Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2021

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2021 10:44

fiedoo schreef: 20 mei 2021 10:04

ik denk dat lange tijdritten de boel gaan platleggen: in het klimmen rekent men tegenwoordig met seconden (zie strijd oa tussen roglic en pogacar in tour), een tijdrit van 80 kms zou tot 5 minuten en meer verschil kunnen opleveren tussen de tijdrijders en de klimmers.
Dus het zou kunnen dat Bernal dan al 4 minuten of meer zou moeten goedmaken in de bergen op types zoals Remco, Roglic en Pogacar. Dan zit je weer in het armstrongtijdperk met treintjes in de beklimmingen die elke ontsnapping teniet doen of beperken tot een secondenspel
Minder tijdritten in een grote ronde geeft meer strijd en spectakel.
Dan kies je voor spektakel en niet voor de beste (lees veelzijdigste) renner. Dat is net wat ik tracht aan te tonen, dat het steeds meer om spektakel draait door de keuzes die gemaakt worden ivm etappes en parcours.

Als pakweg Roglic in een tijdrit van 50 km vier minuten pakt op een Bernal, tja dan is het aan Bernal om aan te tonen dat hij een beter renner is door die tijd goed te maken bergop. Hij heeft bovendien het voordeel dat hij dat over vele ritten kan spreiden. Als hij dat niet kan, tja dan is hij gewoon geen beter renner. Als je dat niet kan hebben dan ga je dus de tijdrit schrappen. Dat levert je dan misschien wel spektakel op (?? in de laatste km van een bergrit dan toch), maar wel uiteindelijk de beste klimmer die wint en niet de beste renner.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mei 2021 10:44

Vroeger was alles beter ;-)

Maar euhm, moeten we parijs roubaix dan ook maar wat lichter maken, anders kunnen pure sprinters daar nooit een keer winnen. Er zijn ook kleinere rondes met amper klim etappes. Of juist met veel heuvelritten (Noorwegen, Groot Britannie) etc.

Een grote ronde mag best evenwichtig zijn, tussen klimmen en tijdrijden.
En er mag ook best een kasseien rit of een gravel strook in zitten. Maar hoeft niet per se. Dan zitten er verschillende kwaliteiten in waaronder de klassementsmannen zich moeten zien te handhaven.

Maar het is ook van alle tijden dat die evenwichtigheid er niet altijd is. En de ontwikkeling van het niveau van renners, en de dichtheid aan de top, zorgt ook voor een andere benadering. Dus andere uitwerking van een wedstrijdverloop onder een bepaald parcours. Daarbij ook de ontwikkeling van rijden op vermogensmetertjes, ploegentactieken, oortjes etc etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 mei 2021 10:46

lugosi schreef: 20 mei 2021 10:44
fiedoo schreef: 20 mei 2021 10:04

ik denk dat lange tijdritten de boel gaan platleggen: in het klimmen rekent men tegenwoordig met seconden (zie strijd oa tussen roglic en pogacar in tour), een tijdrit van 80 kms zou tot 5 minuten en meer verschil kunnen opleveren tussen de tijdrijders en de klimmers.
Dus het zou kunnen dat Bernal dan al 4 minuten of meer zou moeten goedmaken in de bergen op types zoals Remco, Roglic en Pogacar. Dan zit je weer in het armstrongtijdperk met treintjes in de beklimmingen die elke ontsnapping teniet doen of beperken tot een secondenspel
Minder tijdritten in een grote ronde geeft meer strijd en spectakel.
Dan kies je voor spektakel en niet voor de beste (lees veelzijdigste) renner. Dat is net wat ik tracht aan te tonen, dat het steeds meer om spektakel draait door de keuzes die gemaakt worden ivm etappes en parcours.
Steeds meer op spectakel?
De oorsprong van de grote rondes, in ieder geval de Giro en de Tour.., komen uit de journalistiek!
Ze zijn in het leven geroepen om spektakel te maken om over te schrijven en op de schrijfsels te verdienen! Het is nooit anders geweest en dus ook helemaal niet de bedoeling een "wereldkampioen ronderenner" te vinden. :like:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 mei 2021 10:49

Het is wel gebleken dat korte intensieve etappes veel spektakel geeft. Ik kijk liever naar 120km met veel actie, dan 200km waar iedereen elkaar in de houdgreep houdt.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 mei 2021 10:56

