Hallo allemaal,
Een tijdje terug heb ik een OSPW (uit China, dat wel) op mijn tijdritfiets gemonteerd. Hierbij de ketting toen 2 links langer gemaakt dan hij daarvoor was. Nu heb ik meerdere keren gehad dat ik dacht dat de derailleur goed afgesteld was, maar als ik even een half uurtje aan het fietsen ben, dat hij steeds minder gaat lopen en naar (volgens mij) het kleinere blad wil en soort van doortrapt. Op de video lijkt hij ook bij een bepaalde schakel (even met een stift groen gemaakt op de video) net over het derailleurwiel heen te vallen en niet netjes erop.
Ik sta ongeveer op het punt om weer de originele kooi erop te zetten, Net weer even gekeken en zie wel wat er fout gaat, maar kan niet pinpointen waardoor het nou komt. Toch zou mijn eerste ingeving zijn dat toch misschien de ketting te kort is, maar heb dit in het verleden ook wel eens geprobeerd met een langere ketting, maar toen liep hij ook niet helemaal mooi, al trapte hij niet om de zoveel omwentelingen door.
Hopelijk kan iemand me hier helpen. Normaal gesproken zou ik naar mijn fietsenmaker gaan, maar aangezien het een chinees OSPW systeem is, vind ik dat toch een beetje raar
[youtube]https://youtu.be/1wlz6DUqvcU[/youtube]
Alvast bedankt!
Lennart
Problemen derailleur achter met OSPW
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4443
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
In ieder geval een stijve schakel op precies 0.32s. Kijk maar eens hoe die schakel van het derailleurwieltje rolt, Op 1.10 komt die weer voorbij. beetje precies pauzeren. Ketting lijkt me iets kort. Kan je groot groot schakelen?
Verder zijn er verschillende gaatjes waarmee je de veerspanning van de derialleurkooi regelt. Welke heb je gebruikt?
Verder zijn er verschillende gaatjes waarmee je de veerspanning van de derialleurkooi regelt. Welke heb je gebruikt?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ja dat viel me ook op, daarom had ik hem ook even groen gemarkeerd.
Qua spring tension staat hij op gaatje 3 van de 4 (een na laagste spring tension). Hier overigens ook mee geëxperimenteerd. Heb hem ook op 2 van de 4 gehad. Had overigens deze video als houvast gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=J_yOdF5z-PA&t=174s

Het lijkt net te kunnen, maar staat wel heel erg strak zo. Aan de andere kant begreep ik dat cassette en de derailleurwielen ongeveer in één lijn mogen staan bij groot groot.
Qua spring tension staat hij op gaatje 3 van de 4 (een na laagste spring tension). Hier overigens ook mee geëxperimenteerd. Heb hem ook op 2 van de 4 gehad. Had overigens deze video als houvast gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=J_yOdF5z-PA&t=174s
Het lijkt net te kunnen, maar staat wel heel erg strak zo. Aan de andere kant begreep ik dat cassette en de derailleurwielen ongeveer in één lijn mogen staan bij groot groot.
In ieder geval een deel van mijn probleem lijkt te maken te hebben gehad met de stijve schakel. De schakel was zelfs met de hand moeilijk te bewegen en met geen mogelijkheid los te krijgen. Nu heb ik een oude (2 links langere) versleten ketting erop gelegd om vandaag even een proefrondje te rijden voor ik een nieuwe ketting erop leg. Gok dat dat toch wel het probleem was van het overslaan/doortrappen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 4443
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat is meestal een stroef lopende schakelkabel. Even losmaken en smeren of vervangen. Daarnaast zou ik kijken of derailleurhanger wel perfect recht is. En een beetje spelen met de G schroef om de afstand tussen de kooi en de cassette wat te verkleinen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!