Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zelf moderne racefiets onderhoud plegen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 apr 2021 06:26

Ik vroeg me af, of het eigenlijk wel nog mogelijk is om zelf onderhoud te doen van een moderne racefiets.
De fietsen van tegenwoordig, hebben alle kabels binnendoor lopen met hydraulische schijfremmen.
Zo maar even de balhoofdlagers vervangen bijvoorbeeld, ik zou er zelf al niet meer aan durven beginnen, aangezien dat alle kabels gewoon door die lagers gaan, moet je zowat alles losmaken.

Nu ik weet wel, dat alles mogelijk is, en dat een racefiets geen rocket science is, maar het lijkt me alles toch een stuk moeilijker dan pakweg 3 jaar geleden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 apr 2021 07:38

Met proprietary integrated everything wordt het er niet makkelijker op inderdaad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 apr 2021 07:58

Het is zeker meer geklooi, maar an sich niet moeilijker. Alleen meer werk. En de juiste tools maken het natuurlijk een stuk makkelijker; een kabel door het frame heen trekken kost mij nauwelijks meer tijd dan eentje buitenom (met behulp van een simpele liner die niks kostte).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 apr 2021 08:04

Inderdaad het is meer vooral werk. Maar met fiets specifieke kleine onderdelen wordt het pas echt lastig als er bijvoorbeeld een clipje of afdekkapje kapot gaat in je stuur of balhoold. Of zelfs een hele zadelpen. Zie er dan maar weer eens aan te komen. Zeker als het model inmiddels een jaar of vijf uit de markt is. Dat is vooral de reden dat ik fietsen wil met zo veel mogelijk "standaard" onderdelen.

Verder doe ik nog altijd vrijwel alles zelf. Interne kabels tot een bepaalde gradatie weinig moeite mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 apr 2021 08:39

Om bijvb de vork uit je frame te halen, moet je toch de remleidingen los maken van de shifters, of zie ik dit verkeerd?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 12 apr 2021 08:46

Ga er maar van uit dat bij veel fietsenmakers soms ook heel wat aangeklooid en gevloekt wordt. Als je het zelf doet staat er in ieder geval geen tijdsdruk op en kun je rustig de tijd nemen om het juist te doen.
Je moet inderdaad wel de juiste tools, ruimte en enig technisch gevoel in je vingertjes hebben.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 apr 2021 09:07

De meeste fietsers die zelf sleutelen, hebben al wel ervaring met hydraulische schijfremmen vanwege de MTB.

Het zit inderdaad meer in de specifieke materialen, gereedschappen en handelingen die per fiets(merk) kunnen verschillen.
Dat kan ook juist weer een voordeel zijn voor de zelfsleutelaar die alle tijd en interesse heeft om zijn fiets van haver tot gort te leren kennen t.o.v. de fietsenmaker die geacht wordt alles te weten en te kunnen en altijd met tijdsdruk te maken heeft.
Campagnolo Ultra Dork

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 12 apr 2021 09:14

Kiekeboe schreef: 12 apr 2021 08:39 Om bijvb de vork uit je frame te halen, moet je toch de remleidingen los maken van de shifters, of zie ik dit verkeerd?
Tenzij je volledig geintegreerd hebt, hoeft alleen de remleiding-voor los en dat kan ook aan de remklauw kant, scheelt weer stuurlint. Maar extra gepiel blijft het.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 apr 2021 09:58

Dus moraal van het verhaal.
Het is dus best mogelijk om het onderhoud nog zelf uit te voeren.
Zorg dat je het nodige materiaal en tools in huis hebt.
Neem de nodige tijd.
MIsschien vooraf eens wat gaan zoeken op youtube of manufacturer manuals raadplegen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 apr 2021 10:20

Dat verschilt natuurlijk per persoon, een fiets met volledig geintergreerde kabels vergt wel iets meer kunde en handigheid dan anders.

Maar als je normaal al alles aan je fiets doet en gewoon een beetje handig bent is het prima te doen.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 apr 2021 10:22

Kiekeboe schreef: 12 apr 2021 09:58
MIsschien vooraf eens wat gaan zoeken op youtube of manufacturer manuals raadplegen.
Dit is overigens wel handig, zeker met de diverse spacer rondom het stuur en je balhoofd. Als de kabels erdoorheen moeten en je doet er 1 verkeerdom dan kan je de boel weer helemaal uit elkaar halen. Dus kijk vooraf goed hoe alles in elkaar moet.

Helaas kan ik je dit uit eigen ervaring vertellen :oops:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 apr 2021 10:39

Ja er zijn ook merken waarbij de kleine onderdelen prima verkrijgbaar zijn, uit ervaring weet ik Scott bv.
Daarnaast heeft de FM vaak wel een hoop liggen maar doen niet veel mensen die moeite meer.

Of je onderhoud zelf wil doen, het kan. Ik vind het leuk, zaterdag weer 2 uur bezig geweest om 8 kettingen te waxen en daarna nog een uur met een MTB vork om hem beter af te stellen. Je moet maar zo gestoord zijn. Je kan ook Netflix aanzetten............. of gewoon in die tijd gaan fietsen.

Voor mij is de sleutel hobby soms wel leuker dan het fietsen zelf. Zeker een MTB, banden, vering afstellen en beter maken etc. Heerlijk! Dat geneuzen om niks, zwart boutje erin ipv zilver.

Als ik een fiets bouw voor mezelf of iemand ben ik er ook gewoon vier tot zes uur mee bezig om het perfect te doen. Heerlijk!

Plaats reactie