Over de wielersport en zijn beoefenaars.

tour 2021

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 jul 2021 21:27

TL@ schreef: 07 jul 2021 09:34 De massaspurts die Wout won, waren altijd na een (erg) zware koers. Hij is zeker snel genoeg maar dat wringen is niet zijn ding.

..........................

Ik denk dat Remco die achterstand wel weggewerkt krijgt. Kijk maar naar Campenaerts, die kon ook absoluut niet sturen (typisch voor de tijdrijder zeker, kijk maar naar T. Martin, die ligt er ook altijd bij) maar nu kan hij echt wel fatsoenlijk bergaf rijden (blijkbaar de 1 of andere berg bij hem in de buurt een hele dag op en af gereden om het onder de knie te krijgen)
Het is gewoon niet waar dat Wout alleen massasprints wint na zware rit.

Ook na gewone touretappes (vlakke) waar de typische vroege vlucht wordt ingehaald wint hij. Een paar voorbeelden;

In Privas (tour 2020) wint hij na een vlakke etappe met saai koersverloop. Hij klopt daar oa Bol, Bennet, Sagan, Stuyven, Ewen, Coquard, Venturini.

In Lido Di Camaiore (Tirreno 2021) wint hij na een saaie sprintersetappe met vroege vlucht. Hij klopt daar oa Ewan, Gaviria, Merlier, ...

In Voiron (Dauphine 2019) wint hij na vlakke rit met vroege vlucht tegen oa Bennett, Venturini, Colbrelli.

In Albi (Tour 2019) wint hij in een rit bergaf, hij klopt oa Viviani, Ewan, Matthews, Saga, Philipsen, Colbrelli, Trentin,

Lavaur (Tour 2020) was inderdaad een stevige rit (door waaiers), maar ook daar waren alle sprinters aanwezig, en ook daar was hij de snelste.

Dat hij niet graag wringt, dat kan zijn, maar hij zet zich gisteren bijvoorbeeld toch in het wiel van Cav. (met alleen de hulp van Theunissen). Natuurlijk zou een eigen treintje ervoor kunnen zorgen dat het allemaal met wat minder wringen moet...

Wat Remco betreft, het moet inderdaad mogelijk zijn om dat te leren, maar dat gaat langer duren dan je vermoedt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jul 2021 21:33

Ik zou ook niet zo veel wringen als ik etappes als vandaag kan winnen :-)

Dalen is niet te leren, wel te verbeteren maar daar zit een marge in. Wij kunnen de auto van max ook nooit normaal over een circuit rijden zeg 10s targer dan hij, dat gaat gewoon niet........... kan je echt vergeten
Laat hem eerst eens de gewone domme dingen afleren "de perezjes zegmaar"
Hoe vaak Evenpoel niet aan de buitenkant met zijn voorwiel naast een achterwiel zit in een afdaling..... man man man, dat scheelt je al 5 valpartijen van de 10.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 jul 2021 21:38

Tja, al dat je kan winnen moet je meepakken. Zo'n rit als vandaag staat natuurlijk wel extra chique op je palmares.

Herinner je je nog hoe Froome in het begin daalde, na enkele jaren won hij zelfs een rit in de afdaling. Ok het zag er niet uit, maar hij had het wel geleerd.

Remco moet zodanig verbeteren dat hij ook vertrouwen in zijn dalen heeft, volgens Merckx gaat dat in zijn geval lang duren....

Wat is "perezjes" ?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 jul 2021 21:40

Nu wordt er vooral veel gepraat over de prestatie van Wout, terecht, maar dat Vinegaard Pogi eraf reed dat had ik toch niet verwacht, ik dacht dat hij op de top meer dan een halve minuut had? Daar zit precies wel toekomstmuziek in.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3388
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 jul 2021 22:21

En met een tijd die sneller was dan wat Armstrong indertijd uit zijn benen schudde...
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 07 jul 2021 22:27

Mooi, nieuw asfalt, behoorlijke wind in de rug en tot aan chalet relatief rustig gereden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jul 2021 08:48

lugosi schreef: 07 jul 2021 21:38

Wat is "perezjes" ?
Perez die afgelopen weekend Norris buitenom probeerde in te halen in een off camber bocht op Oostenrijk. Gaat ook niet :-)

Evenepoel moet met een goede racer/daler gaan zitten en oefenen oefenen oefenen.
Dan kan het beter worden, Sommige dingen kan hij leren, Maar het is vaak instinct.
Ik hoop het hoe meer uitdagers hoe beter! We hebben momenteel misschien wel het mooiste peleton ooit met extreme talenten!

