Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Verantwoordelijkheid fietsenmaker

pandaparry
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2021 14:07

pandaparry 11 jun 2021 14:33

Hallo,

Ik heb gisteren mijn retro racer (stalen Pinarello Gavia met NOS Campagnolo groep) laten afmonteren bij de FM. Nieuwe ketting en kabels, inclusief afstellen. Cassette was nieuw, dus daar hoefde niets mee te gebeuren. Uiteindelijk een kleine 300 euro verder de fiets opgehaald en na het oppompen van de banden op stap gegaan. Maar... de eerste keer dat ik remde schoot het achterwiel los en blokkeerde in het frame waardoor ik een eindje door de lucht vloog (snelspanner zat blijkbaar niet goed genoeg vast). Eigenlijk alleen wat blauwe plekken en slechts minimale krasjes op fiets, hoewel hij nu wel doortrapt. Gezien de omstandigheden (los achterwiel) redelijk goed weggekomen voor mijn gevoel.

Vandaag teruggebracht met boodschap dat ze het op mochten lossen en excuses gekregen. Kan goed zijn dat alles dadelijk goed is. Is overigens niet de eerste keer bij deze FM: vorige keer draaide na grote beurt de trapas (ITA square) na 40km uit het frame waardoor ik opgehaald moest worden... Dus ja: dit was de laatste keer hier. Maar ik vraag me ergens ook af in hoeverre ik mag verwachten dat FM de wielen goed vastmaakt. Heb het niet specifiek gevraagd en heb geen idee hoe ik de fiets aangeleverd heb (zat geen ketting om, dus was sowieso niet fiets-klaar).

Aangezien FM ook ongevraagd het balhoofd beter vastgezet heeft (vorig jaar hadden ze dat ook al gedaan en fiets is sindsdien maar 500km gebruikt, wat ook wat zegt over hun aandraai-skills), lijkt mij dat ik mag verwachten dat wielen goed vastzitten, ook al is mogelijk niet optimaal vastgezet aangeleverd. Scheelde nu 50cm of ik was op een auto gevlogen, en dat was wel raar gesprek geworden (sorry, fietsenmaker is vergeten mijn wiel vast te zetten). Enige eerdere ervaring met een dergelijk probleem? Ben gewoon benieuwd :D. Tips voor fietsenmaker die goed met staal kan werken in omgeving Utrecht is ook welkom ;) .

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3069
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 11 jun 2021 14:51

Nou ja, voor een rit je fiets controleren is toch meer je eigen verantwoordelijkheid.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 11 jun 2021 15:04

Als ze je wielen los hebben gehad, mag je van een fietsenmaker verwachten dat ze ook weer goed vast zitten.

Als ze niet met de wielen bezig zijn geweest, dan niet, tenzij je ze expliciet gevraagd hebt om alles goed te controleren.

En wat mackersv2.0 zegt: controleer je je auto ook als ie bij de garage is geweest?

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 11 jun 2021 15:35

mackersv2.0 schreef: 11 jun 2021 14:51 Nou ja, voor een rit je fiets controleren is toch meer je eigen verantwoordelijkheid.
Sorry maar dat is bullshit. Als een fietsenmaker een wiel eruit neemt om aan de fiets te werken, mag je toch verwachten dat hij het wiel nadien correct monteert? Als je bij een garagist winterbanden laat monteren, moet je dan ook controleren of hij het wiel er terug goed in geplaatst heeft misschien?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 11 jun 2021 15:46

Door schade en schande leerde ik er nooit op te vertrouwen dat een fietsenmaker de boel weer netjes vast zet. Vaak gezien en ook zelf mee gemaakt, bij verschillende fietsenmakers, dat dit niet het geval is. Ik pak mijn momentsleutel en ga alles na. 2 minuten werk en scheelt een boel ellende.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jun 2021 15:47

barverme schreef: 11 jun 2021 15:35
mackersv2.0 schreef: 11 jun 2021 14:51 Nou ja, voor een rit je fiets controleren is toch meer je eigen verantwoordelijkheid.
Sorry maar dat is bullshit. Als een fietsenmaker een wiel eruit neemt om aan de fiets te werken, mag je toch verwachten dat hij het wiel nadien correct monteert? Als je bij een garagist winterbanden laat monteren, moet je dan ook controleren of hij het wiel er terug goed in geplaatst heeft misschien?
Het 1 sluit het ander niet uit toch?
Je mag best verwachten dat als een wiel eruit is geweest deze ook goed is terug geplaats.
Maar je fiets controleren voor je gaat fietsen is wel degelijk je eigen verantwoordelijkheid, en overigens ook je eigen zorg omdat je vrij kwetsbaar bent op 2 wielen.

