Afstelling en geometrie
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ola,
Ik heb een alu canyon ultimate uit 2013, maat L.
Reach is ongeveer 390mm
Stack is ongeveer 590mm (dat is incl het hoge i-lock systeem).
Verder 10mm spacer, en 100mm stuurpen.
Dat heb ik jaar of 3 geleden gewijzigd, kwam van 5mm spacer en 110mm stuurpen. Had het dus iets relaxter gemaakt omdat dat toen logisch leek.
Nu fiets ik dit jaar weer signifcant meer. En zit ik wat te zoeken qua afstelling. Heb ik klachten? Nou vooral bij meerdere uren fietsen krijg ik last van bovenkant schouderblad (vooral rechts) en nek.
- ik probeer sterk te zitten met core. Ik heb ellebogen laag/gebogen, ik tracht schouderbladen laag te houden. En dus niet te hangen en leunen op het stuur.
Mijn vermoeden is dat mijn klacht vooral gewenning is van het omhoog houden van mijn hoofd voor lange tijd.
Zelfde klacht heb ik afgelopen jaren alleen gehad bij een fietsvakantie met familie, andere fiets maar nagenoeg zelfde afstelling. en dan zit ik hele dag op de fiets. Terwijl ik rest van het jaar weinig fietste.
Vorige week dik 4u gefietst, in het wiel bij een maat en vrijwel de hele tijd onder in de beugel, en stevig mijn best gedaan. En gek genoeg, naderhand nauwelijks last van nek en schouders. Alleen een klein beetje lage rug.., niet gek gezien de inspanning.
Heb nu mijn ouder stuurpen terug gezet, 110mm. En de spacer weg.., dus 10mm lager, en 10mm langer gaan zitten. 1e korte rondje gisteravond ging makkelijk en voelde bijna beter dan het was daarvoor. En in de beugel kwam ik ook wel makkelijk.
Lange rit moet de test compleet maken natuurlijk.
Maar ik kan het niet helemaal matchen met de logica over geometriën. Normaal is een lage, lange, aero racer iets voor de profs (of hele lenige mensen). En is korter en hoger meer de endurance geometrie.
Ik ben zelf 1.85, ken mijn beenlengte niet, maar heb een spanwijdte van armen van 1.92 --> dus een positieve aapfactor, ofwel een zitdwerg., ofwel.., relatief lange ledematen bij relatief korte romp. De iets kortere en hogere zit die ik had, zou dan toch logisch moeten zijn?
Wat zie ik over het hoofd met mijn wijziging naar langer en lager?
Zat ik enigszins opgekropt en is dat nu weg? Zou er een redenering te maken zijn tussen de zithouding en mijn klacht van nek en schouder (en ligt het dan toch niet zo zeer aan het wennen aan je hoofd omhoog houden)?
En stel ik zou nog dieper of langer kunnen zitten (andere stuurpen), wat zou dat voor mij gaan doen?
Normaal heb ik niet zo veel moeite om theoretisch na te gaan wat een verschil in afstelling of geometrie voor gevolg zou moeten hebben. Maar juist bij mijzelf ben ik nu toch wat in verwarring . Maar het maakt wel vrij veel uit voor een eventuele opvolger van mijn huidige fiets, om bij Canyon te blijven - zou ik meer naar endurace toe bewegen of richting de nieuwe aeroad geometrie, of bij de ultimate maar omdat het i-lock systeem er niet meer tussen zit kom je iets lager uit.
Ik heb een alu canyon ultimate uit 2013, maat L.
Reach is ongeveer 390mm
Stack is ongeveer 590mm (dat is incl het hoge i-lock systeem).
Verder 10mm spacer, en 100mm stuurpen.
Dat heb ik jaar of 3 geleden gewijzigd, kwam van 5mm spacer en 110mm stuurpen. Had het dus iets relaxter gemaakt omdat dat toen logisch leek.
Nu fiets ik dit jaar weer signifcant meer. En zit ik wat te zoeken qua afstelling. Heb ik klachten? Nou vooral bij meerdere uren fietsen krijg ik last van bovenkant schouderblad (vooral rechts) en nek.
