Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Finishfoto topic

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 apr 2021 09:51

Ernie C. schreef: 23 apr 2021 09:25 Afbeelding

Op deze foto lijkt het Radler bord wel meer op de lijn te staan trouwens.
Vanwege het onscherpe beeld is het niet heel betrouwbaar maar het ziet er wel wat beter uit.
Omdat deze foto schuin van achter is genomen, is die rode lijn denk ik niet juist getekend.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 23 apr 2021 10:01

Omdat er binnen twee topics discussie liepen/lopen (want discussiëren blijft leuk) over finishfoto's, nu maar een apart topic :D
@afrit13
+1 Fijn, nu kun je het onderwerp gemakkelijker terugvinden.


Verder ... en wat nu als de finishlijn niet haaks op het wegdek staat?
Weliswaar staat dan waarschijnlijk de camera ook niet haaks op het wegdek, maar de ene renner moet dan verder rijden om over de meet te komen ...
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2021 10:02

Ik vrees inderdaad ook dat de foto van de zijkant een meer nauwkeurige weergave is maar omdat ik kritiek uit, voel ik mij ook verplicht al het mogelijke bewijsmateriaal aan te dragen ;) .

Al met al lijkt een marge van 10 tot 2ocm ongeveer normaal.
Bij de Brabantse Pijl wordt aan de verkeerde kant van de streep gemeten plus nog wat marge met die zwarte blokjes. Hier wordt de ingehaalde partij benadeeld.
Bij de AGR lijkt er minimaal 10cm te vroeg gemeten, waarmee de inhalende partij aan het verkeerde eind trekt.

10cm lijkt niet veel maar op eindresultaat van 7mm verschil, kan het toch het verschil tussen winnen of verliezen betekenen.

Natuurlijk kun je je verschuilen achter de regels maar die streep ligt er ook voor de kijkers en die zien daar iemand anders eerder passeren en geen steekhoudend bewijs dat het anders is.

Krijgen we straks, na drie weken Tour ook de mededeling dat de finish ergens halverwege de derde etappe lag, zodat er een Fransman gewonnen heeft? :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 apr 2021 10:44

Ernie C. schreef: 23 apr 2021 09:10 Dat is een kwestie van (automatisch, softwarematig) invullen van de kleuren. De vormen komen gewoon overeen met de echte achtergrond.
Jooren heeft in het interview gesteld dat afleidingen van kleuren niet met software te maken hebben maar met de captatie -en constructie doeleinden van het toestel, en daarom niet geschikt om die afleidingen uit te maken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 apr 2021 10:50

Ernie C. schreef: 23 apr 2021 09:25 Afbeelding

Op deze foto lijkt het Radler bord wel meer op de lijn te staan trouwens.
Vanwege het onscherpe beeld is het niet heel betrouwbaar maar het ziet er wel wat beter uit.
Er kunnen zo nog duizend foto's getoond worden, het zal er altijd anders uit zien en het toont alleen maar aan dat je uit foto's hieromtrent geen conclusies kunt trekken. Bij de ene foto zal de streep vlak voor het rode bord lijken en bij een andere vlak voor het gele. Het is gewoon niet de bedoeling van fotografie om zo'n afleidingen te maken.
Je hebt gewoon een aantal hulpmiddelen nodig om uit foto's/video's conclusies te trekken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2021 11:18

lugosi schreef: 23 apr 2021 10:44
Ernie C. schreef: 23 apr 2021 09:10 Dat is een kwestie van (automatisch, softwarematig) invullen van de kleuren. De vormen komen gewoon overeen met de echte achtergrond.
Jooren heeft in het interview gesteld dat afleidingen van kleuren niet met software te maken hebben maar met de captatie -en constructie doeleinden van het toestel, en daarom niet geschikt om die afleidingen uit te maken.
Dus op 2 foto's van 1 pixel breed, staat tot 2x toe een achtergrond die exact overeenkomt met wat zich aan de overkant bevindt en dat is een puur toevallige mix van achtergrondkleuren en vormen? :shock:
Ik denk toch dat het een complot is van de orde van de zure citroen...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 23 apr 2021 12:10


Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2021 13:27

Dat kunnen we in Nederland niet bekijken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2021 13:59

Afbeelding

Uit de UCI instructies voor het opstellen van de camera.
Ik vrees dat de belabberde Photoshop skills van de samenstellers nogal wat ruimte voor eigen interpretatie hebben overgelaten.
Bij de Brabantse Pijl is het dus wel fout gedaan. Vollering zou daar tot winnaar moeten worden uitgeroepen.
Bij de AGR is het waarschijnlijk net goed gegaan volgens de regels maar de uitslag zou wat mij betreft wel aanleiding moeten zijn de regels wat aan te scherpen.

Ook zouden in een World Tour race finishcamera's aan beide zijden van de weg moeten staan.
Waar is beeld twee gebleven? En als beeld twee iets anders zegt, hoe wordt dan de winnaar bepaald?
Mogen ze dan de sympathiekste tot winnaar uitroepen?
Campagnolo Ultra Dork

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 23 apr 2021 14:26

Ernie C. schreef: 23 apr 2021 11:18 Ik denk toch dat het een complot is van de orde van de zure citroen...
Pas op, die zijn ook regelmatig op het forum vertegenwoordigd. ;)

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 23 apr 2021 16:37

Ernie C. schreef: 23 apr 2021 13:27 Dat kunnen we in Nederland niet bekijken.
Ah ok,

heb eens gezien en staat op youtube

https://www.youtube.com/watch?v=yE-aGM5Hafc

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 23 apr 2021 18:32

fgrs schreef: 23 apr 2021 16:37
Ernie C. schreef: 23 apr 2021 13:27 Dat kunnen we in Nederland niet bekijken.
Ah ok,

heb eens gezien en staat op youtube

https://www.youtube.com/watch?v=yE-aGM5Hafc
Veel gelul, onduidelijke uitleg over hoe een finishfoto nou precies werkt. Het punt over de KLEUREN die kunnen afwijken op zo'n foto wil ik best in mee gaan (zie ook de gele weg op de foto van Vollering). Maar het patroon wat op de achtergrond bij Van Aert te zien is, kan natuurlijk nooit veroorzaakt worden door het egaal rode bord.

Maar goed de UCI-commissaris verdedigt de UCI?

Afbeelding

Plaats reactie