Autovergelijking gaat niet echt op. Ding staat op 4 wielen, als de garage al iets fout gedaan heeft zit je in de volgende bocht in de berm veilig in je rolkooi --> wil je niet, maar de reden om zelf alles na te lopen is ietsje minder.
Overigens zou ik bij een auto waarvan de wielen eraf zijn geweest ook altijd zelf de bouten nog een keer nalopen - al dan niet na een paar 100 km ;-) .
Een motor zou een betere vergelijking zijn. Net zo kwetsbaar als een racefiets, want als er iets mis gaat op 2 wielen, lig je op je snuffert. Dan is de verantwoordelijkheid dat de motor in goede staat is ook echt bij je zelf en ook vooral in je eigen belang. Dus dan loop je bepaalde punten toch echt wel even na nadat hij bij de garage is geweest.

Overigens, als het wiel niet goed vast zat, maar de fiets goed fietste.
En nadat je gevallen bent, en je het wiel weer terug goed geplaatst hebt, de versnellingen overslaan (neem dat je dat bedoelt met doortrappen?). Dan heeft de fietsenmaker wellicht toch het wiel eruit gehad, niet goed terug geplaatst, en op de scheefstand alsnog het derailleur afgesteld?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jun 2021 18:57

Ik dank dat je gerust van een FM mag verwachten dat deze zijn werk beroepsmatig goed uitvoert en verantwoordelijkheid neemt als blijkt dat hij zijn werk niet goed heeft uitgevoerd. Echter het is dan wel aan jouw om dat aan te tonen want anders is het zijn woord tegen jouw woord. Doorspreken van uitgevoerd werk en controleren of de FM zijn werk goed heeft uitgevoerd is natuurlijk ook niet verkeerd voordat je een rekening van € 300 betaald.

Verder lijkt het mij handig om alvorens met een fietsritje te beginnen eerst even alles op vastheid cq. speling cq. slijtage te controleren, dat laatste is dan wel de eigen verantwoording.

Btw, bij Kwikfit wordt je door de montage erbij geroepen als de monteur de bouten van de wielen aandraait.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pandaparry
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2021 14:07

pandaparry 11 jun 2021 19:31

Uiteindelijk ook keurig afhandeld met nieuwe broek gratis erbij. Wat probleem was is niet helemaal duidelijk, maar wel dat qrs niet vast genoeg zaten. Is ook niet eerste keer dat iets niet goed vastzat, dus daarom neem ik natuurlijk extra serieus. Dat doortrappen deed fiets alleen onder kracht, en dat had ik nog niet getest voor crash. Weet niet of dat probleem er al was helaas. Spreek natuurlijk altijd werk door, maar om dan alles te gaan checken bij FM gaat ook wat ver...

Maarja, uiteindelijk wel een les dat je ook na bezoek FM toch beter zelf nog de meest cruciale dingen kan nalopen. Had idee dat fiets nooit zo veilig was als na beurt bij FM, maar dat valt dus tegen. Denk dat ik voor beetje niche fietsen (top staal) toch beter ook wat oudere FM kan zoeken die daar meer ervaring mee heeft. Toch net wat anders... Ach, uiteindelijk alleen wat blauwe plekken en schaafwonden, dus morgen weer nieuwe kans.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jun 2021 19:54

pandaparry schreef: 11 jun 2021 19:31 .....Maarja, uiteindelijk wel een les dat je ook na bezoek FM toch beter zelf nog de meest cruciale dingen kan nalopen. ...............
Nog beter is om alles gewoon zelf te doen.
Is behalve leuk ook nog eens goedkoper en, als je er je tijd voor neemt, minstens even goed gedaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

pandaparry
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jun 2021 14:07

pandaparry 11 jun 2021 20:11

Lcsmet schreef: 11 jun 2021 19:54
pandaparry schreef: 11 jun 2021 19:31 .....Maarja, uiteindelijk wel een les dat je ook na bezoek FM toch beter zelf nog de meest cruciale dingen kan nalopen. ...............
Nog beter is om alles gewoon zelf te doen.
Is behalve leuk ook nog eens goedkoper en, als je er je tijd voor neemt, minstens even goed gedaan.
Tijd is het magische woord. Dat komt wel weer als de kinderen wat ouder zijn 😁.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 jun 2021 20:22

pandaparry schreef: 11 jun 2021 20:11
Lcsmet schreef: 11 jun 2021 19:54
pandaparry schreef: 11 jun 2021 19:31 .....Maarja, uiteindelijk wel een les dat je ook na bezoek FM toch beter zelf nog de meest cruciale dingen kan nalopen. ...............
Nog beter is om alles gewoon zelf te doen.
Is behalve leuk ook nog eens goedkoper en, als je er je tijd voor neemt, minstens even goed gedaan.
Tijd is het magische woord. Dat komt wel weer als de kinderen wat ouder zijn 😁.
Het kan toch niet dat je NOOIT eens enkele uren tijd hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hayes

hayes 11 jun 2021 20:34

Dat kan idd niet, maar misschien spendeer je die dan liever aan iets anders?

Plaats reactie