- ik probeer sterk te zitten met core. Ik heb ellebogen laag/gebogen, ik tracht schouderbladen laag te houden. En dus niet te hangen en leunen op het stuur.
Mijn vermoeden is dat mijn klacht vooral gewenning is van het omhoog houden van mijn hoofd voor lange tijd.
Zelfde klacht heb ik afgelopen jaren alleen gehad bij een fietsvakantie met familie, andere fiets maar nagenoeg zelfde afstelling. en dan zit ik hele dag op de fiets. Terwijl ik rest van het jaar weinig fietste.
Vorige week dik 4u gefietst, in het wiel bij een maat en vrijwel de hele tijd onder in de beugel, en stevig mijn best gedaan. En gek genoeg, naderhand nauwelijks last van nek en schouders. Alleen een klein beetje lage rug.., niet gek gezien de inspanning.
Heb nu mijn ouder stuurpen terug gezet, 110mm. En de spacer weg.., dus 10mm lager, en 10mm langer gaan zitten. 1e korte rondje gisteravond ging makkelijk en voelde bijna beter dan het was daarvoor. En in de beugel kwam ik ook wel makkelijk.
Lange rit moet de test compleet maken natuurlijk.
Maar ik kan het niet helemaal matchen met de logica over geometriën. Normaal is een lage, lange, aero racer iets voor de profs (of hele lenige mensen). En is korter en hoger meer de endurance geometrie.
Ik ben zelf 1.85, ken mijn beenlengte niet, maar heb een spanwijdte van armen van 1.92 --> dus een positieve aapfactor, ofwel een zitdwerg., ofwel.., relatief lange ledematen bij relatief korte romp. De iets kortere en hogere zit die ik had, zou dan toch logisch moeten zijn?
Wat zie ik over het hoofd met mijn wijziging naar langer en lager?
Zat ik enigszins opgekropt en is dat nu weg? Zou er een redenering te maken zijn tussen de zithouding en mijn klacht van nek en schouder (en ligt het dan toch niet zo zeer aan het wennen aan je hoofd omhoog houden)?
En stel ik zou nog dieper of langer kunnen zitten (andere stuurpen), wat zou dat voor mij gaan doen?
Normaal heb ik niet zo veel moeite om theoretisch na te gaan wat een verschil in afstelling of geometrie voor gevolg zou moeten hebben. Maar juist bij mijzelf ben ik nu toch wat in verwarring . Maar het maakt wel vrij veel uit voor een eventuele opvolger van mijn huidige fiets, om bij Canyon te blijven - zou ik meer naar endurace toe bewegen of richting de nieuwe aeroad geometrie, of bij de ultimate maar omdat het i-lock systeem er niet meer tussen zit kom je iets lager uit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bij rugklachten is korter en hoger zitten (wat vaak wordt geadviseerd) niet altijd de oplossing. Juist langer gaan zitten kan er voor zorgen dat je onderrug minder in elkaar wordt gedrongen. Eigenlijk heb je dat nu proefondervindelijk uitgevonden. Je kan lengte creëren in je rug door of langer of lager te zitten, of zelfs beide aan te passen. Wanneer je dieper gaat zitten is het wel belangrijk dat je dit doet vanuit een ontspanning in je onderrug, als je te geforceerd diep gaat zitten kan je rug in de kramp gaan zitten.
Ik had afgelopen winter (met die paar ijs dagen) met schaatsen een beetje dezelfde ervaring. Als ik diep ging zitten had ik nergens last van, maar zodra ik een beetje half hoog ging rijden kreeg ik last in mijn onderrug.
Ik had afgelopen winter (met die paar ijs dagen) met schaatsen een beetje dezelfde ervaring. Als ik diep ging zitten had ik nergens last van, maar zodra ik een beetje half hoog ging rijden kreeg ik last in mijn onderrug.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dank voor je reactie.
Die o derrug is niet echt het probleem, dat voelde ik een beetje na 4u in de beugel aan stevige inspanning (gemiddelde hartslag ongeveer 10 slagen onder omslagpunt).
