Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Rvlonline
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2019 21:17

Rvlonline 30 mei 2021 09:54

Ik en mijn vriendin rijden ongeveer 350km per week en sinds een aantal maanden tubeless. Naar aanleiding van advies van een wielenbouwer heb ik eerst mijn vriendin als tester gebruikt :mrgreen: voor deze nieuwe aanpak.

Het ging een aantal weken goed maar op een gegeven moment begon Schwalbe pro one sealant te spuiten voor en achter en dichtte zichzelf. Helaas ging vaak weer open tijdens rijden maar ook tijdens stilstand (in de slaapkamer :? ). Meerdere pogingen met Stan’s NoTubes darts om de gaten te dichten onderweg. Helaas wilde het materiaal van het propje niet het gat echt in en bleef aan de buitenkant zitten. Ik ben dus niet tevreden over deze DARTS en zit te denken dynaplug te proberen naar aanleiding van de commentaren op dit forum. Het lijkt erop dat de gaten net te groot waren voor sealant maar te klein voor de plugs. Ik gebruik trouwens Stan’s NoTubes race sealant wat erg dichtend zou moeten zijn.

Vervolgens heb ik de wielbouwer gebeld en die gaf aan de boel maar te moeten plakken. Setje ouderwets Simson gehaald, banden eraf gehaald, geplakt en met CO2 patronen er weer weten op te ploppen. Sealant erin, schudden en weer met vloerpomp op druk gezet. Ze doen het weer prima. Ik kreeg het trouwens niet voor elkaar met vloerpomp erop te krijgen en heb maar zo’n SKS compressie apparaat gekocht. Wij wonen in een appartement midden in de stad dus de badkamer zat behoorlijk onder de witte meuk....

Ik heb voor mijzelf recentelijk conti 5000 tl erop en nog geen problemen de afgelopen maanden. Dit terwijl ik kampioen lekrijden ben want fiets de hele winter door en tot recent was dit met “ouderwets” met binnenbandjes + conti 5000. We gaan het maar even verder monitoren.

Belangrijkste selling point van tubeless is niet een binnenband te hoeven vervangen tijdens fietsen bij lek (laat ik even de belofte van minder lek rijden buiten beschouwing). Terwijl ik inmiddels (helaas) expert hierin ben kan (en wil) mijn vriendin dit niet. Dus zou tubeless een ideale oplossing moeten zijn, Een beetje gemengde gevoelens zover maar conclusie is ondanks lek rijden altijd weten thuis te komen op de fiets. Ook lagere druk in banden zorgt voor meer comfort heb ik het idee.

Hebben meer mensen deze ervaring met de DARTS van onze vriend Stan? Nog tips wellicht om het wel voor elkaar te kunnen krijgen gat te dichten onderweg als sealant niet werkt? Zat nog te denken om het gat wat groter te maken en dan de plug erin maar gevoelsmatig lijkt mij dat niet juist.

Ik zag ook een oplossing van Vittoria Air-Liner als thuiskomer, ook interessant? Iemand daar ervaringen mee?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mei 2021 11:23

Stan’s NoTubes darts lijkt mij meer iets voor mtb banden. Dynaplugs zijn wel geschikt voor de 'smallere' racefiets tubelessbanden.
Air-liners worden iig al getest in diverse profteams die met tubelessbanden rijden, ben benieuwd of dat wat is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 mei 2021 12:18

Rvlonline schreef: 30 mei 2021 09:54 Ik en mijn vriendin rijden ongeveer 350km per week en sinds een aantal maanden tubeless. Naar aanleiding van advies van een wielenbouwer heb ik eerst mijn vriendin als tester gebruikt :mrgreen: voor deze nieuwe aanpak.

