Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nieuwe schijfremblokken nodig of niet?

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 06 jul 2021 10:49

japiecarbon schreef: 01 jul 2021 10:41 Ik ben al jaaaaren gestopt met het inremmen van mijn blokken. Ik merk totaal geen enkel verschil!
Qua remprestaties valt het verschil inderdaad wel mee. Al is het bij afdalingen wel degelijk merkbaar. Maar je kan discussieren over de noodzaak omdat je zonder inremmen ook genoeg remkracht hebt om fatsoenlijk te stoppen.

Het grootste voordeel van inremmen zit hem in de slijtage, bij mooi weer is er niet zo'n probleem maar in omstandigheden met zand en modder gaan ingeremde en daardoor geharde blokjes vele malen langer mee. Ik heb ooit net zo gedacht als jij maar kreeg het vervolgens voor elkaar om een setje remblokken op de mountainbike er in enkele ritjes doorheen te remmen. Sindsdien is er bij mij geen twijfel meer over het nut.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 06 jul 2021 11:03

Ik rij ook heel vaak op de MTB en ook daar merk ik totaal geen verschil met ingeremde en niet ingeremde blokken. Ook ingeremde blokken heb ik weleens in een nat drunense duinen ritje versleten.

Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 06 jul 2021 11:04

Overigens wil ik helemaal geen geharde blokken, die remmen veel minder goed...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 jul 2021 11:26

Sintered blokjes hebben echt wel even inremmen nodig hoor. Dat merk je pas als je een serieuze afdaling maakt, de remweg is simpelweg langer bij niet ingeremde blokken. Aan de andere kant; zolang je de eerste afdaling niet meteen op de limiet naar beneden ramt, kom je waarschijnlijk niet in de problemen en ben je ze op dat moment aan het inremmen natuurlijk.

Voor mij juist geen organische blokjes meer. Die slijten me veel te hard. Als sintered blokjes een beetje heet worden remmen ze net zo goed als organische blokjes. (Gebruik op de MTB, op de racer rij ik met velgremmen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jul 2021 20:38

Wat gek dat ik met al die jaren dat ik op de MTB met schijven rijd nog nooit en te nimmer geen enkele mtb-er over het inremmen van remschijven gehoord heb.
Is dat alleen specifiek voor racefietsers met schijfremmen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 06 jul 2021 20:49

Dan heb je niet goed opgelet. Inremmen (breaking/bedding in) is toch een vrij bekende procedure bij schijfremmen (niet alleen bij fietsen)

Edit: of bedoel je specifiek schijven en niet de blokjes. Dan heb ik dezelfde ervaring? :mrgreen:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jul 2021 22:33

Schijven verplicht inremmen is compleet nieuw voor mij. Rijd ik al zeker 15 jaar met ferkeerd gebruikte remmen. 😧

Plaats reactie