De klacht waar ik meer hinder van heb bij lange tochten en vooral dag na dag lange stukken fietsen, is juist nek/schouder.. Dat je een steek voelt als je een keer je hoofd omdraait.
Dus ja, gewoon 8u lang fietsen eige lijk geen probleem, maar als je dan eens omkijkt voel je dat 't niet helemaal goed zit.
En 't gekke is, bij die rit vorige week, die 4u lang hard ging, maar dus ook vooral in de beugel, had ik deze klacht niet, ook niet achteraf.
Terwijl ik juist dacht, in de beugel, dieper zitten dus toch meer druk op je schouders en meer extreem je hoofd omhoog trekken....
Die o derrug is niet echt het probleem, dat voelde ik een beetje na 4u in de beugel aan stevige inspanning (gemiddelde hartslag ongeveer 10 slagen onder omslagpunt).
De klacht waar ik meer hinder van heb bij lange tochten en vooral dag na dag lange stukken fietsen, is juist nek/schouder.. Dat je een steek voelt als je een keer je hoofd omdraait.
Dus ja, gewoon 8u lang fietsen eige lijk geen probleem, maar als je dan eens omkijkt voel je dat 't niet helemaal goed zit.
En 't gekke is, bij die rit vorige week, die 4u lang hard ging, maar dus ook vooral in de beugel, had ik deze klacht niet, ook niet achteraf.
Terwijl ik juist dacht, in de beugel, dieper zitten dus toch meer druk op je schouders en meer extreem je hoofd omhoog trekken....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
2 mogelijke factoren:
Dat last van nek en schouders wordt opgelost door hoger en korter te zitten is gemiddeld gezien waar maar geldt dus niet per definitie voor iedereen. Zoals Nuitkor zegt, kan alleen het verschil in houding al zorgen dat je die gewrichten anders belast en ze daar blijkbaar bvan houden.
Bovendien kijkt een bikefit alleen naar de buitenkant. Hoe je gewrichten er vanbinnen uitzien, dat weet eigenlijk bijna niemand. Je kunt zomaar de uitzondering op de regel zijn.
Als je dieper zit, is er vanzelf minder ruimte om verder in te zakken. Als je als tegen de grens aanzat waarop je daardoor meer stabiliteit creëert, kan dat laatste beetje er dus zomaar voor zorgen dat minder druk op je armen krijgt.
Dat last van nek en schouders wordt opgelost door hoger en korter te zitten is gemiddeld gezien waar maar geldt dus niet per definitie voor iedereen. Zoals Nuitkor zegt, kan alleen het verschil in houding al zorgen dat je die gewrichten anders belast en ze daar blijkbaar bvan houden.
Bovendien kijkt een bikefit alleen naar de buitenkant. Hoe je gewrichten er vanbinnen uitzien, dat weet eigenlijk bijna niemand. Je kunt zomaar de uitzondering op de regel zijn.
Als je dieper zit, is er vanzelf minder ruimte om verder in te zakken. Als je als tegen de grens aanzat waarop je daardoor meer stabiliteit creëert, kan dat laatste beetje er dus zomaar voor zorgen dat minder druk op je armen krijgt.
Campagnolo Ultra Dork
Als mijn handen op de shifters heb, kijk ik verder naar voren. Dan ben ik toch aan het opletten op ander verkeer, verkeerslichten of toeristisch rondkijken naar de omgeving. Op lange rechte stukken, op een rustig fietspad, pak ik de beugel. Dan kijk ik echter minder ver vooruit.MarkVeenstra schreef: ↑17 mei 2021 19:24
En 't gekke is, bij die rit vorige week, die 4u lang hard ging, maar dus ook vooral in de beugel, had ik deze klacht niet, ook niet achteraf.
Terwijl ik juist dacht, in de beugel, dieper zitten dus toch meer druk op je schouders en meer extreem je hoofd omhoog trekken....
Dus mijn nek maakt een kleinere hoek. In vermoed dat je in het achterwiel van je maat ook minder ver vooruit kijkt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik herken dat wel, ik krijg vaak veel meer last van alles als ik 4u relaxed rijd dan hard.