Het ging een aantal weken goed maar op een gegeven moment begon Schwalbe pro one sealant te spuiten voor en achter en dichtte zichzelf. Helaas ging vaak weer open tijdens rijden maar ook tijdens stilstand (in de slaapkamer :? ). Meerdere pogingen met Stan’s NoTubes darts om de gaten te dichten onderweg. Helaas wilde het materiaal van het propje niet het gat echt in en bleef aan de buitenkant zitten. Ik ben dus niet tevreden over deze DARTS en zit te denken dynaplug te proberen naar aanleiding van de commentaren op dit forum. Het lijkt erop dat de gaten net te groot waren voor sealant maar te klein voor de plugs. Ik gebruik trouwens Stan’s NoTubes race sealant wat erg dichtend zou moeten zijn.

Vervolgens heb ik de wielbouwer gebeld en die gaf aan de boel maar te moeten plakken. Setje ouderwets Simson gehaald, banden eraf gehaald, geplakt en met CO2 patronen er weer weten op te ploppen. Sealant erin, schudden en weer met vloerpomp op druk gezet. Ze doen het weer prima. Ik kreeg het trouwens niet voor elkaar met vloerpomp erop te krijgen en heb maar zo’n SKS compressie apparaat gekocht. Wij wonen in een appartement midden in de stad dus de badkamer zat behoorlijk onder de witte meuk....

Ik heb voor mijzelf recentelijk conti 5000 tl erop en nog geen problemen de afgelopen maanden. Dit terwijl ik kampioen lekrijden ben want fiets de hele winter door en tot recent was dit met “ouderwets” met binnenbandjes + conti 5000. We gaan het maar even verder monitoren.

Belangrijkste selling point van tubeless is niet een binnenband te hoeven vervangen tijdens fietsen bij lek (laat ik even de belofte van minder lek rijden buiten beschouwing). Terwijl ik inmiddels (helaas) expert hierin ben kan (en wil) mijn vriendin dit niet. Dus zou tubeless een ideale oplossing moeten zijn, Een beetje gemengde gevoelens zover maar conclusie is ondanks lek rijden altijd weten thuis te komen op de fiets. Ook lagere druk in banden zorgt voor meer comfort heb ik het idee.

Hebben meer mensen deze ervaring met de DARTS van onze vriend Stan? Nog tips wellicht om het wel voor elkaar te kunnen krijgen gat te dichten onderweg als sealant niet werkt? Zat nog te denken om het gat wat groter te maken en dan de plug erin maar gevoelsmatig lijkt mij dat niet juist.

Ik zag ook een oplossing van Vittoria Air-Liner als thuiskomer, ook interessant? Iemand daar ervaringen mee?
Van een veel rijder geleerd dat hij vooral de kleine plug van de Dynaplug gebruikt. Zelf heb ik hem ook, maar nog nooit moeten gebruiken.

Dus ik zou deze aanschaffen (deze heeft 3 kleine en 1 grote plug).

Die Darts lijkt mij ook meer voor MTB.



Schijt uiteraard als heel de badkamer er onder zit, moet je eens proberen met vrouw/vriendin die niet fietst :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 mei 2021 20:30

Ik heb de Dynaplug nu 1 keer gebruikt, werkt echt goed en makkelijk. Ik was binnen de minuut terug verder (plug erin, wat CO2 erachter en klaar)
Ik heb daarna nog 150km gereden, geen probleem (de band was al aan vervanging toe, dus die heb ik nadien wel vervangen)

Daarvoor had ik 'bacon-strips' van Lezyne, dat werkte niet echt goed.
Afbeelding

sjursjen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2011 20:06

sjursjen 30 mei 2021 23:33

Ik rij m'n banden gewoon nog helemaal op, soms met met meerdere plugs erin. Gaat prima met de dynaplugs!

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 31 mei 2021 09:23

Inderdaad, hier ook positieve ervaring met dynaplug. Twee maal op korte tijd moeten gebruiken. Eén keer voor hetzelfde probleem, gaatje dat telkens opnieuw open sprong en een andere keer voor een lek in de zijkant tussen velg en band waardoor de sealant dit niet kon dichten (over iets scherps gereden).

Daarna nog een 500km doorgefietst met 2 plugs en toen was band ook aan vervanging toe met oog op weekendje ardennen.

