijd ervaring die weet hoe je goed op een fiets zit, en beunen die enkel goed sleutelen en geen verstand van houding ed. hebben.


Ja maar die standaard metingen die de meeste fietsenmakers doen, dat gaat nergens over. Dus ik vind het nog al tricky om te zeggen dat iemand lekker zich voor tien euro op moet laten meten en dat het dan helemaal goed zit. Iemand, zoals je noemt met ervaring, ziet het vaak met het oog, checkt hier en daar wat en je zit ineens best goed.

Voor het echt mm werk zijn er ook nog mensen die je cht goed kunnen meten, dat gebeurd dan ook niet terwijl je naast een fiets staat.

Helaas is het merendeel van de fietsenmakers bezig metingen te doen en waarheden te verkondigen met een marge van twee maten. Dat is jammer.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 apr 2011 13:21

superrose schreef:
jaapieo schreef:Dat klopt natuurlijk voor geen kant, je hebt fietsenmakers met kennis van zaken en wellicht wedstrijd ervaring die weet hoe je goed op een fiets zit, en beunen die enkel goed sleutelen en geen verstand van houding ed. hebben.


Ja maar die standaard metingen die de meeste fietsenmakers doen, dat gaat nergens over. Dus ik vind het nog al tricky om te zeggen dat iemand lekker zich voor tien euro op moet laten meten en dat het dan helemaal goed zit. Iemand, zoals je noemt met ervaring, ziet het vaak met het oog, checkt hier en daar wat en je zit ineens best goed.

Voor het echt mm werk zijn er ook nog mensen die je cht goed kunnen meten, dat gebeurd dan ook niet terwijl je naast een fiets staat.

Helaas is het merendeel van de fietsenmakers bezig metingen te doen en waarheden te verkondigen met een marge van twee maten. Dat is jammer.


Superroos spreekt uit ervaring:)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 apr 2011 13:26

body schreef:
superrose schreef:
jaapieo schreef:Dat klopt natuurlijk voor geen kant, je hebt fietsenmakers met kennis van zaken en wellicht wedstrijd ervaring die weet hoe je goed op een fiets zit, en beunen die enkel goed sleutelen en geen verstand van houding ed. hebben.


Ja maar die standaard metingen die de meeste fietsenmakers doen, dat gaat nergens over. Dus ik vind het nog al tricky om te zeggen dat iemand lekker zich voor tien euro op moet laten meten en dat het dan helemaal goed zit. Iemand, zoals je noemt met ervaring, ziet het vaak met het oog, checkt hier en daar wat en je zit ineens best goed.

Voor het echt mm werk zijn er ook nog mensen die je cht goed kunnen meten, dat gebeurd dan ook niet terwijl je naast een fiets staat.

Helaas is het merendeel van de fietsenmakers bezig metingen te doen en waarheden te verkondigen met een marge van twee maten. Dat is jammer.


Superroos spreekt uit ervaring:)


Ik heb bij zo'n fietsenmaker gewerkt en stond vaak met afgrijzen te kijken hoe mensen op een fiets werden gezet. En daat werd doodleuk 25 euro voor gevraagd, dat vind ik zonde en eigenlijk heel genant. Dan zie je vrouwen rijden met een veel te breed stuur, ja want daar kijkt zo'n fietsenmaker niet naar "euh, zit niet in de standaard meting." Of elke vrouw die maar half recht op op de fiets wordt gezet. Hoe vaak ik wel niet hoor dat je als vrouw niet diep moet willen zitten op je fiets. Hoezo niet? Zullen we het even testen: de perfecte balans tussen vermogen leveren en een aerodynamische houding. Daar hebben zulke jongens vaak geen kaas van gegeten. Maar ze smeren je wel een fietsmeting aan van zoveel zoveel euro.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

def
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 aug 2010 14:08

def 16 apr 2011 10:20

als je het helemaal zeker wil weten laat je (professioneel) opmeten, met een beetje ziektekostenverzekering wordt zo'n fietspositiemeting helemaal vergoed

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 16 apr 2011 12:43

Chris Brands heeft naar mijn weten wel een goede reputatie wat betreft opmeten van je fietshouding. Hij is weliswaar triathleet en heeft dus metname een reputatie wb tijdrijden, weet niet of dat van invloed is op gewone koersfietsen. Kosten weliswaar 160eurie voor anderhalf uur.

Ben het wel met superrose eens dat er veel amateuristische fietsenmakers zijn die maar iets uit hun duim zuigen en er dan ook nog geld voor vragen. Je mag toch verwachten dat ze het gratis doen, vooral als je bij diezelfde FM ook nog eens een fiets koopt. Koop je die fiets niet en je betaalt geld dan wil je niet een advies met een marge van 2 maten, dan wordt je gewoon bestolen dunkt me.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 16 apr 2011 13:28

Afbeelding

Gezien je houding op de fiets (waar niet zo veel mis mee is) lijkt me een investering van 160 euro (nog niet) nodig. Het meeste is al gezegd denk. Houd er rekening mee dat je hier relatief ver naar achteren op je zadel zit, dat zal je al fietsend niet doen denk ik.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 16 apr 2011 13:58

Ik wil alleen maar zeggen dat als je een professionele fietsmeting wilt laten uitvoeren dat je dan heel wat meer kwijt bent dan de 25euro die superrose hier noemt. De versimpelde fietsmetinkjes van gemiddelde fietsenmakers zijn louter bedoeld als smeermiddel om je een fiets te verkopen.

Als je een beetje ervaring hebt dan weet je zo langzamerhand zelf wel wat een prettige fietshouding is. Fiets je met meerdere fietsen, of wil je exact je fietshouding van je vorige fiets naar je nieuwe fiets overzetten dan is er maar 1 oplossing: pak het meetlint; meten is weten. Drie contactpunten met je fiets: pedaal, zadel, stuur... vervolgens kijken hoe je lichaamszwaartepunt zich verhoudt tot je bracket.

Wat ik zelf wel eens doe is: foto maken van je ene fiets, foto maken van je andere fiets, en die op gelijke schaal in photoshop met elkaar blenden. Dan zie je in een oogopslag waar zich de verschillen in afstelling bevinden. Kun je zo bepalen of je zadel zich op juiste hoogte bevindt, of een zadelpen met of zonder setback nodig is, en of de lengte en hoogte van je stuurpen zich goed verhoudt.

Zou je met een professionele meting op een hele andere houding uitkomen, dan heb je gewoon tijd nodig om daar aan te wennen. Kleine pijntjes zouden daar dan wel eens bij kunnen horen. Hangt er natuurlijk ook van af of je een racehouding wilt aanwenden of gaat voor rustigere en langere afstanden met een meer comfortabele (bovenlichaam meer rechtop) houding.

Plaats reactie