Zal misschien ook met een aanspanning of houding te maken hebben, die net ff anders is als je verschillende inspanningen rijd.
Bij mij is de onderrug het probleem en de spier bij de heuprand. Wat bij mij werkt als ik daar wat last heb is elk uur even afstappen en rekken en strekken. we maken ons vaak de hele dag te klein.
Geef jezelf ook even tijd te wennen aan langere stukken en intensief fietsen. Ik merk ook altijd in het seizoen dat ik langer wil gaan zitten bv rond deze periode steek ik altijd een stuurpen van 1cm langer, al jaren, heel apart ook...... maarja het voelt beter dus waarom niet
Zal misschien ook met een aanspanning of houding te maken hebben, die net ff anders is als je verschillende inspanningen rijd.
Bij mij is de onderrug het probleem en de spier bij de heuprand. Wat bij mij werkt als ik daar wat last heb is elk uur even afstappen en rekken en strekken. we maken ons vaak de hele dag te klein.
Geef jezelf ook even tijd te wennen aan langere stukken en intensief fietsen. Ik merk ook altijd in het seizoen dat ik langer wil gaan zitten bv rond deze periode steek ik altijd een stuurpen van 1cm langer, al jaren, heel apart ook...... maarja het voelt beter dus waarom niet
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dank voor de reacties.., geeft mooi wat perspectief
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Barverme had een topic aangemaakt over nekpijn, met een link naar een youtube uitleg.
die past wat mij betreft als content ook binnen mijn vraag. dus voeg ik het daarom hier ook toe:
topic: viewtopic.php?f=25&t=95591
youtube film:
https://www.youtube.com/watch?v=q36DPGA ... ingAcademy
die past wat mij betreft als content ook binnen mijn vraag. dus voeg ik het daarom hier ook toe:
topic: viewtopic.php?f=25&t=95591
youtube film:
https://www.youtube.com/watch?v=q36DPGA ... ingAcademy
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Eigenlijk zegt hij min of meer hetzelfde wat ik zei in mijn post hierboven. Korter/hoger zitten is niet altijd de oplossing als je meer ontspanning in je rug/nek zoekt.MarkVeenstra schreef: ↑09 jun 2021 12:31 Barverme had een topic aangemaakt over nekpijn, met een link naar een youtube uitleg.
die past wat mij betreft als content ook binnen mijn vraag. dus voeg ik het daarom hier ook toe:
topic: viewtopic.php?f=25&t=95591
youtube film:
https://www.youtube.com/watch?v=q36DPGA ... ingAcademy
Heb juist hetzelfde probleem wat jij beschrijft, zelf na een bikefit bleef dit een probleem.
Intensief fietsen of in het wiel fietsen is voor mij ook beter.
Wat ik meestal doe is vaak wisselen van positie; handen boven het stuur, remgreep, iets voor de remgreep, beugel, ...
Ook als ik achterom kijk bij het oversteken of iets dergelijks doe ik dit rechts en niet meer links, puur voor de afwisseling.
Na verloop van tijd merkte ik ook op dat ik 's ochtends bij het ontwaken vaak last kreeg in de nek of zelf hoofdpijn, toen bleek dat mijn hoofdkussen te hoog was. Ergonomisch hoofdkussen nu, en dat probleem is ook weg.
De monnikskapspier stretchen buiten het fietsen adviseerde de pijndokter me (rugpatient).
Intensief fietsen of in het wiel fietsen is voor mij ook beter.
Wat ik meestal doe is vaak wisselen van positie; handen boven het stuur, remgreep, iets voor de remgreep, beugel, ...
Ook als ik achterom kijk bij het oversteken of iets dergelijks doe ik dit rechts en niet meer links, puur voor de afwisseling.
Na verloop van tijd merkte ik ook op dat ik 's ochtends bij het ontwaken vaak last kreeg in de nek of zelf hoofdpijn, toen bleek dat mijn hoofdkussen te hoog was. Ergonomisch hoofdkussen nu, en dat probleem is ook weg.
De monnikskapspier stretchen buiten het fietsen adviseerde de pijndokter me (rugpatient).