Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 mei 2021 08:51

@borgmonster, +1 je was me voor

Je laatste alinea is dan weer discutabel, want dat zou bij rokers, drinkers enz enz ook gelden
Of bij wielrenners die geen helm op hebben.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 16 mei 2021 08:56

Of motorrijders in het algemeen
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 16 mei 2021 11:13

borgmonster schreef: 16 mei 2021 01:20Ik vind persoonlijk dat iemand zonder gordel niet geholpen hoeft te worden. Willens en wetens je gezondheid te grabbel gooien en anderen op kosten jagen moet maar eens over zijn. Genoeg goed bedoelende mensen die per ongeluk iets overkomt en ziekenhuiszorg nodig hebben.
Tja, dan zou je iedereen en alles die "stout" is, niet helpen.
Geen voorrang verlenen, te hard rijden, iets te veel risico bij een boomwortel op de MTB, (recreatieve) sportwedstrijden of zelfs even niet opletten,
Groot voordeel: Heel veel ruimte in de ziekenhuizen etc. :mrgreen:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 mei 2021 12:01

Sulla schreef: 15 mei 2021 22:21
hayes schreef: 15 mei 2021 21:12 Als we allemaal met/in zelfrijdend auto's rijden, zijn er veel minder ongevallen.
Ik vertrouw een computer meer dan de meeste chauffeurs die ik tegenkom.
En zeker als ik lees over links gaan rijden en het gas er op. ;) Niets saaier dan snel rijden op de autosnelweg. Wat is daar nu leuk aan?? Dat je bochtjes vlot neemt en na een bocht wegaccelereert, daar snap ik nog de fun van. Maar aan 160-180 rechtdoor... :|
Op de snelweg durf ik wel te vertrouwen in een zelfrijdende auto. Alle wegen daarbuiten zijn, volgens diverse experts, veel te complex voor een computer (de beeldherkenning)
Die complexiteit is er zeker. En denk eens aan een weg door een stad, met een voetganger op de stoep. Gaat die op de stoep blijven? of toch oversteken? al dan niet net op een plek waar je het niet verwacht?
Wij kijken naar lichaamshouding en beweging. Een computer kan/kon dat ngo niet (10 jaar geleden althans was dat echt een moeilijkheid). Tegenwoordig, met alle zelflerende systemen, kan er al veel meer. Maar blijf je nog altijd met de schuldvraag of verantwoordelijkheidsvraag zitten als het mis gaat.

De technologie van beeldherkenning (Tesla vertrouwt er volledig op), lijkt trouwens alweer ingehaald door betere technologie:
https://www.luminartech.com/

Die overigens ook maar een deel van de puzzel oplost, namelijk het in kaart brengen van de omgeving rond/voor de auto. Maar nog wel met andere systemen moet samenwerken om beslissingen te kunnen nemen.
beeldherkenning tracht ook die omgeving in kaart te brengen, maar is daar simpelweg minder snel en minder goed in, en meer afhankelijk van de omstandigheden (regen, vuil, tegenlicht....) waar luminar met hun lidar lasertechniek daar in een groot aantal voordelen geeft.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 mei 2021 12:55

Ergens zul je dan moeten inprogrammeren of de zelfrijdende auto zijn bestuurder doodt, of de moeder met kinderwagen op het zebrapad. ALS die situatie zich voordoet (en dat gaat gebeuren)

Gaat interessante filosofische discussies opleveren, dat autonoom rijden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 mei 2021 13:24

Exact om dat soort redenen was de gedachte een jaar of 10 terug op de opleiding (transport&planning master aan de TU Delft), nog dat volledig autonoom het waarschijnlijk niet zou worden. Samen met de vraag wie het risico zou nemen daarin te stappen als fabrikant.
Autonoom op de snelweg - of op aparte infrastructuur (en dan ook dicht op elkaar dus hoge capaciteit), zat er wel in en gebeurde toendertijd al op teststukken.

Ondertussen is het dus wel duidelijk dat de technieken sneller en verder zijn en er dus nieuwe spelers op de markt van de automotive industrie zijn gekomen die wel dat gebied ingeslagen zijn.

maar goed, het gaat al aardig off topic zo ;-).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 mei 2021 13:25

53x11 schreef: 16 mei 2021 12:55 Ergens zul je dan moeten inprogrammeren of de zelfrijdende auto zijn bestuurder doodt, of de moeder met kinderwagen op het zebrapad. ALS die situatie zich voordoet (en dat gaat gebeuren)

Gaat interessante filosofische discussies opleveren, dat autonoom rijden.
Dat is door Isaac Asimov in zijn SF-boeken uitgewerkt in zijn 'Drie Robotwetten".
https://en.wikipedia.org/wiki/Three_Laws_of_Robotics

Geen droge kost, overigens, maar spannende boeken die je voor je lijst mocht lezen op de middelbare school.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 mei 2021 13:28

Terug naar fietsers in de media: de mountainbiker heeft het weer eens gedaan:

Verhuis mountainbikers naar oude stortbergen en geluidswallen, daar richten ze geen schade aan

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b1295bc2/

De afgelopen jaren – en vooral tijdens corona – is de mountainbikesport in Nederland spectaculair gegroeid. En omdat er nou eenmaal veel reliëf in natuurgebieden ligt, en je verder bijna nergens in mag, komen de sporters vooral daar terecht.

