Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Baria
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 sep 2020 15:07

Baria 24 mei 2021 15:20

Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonal DX60L / Schwalbe Pro One TLE / net te doen met de hand / Vloerpomp (met ventiel nog geplaatst
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 5TL-11 all season 23mm / makkelijk (m.b.v. kunststof bandenlichter) / compressor
Carbonspeed C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Carbonspeed 38-25 UST / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (hand) / compressor
Carbonspeed 38-25 UST / Hutchinson Fusion 5TL-11 performance edition Voeckler 25mm / makkelijk / compressor
Carbonspeed 38-25 UST / Schwalbe Pro One Addex 25mm / makkelijk (hand) / compressor
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
DT Swiss R460 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (hand) / Tire Booster
DT Swiss R460 / WTB ByWay 34mm / makkelijk (1 bandenlichter maar was achteraf gezien waarschijnlijk niet nodig) / Tire Booster
DT Swiss R460 / Panaracer Gravelking Slick Plus TLC 32mm / makkelijk (hand) / Tire Booster
DT Swiss R470 / Pirelli Cinturato Velo 32mm / makkelijk (hand) / makkelijk (vloerpomp)
DT Swiss R500 disc / Schwalbe One TLE addix 28mm / doenbaar (laatste stuk met bandenknecht) / makkelijk (vloerpomp)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Hutchinson Fusion5 Performance 25mm / makkelijk (compressor)
FFWD Tyro / Schwalbe pro one tle 28mm / makkelijk / makkelijk (vloerpomp bij Schwalbe velglint, compressor of co2 bij velglint ffwd)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson The Hydra / Mavic Yksion Pro UST 28mm / montage makkelijk - oppompen makkelijk met vloerpomp
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
H-Plusson Archetype / Vredestein Fortezza Tubeless Ready 25mm / montage makkelijk / oppompen met compressor
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Mavic Aksium / Continental Grand Prix 5000 TL 25mm / niet gelukt
Mavic cosmic carbon pro sl / conti gp 5000 TL / montage niet gelukt.
Mavic Comete carbon UST / Continental Grand Prix 5000 TL 28mm / niet gelukt
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Ryde Pulse Comp CSS / Continental GP5000S TL 25mm / onmogelijk: lukte ook fietsenmaker niet
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Scope R4D / Schwalbe pro one tle 28 / makkelijk
Scope R4D / Schwalbe one tle 28 / makkelijk
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk


Misschien wat naïef geweest en er vanuit gegaan dat Conti gewoon moet passen op Mavic wielen. Voor gelukt, achter niet. Tips zijn welkom.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 mei 2021 18:25

Die Continental GP 5000 TL zijn gewoon heel moeilijk te monteren. Vlgns dit lijsten is niemand het gelukt ze te monteren, dus . . . . . !
Neemt niet weg dat als het je op het voorwiel is gelukt het ook op het achterwiel moet lukken, toch?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 24 mei 2021 18:29

Conti 5000TL op Zipp 303 firecrest gaat prima. Kan niet zeggen dat dit bijzonder lastig was.
o'7o

Baria
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 sep 2020 15:07

Baria 24 mei 2021 21:38

Mijn gedachte was ook dat als een wiel gelukt is, de andere ook zou lukken.

Inmiddels als mosterd na de maaltijd bevestiging op internet gevonden dat GP5000TL en Mavic Comete Carbon Pro geen goed huwelijk zijn. Hopelijk kan een goede fietsenmaker die ervaring heeft met deze velgen ze erop krijgen deze week.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2021 22:01

Je kan toch gewoon een bandenwipper of een bandenknecht gebruiken? Ze zijn lastig om te leggen, zeker maar uiteindelijk lukt het wel.

De banden even in de volle zon leggen wil ook nog wel eens helpen. Moet de zon wel schijnen en dat is lastig in mei!

