Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2021

Thierry le Brun
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:42

Thierry le Brun 19 mei 2021 23:20

Afbeelding
Bijlagen
Screenshot_20210519-225318.png

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2021 08:39

Mooie koers gezien, maar ik denk ook dat het deze keer echt beslist is.
Evenepoel gaat Bernal echt niet meer bedreigen, dat moet van andere komen.

Als Rev top 5 rijd zou het toch al klasse zijn in je eerste grote ronde. Ik denk ook veel beter voor z'n carrière als hij nu niet op het podium eindigt. Als hij hier wel zou winnen voorspel ik een heel grillig risicovol carrière verloop. Het is niet het stabiele karakter van een MvdP VA of Pidcock bv. Die hoofden zijn veel leger en koeler, die pakken veel minder druk.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2021 08:59

daniel1975 schreef: 19 mei 2021 23:10 Heeft Patlev nog niet met een claim gedreigd dat de Giro organisatie nooit meer over gravel mag racen? :mrgreen:
Geen idee, maar ik ben hier ook wel tegen. Het is een vorm van het opzoeken van de uitersten van de sport. Dan kan je ook op zoek gaan naar beklimmingen van meer dan 25%, of ritten van 400 km opnemen, of tijdritten van 100 km.... enz. Het is maw erg eenzijdig, terwijl een ronderenner veelzijdigheid moet vertonen.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 20 mei 2021 09:24

Eenzijdig? Stukken gravel toevoegen in de Giro is toch juist veelzijdig?

Persoonlijk vind ik een beetje Strade Bianche in de Giro erg leuk en vermakelijk.
Je kunt zeggen dat het klassement verloren kan worden omdat je lek rijdt, maar dat kan iedereen overkomen dus het is alsnog een eerlijke strijd naar mijn mening.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 mei 2021 09:30

Ik denk dat een TT van langer dan 80km niet meer is toegestaan, maar het zou wel leuke koers kunnen opleveren. Een breder veld van kandidaten, en zij die meer in het klimmers-spectrum zitten moeten vroeger de aanval intrekken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 mei 2021 09:58

Met tijdritten boven de 50km leg je het klassement zo vast in de plooi dat alle lol er af is.
Een lekke band op een gravelstrook gaat je echt niet het klassement kosten hoor

En dan zou je ook elke afdaling met bochten moeten schrappen,
Elke afdaling die nat ligt moeten schrappen.
Elke waaieretappe moeten neutraliseren.
Elke proloog met wisselende weersomstandigheden moeten neutraliseren
Etc.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 mei 2021 10:04

raven14 schreef: 20 mei 2021 09:30 Ik denk dat een TT van langer dan 80km niet meer is toegestaan, maar het zou wel leuke koers kunnen opleveren. Een breder veld van kandidaten, en zij die meer in het klimmers-spectrum zitten moeten vroeger de aanval intrekken.
ik denk dat lange tijdritten de boel gaan platleggen: in het klimmen rekent men tegenwoordig met seconden (zie strijd oa tussen roglic en pogacar in tour), een tijdrit van 80 kms zou tot 5 minuten en meer verschil kunnen opleveren tussen de tijdrijders en de klimmers.
Dus het zou kunnen dat Bernal dan al 4 minuten of meer zou moeten goedmaken in de bergen op types zoals Remco, Roglic en Pogacar. Dan zit je weer in het armstrongtijdperk met treintjes in de beklimmingen die elke ontsnapping teniet doen of beperken tot een secondenspel
Minder tijdritten in een grote ronde geeft meer strijd en spectakel.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 mei 2021 10:07

In elk geval, degenen die remco willen afbreken hebben nu altijd munitie: kraakt hij dan is hij toch niet het supertalent die ze van hem maken, staat hij wederop en levert hij plots weer een knalprestatie dan zal het wel aan de dokters van een bepaalde ploeg liggen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 20 mei 2021 10:14

Die FIEDOO toch. Persoonlijk vind ik de opzet van de Giro prima. Mooiste ronde wat mij betreft.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2021 10:26

Pitti Carabinieri schreef: 20 mei 2021 09:24 Eenzijdig? Stukken gravel toevoegen in de Giro is toch juist veelzijdig?
Neen dat is het niet want om veelzijdig te zijn zou je andere zaken moeten toevoegen zoals een kasseirit, een lange tijdrit, een lange rit, een klimtijdrit, een ploegentijdrit etc.... Gravel is nu een hype, dankzij de Strade. Plots moeten overal gravelstukken in, tot in Gent Wevelgem toe, compleet ridicuul....

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2021 10:28

raven14 schreef: 20 mei 2021 09:30 Ik denk dat een TT van langer dan 80km niet meer is toegestaan, maar het zou wel leuke koers kunnen opleveren. Een breder veld van kandidaten, en zij die meer in het klimmers-spectrum zitten moeten vroeger de aanval intrekken.
Mee eens, vroeger was het ook evenwichtiger verdeeld en konden sterke renners die zwaar waren (70+) ook klassementsambities hebben.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2021 10:33

Enzzo schreef: 20 mei 2021 09:58 Met tijdritten boven de 50km leg je het klassement zo vast in de plooi dat alle lol er af is.
Een lekke band op een gravelstrook gaat je echt niet het klassement kosten hoor

En dan zou je ook elke afdaling met bochten moeten schrappen,
Elke afdaling die nat ligt moeten schrappen.
Elke waaieretappe moeten neutraliseren.
Elke proloog met wisselende weersomstandigheden moeten neutraliseren
Etc.
Waarom kunnen we makkelijk aanvaarden dat een klimmer minuten neemt op een niet klimmer in een bergetappe, wetende dat de meeste grote rondes verschillende etappes kennen (een stuk of vijf minimum) waar dit kan terwijl we niet kunnen aanvaarden dat een tijdrijder minuten zou kunnen nemen op een niet-tijdrijder terwijl dit nu nauwelijks nog voorkomt?

Voor mij hoeft er niets geschrapt te worden, je kan op vele manieren een rittenkoers verliezen.
Ik pleit alleen voor het minder bevoordelen voor klimmers ten koste van veelzijdige renners.

Plaats reactie