Dat leidt tot problemen. Hoewel terreinbeheerders en trackbouwers proberen fietsers en wandelaars uit elkaar te houden, zwellen de klachten aan. Mensen die rust en natuur zoeken voelen zich verdrongen door geschreeuw, gejaag en felgekleurde tenues.

De mountainbikers zelf zeggen niets van de ophef te begrijpen. “De natuur is van iedereen”, benadrukken zij. “Ook wij genieten van de natuur”. Een vriendelijke mijnheer, die ik aansprak toen hij met zijn mountainbike uit een afgesloten gebied kwam, vertelde mij zelfs: “Als je van de natuur houdt, houdt de natuur ook van jou”.

Die schade is er
Maar zo werkt dat niet, vrees ik. Natuurgebieden zijn toch echt in de eerste plaats bedoeld voor de bescherming van wilde planten en dieren die hier een laatste heenkomen vinden. Als jouw liefde de natuur schaadt, heb je een probleem.

Die schade is er. Zo trekt het kale zand van de paden reptielen aan die vervolgens worden doodgereden. Biotoop wordt vernield. En de omgeving van mountainbiketracks wordt gemeden door sommige broedvogels. Bovendien houden te veel mountainbikers zich slecht aan de regels. Overal wordt gecrost. Dat komt boven op de enorme verstoring door recreatiedrukte die er sowieso al is.

Het curieuze is dat sommige terreinbeheerders de sport desondanks ruimhartig faciliteren. Natuurmonumenten spant daarbij de kroon. Eerst werden honderden kilometers mountainbikeroute aangelegd, zogenaamd om de fietsers van wandelpaden en kwetsbare plekken weg te leiden.

Jac. P. Thijsse zou zich in zijn graf omdraaien
Maar vervolgens maakte men daar zo luidkeels reclame voor, dat de fietsers nu alsnog overal rijden. Zelfs een alliantie met een mountainbikebouwer en het organiseren van nachtelijke mountainbikeraces in het bos waren niet te gek.

Oprichter Jac. P. Thijsse zou zich in zijn graf omdraaien als hij hoorde dat zijn prachtige woord ‘natuursport’ – dat hij gebruikte voor natuurstudie – door zijn eigen vereniging wordt gebruikt om sportdrukte in natuurgebieden aan te jagen.

Inmiddels zijn burgergroepen in het geweer gekomen; in de duinen, in Salland, in het Rijk van Nijmegen en nu ook op de Veluwezoom. Activiteiten die beschermde fauna schaden zijn onwettig, stelt bijvoorbeeld de stichting Das en Boom. Zij dreigde desnoods tot het Europese Hof te procederen om routes weg te krijgen.

De mountainbikesport kan grotendeels verhuizen
Soms moet je zeggen: niet alles kan overal. En dus hoop ik dat één van die burgerorganisaties zo’n rechtszaak wint. Het zou niet de eerste keer dat burgers er via de rechter voor zorgen dat de natuur wordt beschermd, waar overheid en terreinbeheerders het laten afweten.

Met wat extra impulsen van de overheid zou de mountainbikesport de komende tien jaar wellicht grotendeels kunnen verhuizen naar oude stortbergen en geluidswallen, waar ze geen schade doet. Zoals bijvoorbeeld in Bergen op Zoom en in Mook, waar mountainbikers met groot enthousiasme hun sport uitleven op uitdagende routes.

Met een beetje groen erop geven die bikeparks de razendsnelle mountainbikers zelfs een beetje een natuurgevoel. Zo krijg je tevreden sporters, blije rustzoekers én beschermde natuur tegelijkertijd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mei 2021 14:33

Vervolgens gaat de natuur het heel goed doen op die voormalige vuilstortplaatsen en geluidswallen en kan de mountainbiker weer ophoepelen...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 16 mei 2021 15:49

Stichting Das en Boom klinkt interessant, maar bestaat feitelijk uit één persoon.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 16 mei 2021 15:58

Ernie C. schreef: 16 mei 2021 14:33 Vervolgens gaat de natuur het heel goed doen op die voormalige vuilstortplaatsen en geluidswallen en kan de mountainbiker weer ophoepelen...
Idd, dat!

Linkje over oude stortplaats zoetermeer, nu buytenpark

http://www.kwaliteitsteambuytenpark.nl/node/55

De natuur trekt zich weinig aan van bedoelingen van parcoursbouwers. Er zijn nl genoeg beschermde planten die van (bepaalde) vervuiling houden. Zo zijn er (voorNL) extreem zeldzame plantjes die graag grooien op loodhoudende bodems en die vind je voornamelijk op plaatsen waar pottenbakkerijen (loodglazuur) hebben gestaan.


Dit artikel lijkt vooral zoeken naar argumenten om mtb'ers te weren. Want het gaat de klagers echt niet om de natuur. En die reptielen worden op de reguliere fietspaden veel vaker platgereden.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 mei 2021 16:06

Ik zie dan altijd zo’n oud mannetje voor me die overal op tegen is behalve als het hem zelf goed uitkomt. Dan heeft ie net zoveel argumenten waarom hij wel iets mag.

Plaats reactie