Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tips aanschag boutjes, moertjes, etc.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mar 2021 13:23

Goedemiddag,

Ik wil wat voorraad aanleggen van boutjes (inbus/torcx), moertjes, ringetjes etc.
Verschillende maten, lengten en eventueel kleur./materiaal.

Beetje googlen kom je wel wat webshops tegen voor ijzerwaren. Waar je per stuk (brievenbus) of per 10 kunt kopen. Maar dan blijkt dat waar een bouwmarkt, zeg 10 soort boutjes heeft. Er in de industrie misschien wel 200 soorten bestaan.

Dus kom ik op wat vragen:
- wat is een goed (online) adres om zulk spul te kopen. Kwalitatief goed, voldoende keuze en niet al te duur.

- Is kwaliteit af te meten aan bepaalde specificaties?

- Materiaal: "gewoon" staal? of RVS? of titanium (enige ervaring daarmee was leuke rood geanodiseerde boutjes voor bidonhouder die met een brosse breuk vrij snel de geest gaven.., dus ik opteer eerder voor degelijk en iets zwaarder dan voor titanium... maar misschien had ik toen wel simpelweg pech met de kwaliteit).

- Kleur: "gewoon" staal/zilver is obvious. Maar zwart is vaak ook mooi, is er argumentatie om NIET voor zwarte bouten en moeren te kiezen? En als ik zwart zoek, zijn er dan bepaalde aanbieders aan te bevelen? Overige (geanodiseerde) kleuren verwacht ik met titanium en bij specifieke aanbieders. Niet waar ik nu voor voorraad naar op zoek ben.

Alvast bedankt voor wat technisch inzicht en koop advies.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mar 2021 13:43

Ik koop nooit iets in voorraad, want wat je nodig hebt, heb je dan weer NET NIET.
Voorraad loont alleen bij professioneel assembleren/opbouwen en zelfs dan alleen de veelgebruikte maten.
Zoek een zaak in je omgeving die veel klein spul in voorraad heeft en koop[ daar alleen iets als je wat nodig hebt., helaas worden die zeldzaam....
Alu en titanium voor bouten zijn IMO nonsens en kleurtjens ook, moet je zelf weten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mar 2021 14:20

Keezx schreef: 31 mar 2021 13:43 Ik koop nooit iets in voorraad, want wat je nodig hebt, heb je dan weer NET NIET.
Voorraad loont alleen bij professioneel assembleren/opbouwen en zelfs dan alleen de veelgebruikte maten.
Zoek een zaak in je omgeving die veel klein spul in voorraad heeft en koop[ daar alleen iets als je wat nodig hebt., helaas worden die zeldzaam....
Alu en titanium voor bouten zijn IMO nonsens en kleurtjens ook, moet je zelf weten.
Het is nu juist dat ik wat loop de klooien bij verschillende fietsen (geen pure racers), waar dan liefst een standaard op moet.., koppeling met fietskar.., bagagedragertje, spatborden, follow me systeem.., en wat kinderfietsen.
Dan heb je wel eens een langere bout nodig dan wat standaard geleverd was.

En ik zie bij 1 van de fietsen, door de jaren heen, toch her en der wat roestig spul tussen. Uiteraard is dat een kwestie van onderhoud geweest, maar achteraf kijk je de spreekwoordelijke koe in zijn kont.

Nu ben ik dus elke keer aan het zoeken en speuren naar boutjes in verschillende rommelbakjes en zakjes. En weet ik soms niet eens van te voren welke lengte eigenlijk benodigd is om iets wat niet standaard bij elkaar hoort, toch passend te maken.

Vandaar dat ik juist wél een assorti aan boutjes, moertjes en ringetjes op voorraad wil leggen. En niet elke keer mijn klusje moet staken (vaak s avonds) om een moment te vinden om naar de lokale ijzerboer te gaan.

Keezx, heb je nog goede argumenten om wel of juist niet voor RVS te kiezen, of afhankelijk van de toepassing?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 31 mar 2021 14:36

Ik heb een tijdje terug flink wat bouten en moeren via Ali gekocht. De prijzen zijn toch vaak wat aantrekkelijker dan bij Nederlandse winkels, waar je vaak alleen maar per 10 stuks kunt kopen. Wat betreft type zou mijn voorkeur toch gewoon staal, maar dan minimaal 8.8 zijn.

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 31 mar 2021 15:55

Hier koop ik meestal, snelle levering en hebben veel.
https://www.montagetechniek.nl

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 31 mar 2021 19:27

Rvspaleis.nl is een goed adres

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 31 mar 2021 20:23

Prima ervaring met gekleurde boutjes van Ali express. Ik neem de stalen voor de zekerheid. Zou van Ali niet zo snel lichtere varianten kopen. Maar die stalen boutjes heb je dan in allerlei kleuren waaronder zwart. Als het toch voor de ijzeren voorraad is heb je geen haast denk ik?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2964
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 01 apr 2021 08:29

https://titaniumraceparts.nl/ misschien een optie? Al is dit wel allemaal tita maar wel per stuk.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 apr 2021 10:52

Waarom niet even private shoppen bij hornbach, die hebben ook zat voor jouw doel.

Persoonlijk zou ik nooit RVS op een fiets schroeven. Als je wilt dat het niet roest neem dan titanium of alu.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 apr 2021 11:44

Dat zegt meer over jou dan over bouten.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 apr 2021 11:44

wasbeer2006 schreef: 01 apr 2021 10:52
Persoonlijk zou ik nooit RVS op een fiets schroeven. Als je wilt dat het niet roest neem dan titanium of alu.
Wat is hiervan de reden als ik vragen mag?
Ik heb op mijn vorige mtb alle gangbare boutjes vervangen door RVS exemplaren. Nooit een probleem mee gehad, maar dat waren dan wel kwalitatief hoogwaardige materialen uit de jachtbouw. Nu niet meer de beschikking daarover (en een beetje roestvorming interesseert mij niet heel veel meer) Maar anders zou ik zo weer RVS gebruiken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 apr 2021 12:17

Gewoon van alles wat je nodig hebt meteen een doosje kopen. Dan bouw je vanzelf voorraad op van gangbare bouten.
Voor alles van M5 en kleiner, neem je (deels) lange exemplaren en koop je een goede kabelschoen tang.

Voor de particulier is echt voorraad aanhouden niet eenvoudig. Je kunt nauwelijks inschatten wat je wanneer nodig hebt en koopt niet wekelijks in. Dat je een keer misgrijpt, is onvermijdelijk.

Gewoon bouwmarktspul is goed genoeg voor de fiets.
Als startvoorraad zou ik overwegen iets op Ali bestellen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie