Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2021 17:21

Het is niet omdat je er zelf niet mee kan werken, dat het toestel waardeloos is.

Ik heb de live segmenten perfect werkbaar (je moet wel de handleiding eens lezen, staat duidelijk uitgelegd dat je in Connect moet aangeven dat de Strava segmenten gebruikt moeten worden en dat als je navigeert de segmenten niet werken tenzij de route gemaakt is met Strava)

Toestel is uiteraard niet perfect (de Wahoo ook niet) maar ik ben er blij mee (de 530 dan)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 apr 2021 19:32

Se7en schreef: 25 apr 2021 14:08 Hoe doe ik dat? Heb zitten puzzelen in Connect maar zie die functie niet.
Training - koersen - (selecteer een koers) - klik op 3 puntjes rechtsbovenin - wijzigen - klik op 3 puntjes onderin - keer richting om
o'7o

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 apr 2021 19:56

Giantico schreef: 25 apr 2021 15:46 Wat een ^%#}%^ apparaat is de 830 toch. Deze menustructuur is toch niet meer van deze tijd of wel? Ga weer terug naar mijn Wahoo Elemnt Roam. Touchscreen vond ik wel handig dat is het enige wat ik mis aan de Wahoo. Weet iemand waarom strava live segments niet werkt? Heb alles ingeladen in de Garmin 830. Maar er gebeurd niks. Mijn Wahoo begint ruim voor het segment af te tellen. Echt waardeloos dat hele Garmin spul. Ik weet dat ik overdrijf maar man wat ben ik gefrustreerd door dat ding
Voor €100,- neem ik de 830 van je over😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 25 apr 2021 20:03

Douglas schreef: 25 apr 2021 19:32
Se7en schreef: 25 apr 2021 14:08 Hoe doe ik dat? Heb zitten puzzelen in Connect maar zie die functie niet.
Training - koersen - (selecteer een koers) - klik op 3 puntjes rechtsbovenin - wijzigen - klik op 3 puntjes onderin - keer richting om
Het aan mij liggen maar die optie heb ik er niet bij staan na het klikken op de laatste drie puntjes. Wellicht omdat de app de route gemaakt heeft en niet ikzelf?
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 25 apr 2021 20:31

nijkie schreef: 25 apr 2021 19:56
Giantico schreef: 25 apr 2021 15:46 Wat een ^%#}%^ apparaat is de 830 toch. Deze menustructuur is toch niet meer van deze tijd of wel? Ga weer terug naar mijn Wahoo Elemnt Roam. Touchscreen vond ik wel handig dat is het enige wat ik mis aan de Wahoo. Weet iemand waarom strava live segments niet werkt? Heb alles ingeladen in de Garmin 830. Maar er gebeurd niks. Mijn Wahoo begint ruim voor het segment af te tellen. Echt waardeloos dat hele Garmin spul. Ik weet dat ik overdrijf maar man wat ben ik gefrustreerd door dat ding
Voor €100,- neem ik de 830 van je over😉
😅 terug gestuurd naar de webshop. Brrr eng apparaat

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 apr 2021 20:31

Dat zou kunnen. Ik gebruik nooit routes die de app zelf maakt.
o'7o

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 26 apr 2021 16:52

Vandaag werkten mijn onderste 2 knoppen plots niet meer. Bij thuiskomst het toestel dan maar uitgezet door lang op aan/uit te drukken, bij het herstarten vraagt hij dan om de rit op te slaan. Uurtje later doen de knoppen het plots wel weer, to be continued :?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 09 mei 2021 21:23

Heeft iemand al eens de 'Live event delen' optie geprobeerd met fietsen? Als ik de mogelijkheden bekijk lijkt het me meer op hardloop activiteiten gericht te zijn.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 09 mei 2021 21:51

Hoi Ad, werkt niet met de 830 als ik zoek op live event sharing. Wel interessante feature...

https://support.garmin.com/en-US/?faq=D ... mgcW0imgV8

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 10 mei 2021 07:58

:like:

Dan klopt het beeld wel dat het meer voor (hard) lopen bedoeld is.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 12 mei 2021 17:36

Ik heb net een weekje een Garmin Edge 1030+* en zit met een vraag over het navigeren:

1. Klopt het dat de “afslagbegeleiding” een algemene instelling is, dus niet gelinkt aan een activiteitenprofiel of een koers? Voor op de MTB wil ik namelijk geen afslagbegeleiding, en op de weg wel. Maar dan moet ik ‘m per keer/activiteit dat ik met navigatie ga rijden aan of uit zetten?