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 25 mei 2021 09:18

En onderweg dan als je wel lek rijd? Moet er niet aan denken!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 mei 2021 11:47


Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 mei 2021 16:26

Als een band al zo van de velg komt is het monteren van de band met binnenband met behulp van kunststof bandenlichters al geen probleem lijkt mij en heb je deze "tyrekey" niet nodig.
Een groter probleem ontstaat wanneer de band niet uit de sponning wil. Dat heb je m.i. eerder met een tubelessband die zo strak is dat hij moeilijk te monteren was. Maar ook daar is mijn ervaring dat na verloop van tijd ook deze band zover is uitgerekt dat het demonteren/monteren (onderweg) geen probleem meer geeft. ;)

P.S. ik heb zelf in mijn begin met tubelessbanden met de VAR-tyre lever in mijn zadeltasje gereden, echter nooit gebruikt.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Baria
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 sep 2020 15:07

Baria 27 mei 2021 12:57

Bedankt voor de tips. Had de band uiteraard al opgewarmd en met sopje en bandenlichters geprobeerd. Uiteindelijke heeft de fietsenmaker uitkomst kunnen bieden. Zij hebben overigens afgeraden om continental Tubeless te gebruiken in verband met de (te) strakke fit.

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 28 mei 2021 11:12

Ik had tijdens mijn laatste rit onderstaand lek in mijn tubeless band. Een klein gaatje juist boven de hieldraad van de band. Het lek ging daarom ook niet dicht door de sealant, omdat er enkel lucht uit kwam als er onder een bepaalde hoek druk op de band kwam. In de zone rond het lek is nog andere slijtage te zien, alsof de band niet goed aan de hieldraad is vastgemaakt. Ik kon geen scherpe randen aan de velg vinden.

Er staat nog maar 500km op die band.

Wat denken jullie?
  1. Gevalletje pech of gevalletje garantie?
  • Nog te repareren of toch maar afschrijven?
  • Als te repareren, hoe dan? Secondenlijm? Plakker aan de binnenkant gaat niet lukken denk ik gezien het zo dicht op de hieldraad zit.
Lek_HutchinsonFusionPerformanceTLR25mm.png
Untitled 4.001.jpeg
IMG_5636.jpeg

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 mei 2021 11:19

Ik zou hem niet meer gebruiken, en met slechts 500km op de teller, lijkt het toch wel een garantiegevalletje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mei 2021 16:11

croix schreef: 28 mei 2021 11:12 Ik had tijdens mijn laatste rit onderstaand lek in mijn tubeless band. Een klein gaatje juist boven de hieldraad van de band. Het lek ging daarom ook niet dicht door de sealant, omdat er enkel lucht uit kwam als er onder een bepaalde hoek druk op de band kwam. In de zone rond het lek is nog andere slijtage te zien, alsof de band niet goed aan de hieldraad is vastgemaakt. Ik kon geen scherpe randen aan de velg vinden.

Er staat nog maar 500km op die band.

Wat denken jullie?
  1. Gevalletje pech of gevalletje garantie?
  • Nog te repareren of toch maar afschrijven?
  • Als te repareren, hoe dan? Secondenlijm? Plakker aan de binnenkant gaat niet lukken denk ik gezien het zo dicht op de hieldraad zit.
Lek_HutchinsonFusionPerformanceTLR25mm.png
Untitled 4.001.jpeg
IMG_5636.jpeg
Belangrijk bij carbon velgen is dat van de velgrand de veelal (te) scherpe velgrand met fijn schuurpapier is weg geschuurd. Dat voorkomt beschadigingen net boven de velgrand. Veel (tubeless)banden besparen gewicht met dunnere zijwanden waardoor een scherpe velgrand op een gegeven moment door de zijwand van de band snijdt.

Dat neemt niet weg dat na amper 500 km op de teller m.i. deze beschadiging niet mag voorkomen. Ik zou gewoon aanspraak gaan maken op garantie.!

Ik zie nu pas dat het een Fusion 5 band is. Toevallig had ik vorige maand hetzelfde probleem met de 25 mm Performance edition Voeckler echter wel na 3000 km.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie