Heb een tijdje geleden een tweede C40 frameset aangeschaft met het oog op hergebruik van de Star vork. Het was een koopje omdat de vorige eigenaar heeft nagelaten de trapas (ik vermoed een Chorus of Record) kundig te monteren of onderhouden. Blijkbaar zat het vast in het bottom bracket en heeft hij geprobeerd met een slagmoersleutel de boel los te krijgen. Gevolg was dat aan beide kanten de vertanding van de cups verdwenen is. Zo erg dat zelfs mijn geheime wapen (Shimano freewheel verwijderaar) geen grip meer krijgt. Vervolgens lijkt hij geprobeerd te hebben één van de cups uit te boren maar is daarmee om één of andere reden gestopt. De lip is wel compleet verwijderd.
Nu heb ik de Star vork niet meer nodig voor mijn Tecnos, dus begint het eigenlijk wat te kriebelen dat hier een mooi frame ligt zonder dat ik het kan gebruiken. Graag dus tips m.b.t. het verwijderen van de trapas. Heb dit nog nooit mee hoeven maken want heb mijn eigen materiaal altijd netjes onderhouden
Ik beschik over een boor en een dremel en de gebruikelijke handwerktuigen. Ik ga ervan uit dat één cup verwijderen voldoende moet zijn om de andere cup met een ijzerzaag te kunnen verwijderen.
Ogenschijnlijk hopeloos bottom bracket verwijderen.
-
- Moderator
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Een aardige uitdaging.....
Mijn eerste gedachte is ook boren, maar dan niet met een groot kaliber , maar maximaal 3 mm en dan beginnen aan de buitenkant , zo dicht mogelijk bij de draad zonder die weg te boren.
Daan aansluitend naar binnen nog wat gaatjes zodat er op 1 plek zo goed als geen materiaal meer is.
Eventueel met een beiteltje of schroevendraaier naast het boorgat tussen frame en cup wat ruimte creeeren.
Dan met een hamer met een paar klappen op de as beweging in het zaakje proberen te krijgen..
Mijn eerste gedachte is ook boren, maar dan niet met een groot kaliber , maar maximaal 3 mm en dan beginnen aan de buitenkant , zo dicht mogelijk bij de draad zonder die weg te boren.
Daan aansluitend naar binnen nog wat gaatjes zodat er op 1 plek zo goed als geen materiaal meer is.
Eventueel met een beiteltje of schroevendraaier naast het boorgat tussen frame en cup wat ruimte creeeren.
Dan met een hamer met een paar klappen op de as beweging in het zaakje proberen te krijgen..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat dacht ik ook , maar zou je dan niet de as in het midden moeten splitsen aangezien de andere cup vast gedraaid wordt ? Of kan de as langst 1 kant eruit gedraaid worden en blijft dan de andere cup zitten ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Dat laatste is geen probleem, want ofwel allebei vast of allebei l0s.....maar 1 los betekent klus voor 90% geklaard.
Het is een hard stalen as en alulegering cup, dat gaat niet een heel erg vast verbinding worden, maar het proberen waard als ander methodieken falen.
Het is een hard stalen as en alulegering cup, dat gaat niet een heel erg vast verbinding worden, maar het proberen waard als ander methodieken falen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37662
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En proberen om de eerder genoemde gaatjes te boren zodat je daar een schroevendraaier schuin in kunt zetten. Dan proberen met een paar hamerklappen in de juiste richting de boel los te laten schrikken?
Less is bore
Ik heb dit probleem ook gehad met mijn Time.
Ik heb toen rondom de as zelf in de alu cup allemaal gaatjes geboord. Boortje in één an de gaatjes gestoken en met een hamer de cup los tikken.
Ik heb toen rondom de as zelf in de alu cup allemaal gaatjes geboord. Boortje in één an de gaatjes gestoken en met een hamer de cup los tikken.
In mijn geval was het een stalen frame, ging wel heel makkelijk.
In dit frame, voorzichtig lassen. Dus 2-3 hechtjes, af laten koelen, enz.
Omgeving afplakken/ afdekken tegen lasspetters.
Eventueel na hechten koelen met natte lap
Ymmv geldt voor al dit soort oplossingen
In dit frame, voorzichtig lassen. Dus 2-3 hechtjes, af laten koelen, enz.
Omgeving afplakken/ afdekken tegen lasspetters.
Eventueel na hechten koelen met natte lap
Ymmv geldt voor al dit soort oplossingen
@TS: maak je al vorderingen?
Een C40 in full zuurstok (aka art decor) staat bij mij nog steeds op de bucket list
Een C40 in full zuurstok (aka art decor) staat bij mij nog steeds op de bucket list
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?