Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kraakje/tikje op bepaald punt in de omwenteling

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 29 mei 2021 13:42

Ik heb sinds een tijdje last van een kraakje/tikje. Het doet zich telkens voor op hetzelfde punt van de omwenteling van het crankstel (maar ook weer niet bij élke omwenteling). Het lijkt mij dus niet in de ketting te zitten. Het vreemde is dat het pas begint na een kilometer of dertig gefietst te hebben. Da’s toch raar? De schoenplaatjes zitten goed vast, dus daar zit het 'm denk ik ook niet in.

Ik wilde de boutjes van de kettingbladen eens checken, maar daar lijkt een speciaal schroevendraaiertje voor nodig te zijn. De boutjes hebben een soort zespuntige ster in de kop. Het is een Shimano Ultegra triple crankstel. Weet iemand welk schroevendraaiertje daarvoor nodig is?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 mei 2021 13:58

Kraakje kan door heel veel oorzaken komen. Zadel/zadelpen en vanaf de bevestiging van de wielen zijn vaak voorkomende oorzaken. Keertje demonteren, goed schoonmaken en weer monteren kan helpen.

Voor kettingbladen heb je zogenaamde Torx-sleutels nodig.

Afbeelding

jajomihu4
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 sep 2014 22:27

jajomihu4 29 mei 2021 21:35

Voor de bladboutjes heb je inderdaad een speciale sleutel nodig
Deze heb ik zelf, werkt prima.
Succes.

https://www.rosebikes.nl/xtreme-screw-a ... tel-228742

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 29 mei 2021 23:14

Als het een crankstel uit de 6700 serie is (zie binnenkant van je crankarm), heb je de tool uit de post hier direct boven niet nodig. Een torx 30 sleutel is dan voldoende, als ik het mij goed herinner. En let op dat je die boutjes niet te strak aandraait.

Als je toch bezig bent, controleer dan even of je pedalen goed vast zitten. Dat veroorzaakte ooit bij mij een kraakje.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 30 mei 2021 08:50

Bij mij was het vaak de snelspanner van het achterwiel.
Los halen, schoonmaken en beetje smering erop. Dan terugplaatsten en aanspannen totdat de kraak weg is. Dat was bij mij de oplossing.
Maar ik snap je frustratie want zoeken naar een irritante kraak/tik is echt enorm vervelend. Probeer de aangedragen oplossingen altijd één voor één zodat je weet wat wel of niet de oplossing is.
Succes en hopelijk vind je het snel en daarmee ook de oplossing.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 mei 2021 09:55

Kan van alles zijn. Bladboutjes, trapaslager, snelspanner, zadel/pen etc. Wellicht heel suf, maar kwam er zelf na verloop van tijd een keer achter dat het kabeltje van mijn voorderailleur in bepaalde standen tegen mijn crank aan kwam. Ietsje korter en opgelost. Je kunt je rot zoeken :D Afijn het kan heel ingewikkeld of heel simpel zijn.

Maar idd zoals al gesuggereerd gewoon 1 voor 1 proberen. Bladboutjes zijn zeker een goede start.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 mei 2021 10:15

Snelspanner inderdaad als eerste even bekijken. Loshalen, schoonmaken. Eventueel een klein beetje vet in de dropouts en dan met voldoende spankracht weer monteren. Kijk ook of het veertje niet klemt. Heb ik ook wel eens gehad. Dat het veertje tussen naaf en frame zat. Tegenwoordig rijd ik daarom zonder veertjes.
Ride bikes, not tanks!

wijmaar
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:28
Locatie: Maarn

wijmaar 31 mei 2021 16:55

Ik heb het onlangs ook gehad, bij mij was het uiteindelijk de lager van m'n cassettebody en een palletje van m'n cassettebody.

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 31 mei 2021 17:09

wijmaar schreef: 31 mei 2021 16:55 Ik heb het onlangs ook gehad, bij mij was het uiteindelijk de lager van m'n cassettebody en een palletje van m'n cassettebody.
Idem, begon pas na een eind fietsen en daarna heel orkest onderweg. Lagers gefikst, volgende rit velg doormidden :roll:

Jeefp
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 01 dec 2013 18:08

Jeefp 06 jun 2021 13:05

zelfde probleem, Hier was het de snel schakeltje van de Ketting

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 06 jun 2021 13:18

Maar dan verwacht je toch niet dat de tik telkens op hetzelfde punt van je stand van je crank zit?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 06 jun 2021 15:23

Crankstel en steeds op dezelfde plek is hoogstwaarschijnlijk wrijving tussen de kettingbladen. Crank eraf, kettingbladen eraf, schoonmaken. Kopervet op álle raakvlakken (dun laagje, niet overdrijven). Vastzetten met nieuwe kettingblad boutjes. Ik heb eens een boutje met een scheurtje erin gehad. Was niet te vinden waar de kraak vandaan kwam. Boutje vervangen (en bovenstaand verhaal). Weg kraak.

Maar er is geen universeel recept voor kraakjes......met wat pech komt je alles aan het controleren. Het kan overal zitten. Zelf al eens een kraak gehad door een frame met klein scheurtje erin. Was nog een duur frame ook nog (Turner Flux, ATB) en 0,0 garantie op dergelijke zaken volgens de dealer. Einde Turner.
Dogma F

Plaats reactie