NuitKor schreef: 20 mei 2021 10:49 Het is wel gebleken dat korte intensieve etappes veel spektakel geeft. Ik kijk liever naar 120km met veel actie, dan 200km waar iedereen elkaar in de houdgreep houdt.
korte ritten zijn meestal de mooiste, inderdaad en misschien even slopend als de langere ritten omwile van de grotere intensiteit.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 20 mei 2021 11:00

MarkVeenstra schreef: 20 mei 2021 10:46
Steeds meer op spectakel?
De oorsprong van de grote rondes, in ieder geval de Giro en de Tour.., komen uit de journalistiek!
Ze zijn in het leven geroepen om spektakel te maken om over te schrijven en op de schrijfsels te verdienen! Het is nooit anders geweest en dus ook helemaal niet de bedoeling een "wereldkampioen ronderenner" te vinden. :like:
Juustem!

Ik zit persoonlijk trouwens liever naar een "onevenwichtig" spektakelstuk te kijken dan naar een doodsaai vertoon dat misschien "eerlijker" qua opzet is ;)

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 mei 2021 11:01

El Pistolero schreef: 20 mei 2021 10:14 Die FIEDOO toch. Persoonlijk vind ik de opzet van de Giro prima. Mooiste ronde wat mij betreft.
de giro is ook mijn favoriete ronde, mooie spectakelrijke ritten in een meestal fantastisch decor. Meer moet dat niet zijn. De Vuelta kan ik de laatste jaren ook wel smaken, de tour interesseert mij eigenlijk maar matig als kijkstuk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 20 mei 2021 11:11

Het was een geweldige etappe! Dit zijn van die etappes welke je je zult blijven herinneren.
Wat mij betreft hoort dit ook gewoon in een grote ronde.

Oneerlijk is natuurlijk een deel van het spel Een renner van 75 kilo maakt ook vrijwel geen kans om de ronde te winnen en om het eerlijk te maken wordt er in bergetappes ook geen extra gewicht van 10 kilo aan de fiets van een vlieggewicht renner gehangen. ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 mei 2021 12:20

mrcoffee schreef: 20 mei 2021 11:11 Het was een geweldige etappe! Dit zijn van die etappes welke je je zult blijven herinneren.
Wat mij betreft hoort dit ook gewoon in een grote ronde.

Oneerlijk is natuurlijk een deel van het spel Een renner van 75 kilo maakt ook vrijwel geen kans om de ronde te winnen en om het eerlijk te maken wordt er in bergetappes ook geen extra gewicht van 10 kilo aan de fiets van een vlieggewicht renner gehangen. ;)
Die wordt al benadeeld doordat zijn fiets van 6.8kg een groter percentage tov het totaal gewicht is dan een zwaardere renner ;)

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 20 mei 2021 12:59

fiedoo schreef: 20 mei 2021 10:56
NuitKor schreef: 20 mei 2021 10:49 Het is wel gebleken dat korte intensieve etappes veel spektakel geeft. Ik kijk liever naar 120km met veel actie, dan 200km waar iedereen elkaar in de houdgreep houdt.
korte ritten zijn meestal de mooiste, inderdaad en misschien even slopend als de langere ritten omwile van de grotere intensiteit.
Klopt, korte ritten vind ik ook het mooist. Liefst selectief, zodat die treintjes ook binnen een uur gehalveerd zijn... koers, man tegen man.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 20 mei 2021 13:32

Als lange tijdritten iets doen, dan is het juist het aantal kanshebbers drastisch beperken. Alles draait om de juiste mix, en dan mag het best het ene jaar war meer naar de klimmers dan de tijdrijders rollen en vice versa. Datzelfde geldt voor kasseien en strade bianche: af en toe is het een leuke toevoeging. Doorgaans levert het actie op. Doorgaans gebeurt er qua klassement niet zo heel veel, de uitzondering met weinig stuurtalent daargelaten.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 20 mei 2021 14:09

TL@ schreef: 19 mei 2021 22:45 Slechte dag was inderdaad te verwachten (hopelijk blijft het bij 1), alleen jammer dat het niet in een makkelijker etappe was.

Bernal is wel in vorm (understatement) en de ploeg draait ook erg goed.
Bernal lijkt inderdaad in vorm, maar eigenlijk is er nog niets beslist (zelfs niet voor Evenepoel). De echt zware bergritten moeten nog komen en daar zal iemand als Ganna Bernal niet meer kunnen helpen. Het blijft spannend :D

Plaats reactie