Rvlonline
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2019 21:17

Rvlonline 31 mei 2021 10:13

Bedankt voor de bevestiging dat de Dynaplugs dus de beste manier zijn de spreekwoordelijke en letterlijke gaten te dichten! Twee setjes besteld. Wel vreemd eigenlijk dat de wielenbouwer (met behoorlijke ervaring) de DARTS adviseert. Die Air-Liners zijn moeilijk te bestellen en (nog) behoorlijk aan de prijs maar zou wel echt een mooie oplossing zijn om lek rijden nog minder vervelend te maken.

@mhr-zip hahaha, heeft vele voordelen als je partner beter begrijpt waar je als gemotiveerde fietser mee bezig bent (vooral op het vlak van tijd besteed aan fietsen en niet aan quality time voor de relatie op de bank + Netflix bijvoorbeeld wat ik bij anderen wel eens zie).

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 31 mei 2021 10:32

Rvlonline schreef: 31 mei 2021 10:13
@mhr-zip hahaha, heeft vele voordelen als je partner beter begrijpt waar je als gemotiveerde fietser mee bezig bent (vooral op het vlak van tijd besteed aan fietsen en niet aan quality time voor de relatie op de bank + Netflix bijvoorbeeld wat ik bij anderen wel eens zie).
Het ene sluit het andere toch niet uit? Ik fiets (redelijk) veel, ben er verder ook veel mee bezig maar 's avonds kijken ik met mijn vrouw wel dagelijks een uurtje of 2 TV (ene dag wat meer en de andere wat minder)
Afbeelding

Rvlonline
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2019 21:17

Rvlonline 31 mei 2021 10:58

Hangt van ieder zijn persoonlijke situatie af denk ik maar ik zie het in mijn omgeving dat er behoorlijk wat frictie kan ontstaan (zou het ook niet te serieus nemen wat ik hier zeg maar point taken).

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 31 mei 2021 11:10

Of anders, wij fietsen veel samen, als ik tegen de max ga kan mevr Woefdram op haar max net het wiel houden en dat met ritjes tot 120km, daarboven vindt ze niet leuk. Dat gezegd hebbende, we hebben wel een seizoensopener met een rondje Stelling van Amsterdam, 170km. Zo doen we ook vaak familie/vrienden bezoek, wij een enkeltje op de fiets, kind(eren) erachteraan met de auto voor de terugweg.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 mei 2021 11:25

Zaterdagavond was het banden vervang tijd voor 2 fietsen.
Een pro one 25mm achterband was na 3700 wel aan vervanging toe, vrijdag lekje die keurig gedicht werd door vloeistof maar vertrouwde het toch niet helemaal, gat was best groot en leek zaterdagochtend ook nog wat vloeistof uit te komen.
En bij inspectie van band zag ik ook kleine beschadiging op andere plek.
Op een Enve 5.6 velg, ging redelijk soepel, wel bandenlichters nodig om beide kanten van band op velg te krijgen.
Niet de makkelijkste velg maar daarna schwalbe booster en band zat goed, vloeistof erin en klaar.

Toen 2e wiel, ffwd f3d met pro one 30mm
6200km en op 1 plek begon canvas door banden te komen, echt tijd voor nieuwe band dus.
Ik wist van vorige keer al dat band er makkelijk op zou gaan toen kreeg ik hem met vloerpomp gewoon op druk/in randen.
Nou dit keer niet...
Band ging er wel makkelijk op maar gewone pomp had geen effect.
Booster dan maar, nou lucht ging er langs alle rand net zo hard weer uit.
3 pogingen, ook zeepsop geprobeerd geef effect.
Binnenbandje erin dan maar om 1 kant van rand te zetten, ook toen weer booster maar nogsteeds alle lucht eruit langs 1 kant.
Paar pogingen verder maar opgegeven.
Goede training van armspieren om steeds die booster weer op druk te brengen zullen we maar zeggen.

Deze week maar extra laag velgtape erin, of heeft iemand nog andere tips ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2021 11:32

Sjorbandje over het midden van de band doen (helemaal rondom).

Plaats reactie