2. Bij een gemaakte of geuploade “koers” kun je aangeven of het een wegwielrennen of mtb koerstype is. Dit geeft toch al aan of het een route of een track is? Voor mijn gevoel zou ik dan afslagbegeleiding altijd “aan” kunnen hebben staan, en dan krijg ik toch geen afslagwaarschuwingen als ik op de MTB een koers van mtb koerstype rijd. Klopt dat?


*) en mijn broer een 830, dus dat valideert waarom ik mijn vraag in dit topic post ;)

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 16 mei 2021 00:30

Het antwoord op vraag-1 heb ik denk ik al (voor de 530, maar zal ook voor de 830/1030 gelden):

I've done some testing to fully understand the interaction of the settings. I wanted to better understand this for myself as well so this discussion was good to do the experimenting. Here is what I found.

There are 3 settings involved in TBT when navigating on a course.

1) Turn Guidance setting - This setting found at Find a Course -> Course Options -> Turn Guidance controls whether TBT will be enabled period. The on/off choice must be set BEFORE selecting a course to ride. If this setting is enabled when you instruct the 530 to ride a course, TBT info is established in the navigation session and it CAN'T be disabled once you've started the course. If this setting is disabled when you instruct the 530 to ride a course, TBT info is not included in the navigation and it CAN'T be enabled once you've started the course. If you want to change this setting once you've started a course, you must stop the course, change this setting, then start the course again. You can't even get to this setting once a course is started. This setting is remembered and will remain the same through power cycles of the 530. So if you never want TBT, just disable this setting and you'll never see them. Change it before starting a course if you want a different choice on TBT than was set in your previous ride.

2) Navigation Prompts - This setting controls what kind of navigation prompts (TBT) you get if you have TBT enabled when you started a course. It is found in Activity Profile -> Navigation -> Navigation Prompts. You can therefore see that it can be set uniquely for each activity profile. Choices are Text Only or Map. When set at Text Only, the TBT will be presented at the bottom of the current screen when a turn is approaching. When set to Map, the 530 will jump to the map screen whenever a turn is approaching. After you've completed the turn the 530 will return to the page you were on automatically. This setting is changeable during a ride. I noticed a defect in my testing - when set to Map such that the map comes up as a turn approaches, the distance to the turn does not count down as you approach the turn. I'll have to play with this more to see if the problem repeats, but I don't like having the Map come up so I don't particularly care much as I'll leave this set to Text Only. Keep in mind, if the setting in #1 above is disabled, this setting has no meaning as there are no TBT prompts.

3 - Guide Text - This setting controls how Guide Text is displayed on the top of the Map page. It is found at Activity Profile -> Navigation -> Map -> Guide Text. You can choose When Navigating, Always Display, or Never Display. This ONLY controls TBT in the Map page, even if this is set to Never Display, if TBT is enabled in #1 above, TBT will be shown at the bottom of all other screens as a turn approaches.

OK, lots of info, but it's needed to fully understand what Garmin has failed to adequately describe. There are enough settings that interplay together, one needs to get this level of detail to understand how to make the 530 do what you want. I hope this helps.
Bron: https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... n-a-course

Met mijn vraag-2 moet ik nog in de praktijk nog mee aan de slag, maar las ergens al dat een koers altijd met TBT te rijden zou moeten zijn. In ieder geval wel als het via Connect is gegaan, omdat die zelf punten tussen je eigengezette routepunten zet, Maar ik vraag me af hoe dat gaat als ik in Basecamp een rondje om de plas met 3 routepunten maak en deze direct op de Edge zet: volgens mij beland ik dan in het water en dat ook nog zonder TBT...

Plaats reactie