Of Wout voor een podium kan gaan betwijfel ik. 1 etappe is anders dan drie weken en juist het vrije koersen geeft hem het elan. Hoe reageert zijn lichaam op een paar kilo lichter? En waarom alles voor een tour podium. Persoonlijk vind ik dit veel leuker. Sprinten voor de overwinning en een dag later een bergetappe winnen.

Je krijgt een hele andere inspanning ook, Ik denk niet dat wout de laatste 2 kilometer kan versnellen zoals een pogi of roglic op een stijle beklimming.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jul 2021 09:08

Oh je hebt het over formule 1? Ik heb totaal geen kennis van gemotoriseerde sporten.

Ik hoop dat Wout zich niet gaat bezighouden met klassementen in grote rondes, de prijs die hij daarvoor zou moeten betalen is veel te hoog. Het is dan ook al je eieren in één mand leggen terwijl hij nu kans maakt in zowat alle disciplines.

Als ik zie wat Vinegaard doet, dan zijn daar wel mogelijkheden, als die dat kan bevestigen dan zou die Roglic wel eens kunnen overvleugelen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 jul 2021 09:40

Ja.., en goede tijdritten.., en weegt bijna niets. Dus kan omhoog leuke dingen doen.
Afdaling verliest hij in zijn eentje dan weer 40 seconden, omdat hij de massa daar dan toch mist (en alleen is maar alleen).

Maar de wederopstanding van Jumbo..,
Een sprinter die een bergrit wint.,.
Een jonge visboer van 52kg die de ongenaakbare Pocagar op 40sec zet in een paar km tijd (kennelijk met wind in de rug).

Dat kunnen we toch niet allemaal zomaar geloven? :twisted:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

i-mac

i-mac 08 jul 2021 09:50

MarkVeenstra schreef: 08 jul 2021 09:40 Ja.., en goede tijdritten.., en weegt bijna niets. Dus kan omhoog leuke dingen doen.
Afdaling verliest hij in zijn eentje dan weer 40 seconden, omdat hij de massa daar dan toch mist (en alleen is maar alleen).

Maar de wederopstanding van Jumbo..,
Een sprinter die een bergrit wint.,.
Een jonge visboer van 52kg die de ongenaakbare Pocagar op 40sec zet in een paar km tijd (kennelijk met wind in de rug).

Dat kunnen we toch niet allemaal zomaar geloven? :twisted:
Zeggen dat WVA alleen een sprinter is, is hem oneer aandoen. En mocht het zijn dat hij dat "opeens" doet, zou ik nog begrijpen dat men daar iets achter zoekt. Maar hij is al een tijdje op een hoog niveau bezig, en niet alleen op de weg. Idem trouwens voor VDP ...

Ik merk op dat veel jonge renners anders fietsen dan wat men vroeger zag. Ze gaan veel meer hun kans. Bovendien is men veel wetenschappelijker bezig met wielrennen. Alles is vooraf zeer goed bestudeerd. Niet dat dit alles bepaalt, maar het scheelt waarschijnlijk toch.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jul 2021 09:59

Dat zie je in elke sport inderdaad. Op jonge leeftijd al zo goed!
Fysiek in iedere geval. Mentaal is soms nog wel een dingetje. (niet bij Wout of bv MvdP)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 jul 2021 10:16

Wout rijd 'leuke' tijden op beklimmingen.
Na toch lang in de aanval rijdt hij meer dan 25km/h (58m) op de 'makkelijke' kant en iets meer dan 20 km/h (1h) op de moeilijke kant.
In de afdaling net geen 100 km/h.

Opvallend was ook het 'kleine' verzet en hoge cadans waarmee hij naar boven peddelde. Zoals VanImpe zei: "hij trapt verdorie kleiner dan ik in mijn tijd, hij klimt als een klimmer."

Plaats reactie