Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ongeval door overstekende hond

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 31 mar 2021 09:15

Bedankt voor alle reacties. Vannacht erg veel pijn gehad. Moeite met lopen, maar gelukkig verder niks gebroken.

Fiets helaas toch wat meer optische schade hier en daar dan verwacht.

Helm is aan de achterkant compleet doorgescheurd.

Als ik de helm niet ophad was het een stuk slechter afgelopen.

Ik zal ze aansprakelijk stellen, bedankt voor alle comments!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8347
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 mar 2021 09:24

Die lange lijnen zijn bijna net zo erg als loslopen. Maar daar zal niet iedereen het met me eens zijn.
Ik heb heel veel spijt gekregen de eigenaar van de bijtende hond niet aansprakelijk te stellen. Ik ben niet gevallen maar een ernstige beet..
@Champignon33, als het goed is valt alle schade onder de aansprakelijkheid. Ook bijv. je broek, of kapotte handschoenen. Zelfs voor beschadigde schoenen zou je een bedrag kunnen.krijgen. of voor inkomstenderving.
Wat voor lichamelijke ellende heb je opgelopen?
Edit. Je had net geantwoord voordat ik dit plaatste.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3527
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 31 mar 2021 11:49

Tsja, als die mensen erg aardig waren snap ik wel dat je een beetje twijfelt over aansprakelijk stellen. Aan de andere kant, als zij de schade niet betalen, betaal jij het zelf. En dat kan niet de bedoeling zijn. Ze zullen vast wel meewerken als het aardige mensen waren. Alhoewel ik ook een keer heb meegemaakt dat ze aardig waren en toe ze aansprakelijk werden gesteld bleken ze een stuk minder aardig. Hoop dat het allemaal netjes in orde komt, ook met jou.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2021 13:45

Ik zou ze even bellen en uitleggen wat je gaat doen en waarom.
Stel dat je (ik hoop het niet) blijvende problemen overhoud is dat wel handig om te doen.

Misschien even je rechtbijstand bellen voor advies hoe dat te doen.

Sterkte! Hopelijk knap je snel op

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 31 mar 2021 14:03

Ik heb wel is begrepen (n.a.v. bijtincident tussen 2 honden zelf) dat een hond aan de lijn binnen de verzekering valt van de eigenaar.
Als de hond niet is aangelijnd kan je als hondeneigenaar zwaar de pineut zijn als je hond schade aanricht aan iets/iemand.

Daar heb jij niks aan en ik zou ook zeker de schade verhalen. Zelf betalen is natuurlijk onzin, of ze nu aardig zjin of niet. Het maak enkel het contact wat eenvoudiger voor nu.

Succes met je herstel!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 mar 2021 14:35

Daarom even bellen........ dat kan je toch even afspreken met elkaar

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 mar 2021 14:59

In geval van schade door een (huis)dier geldt risico-aansprakelijkheid (op een enkele uitzondering na) voor de eigenaar. Net zoals kinderen onder een bepaalde leeftijd niet aansprakelijk zijn. maar wel de ouder(s). Op het moment dat je besluit een hond te nemen, dan komt deze vorm van aansprakelijkheid erbij. Vind je dat een issue: geen hond nemen.
In dit geval adviseer ik je om de eigenaar van de hond aansprakelijk te stellen. Het kan geen verrassing zijn dat het gedrag van een hond niet altijd te voorspellen is. Als je er dan voor kiest om de hond niet aan te lijnen, dat neem je bewust een risico. Dan moet je ook niet vreemd opkijken dat de schaderekening bij je neergelegd wordt.
Voor je verwachtingen: bij aansprakelijkheid wordt er gekeken naar je daadwerkelijke schade. Dat betekent in beginsel dat je de dagwaarde van kapotte zaken vergoed krijgt.
Verder zie ik hier veelal de term WA verzekering gebruikt worden. Dat klopt niet. WA duidt op een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering. Die geldt voor de eigenaar van een motorrijtuig. In dit geval spreken we van een (particuliere) aansprakelijkheidsverzekering. Niet verplicht, maar zo'n 85% van NL heeft hem wel. Mocht iemand geen verzekering hebben, dan is hij/zij alsnog aansprakelijk voor de schade en zal hij/zij dat uit eigen zak moeten betalen ipv een verzekeraar.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 31 mar 2021 15:27

Nou, mijn vrouw is ooit op een fietspad door een hele aardige dame op een paard van haar fiets gereden. Op dat moment erg vriendelijk en telefoonnummers uitgewisseld om de boel te kunnen regelen. Maar toen mevrouwtje door kreeg dat het vervelend ging worden was de aardigheid ver te zoeken en was zij nooit met haar paard daar geweest.
1 Tip, haal er direct politie bij en zorg dat je info hebt van eventuele getuigen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 mar 2021 15:49

Een hond is voor de wet een 'zaak' (ding). Je kunt de eigenaar aansprakelijk stellen. Als het goed is, is hij daarvoor verzekerd. Je krijgt alleen wel dagwaarde van je spullen terug. Ziektekosten betaal je zelf. ER kun je ook claimen. Je helm kun je in veel gevallen onder crash replacement bij de winkel waar je hem gekocht hebt claimen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37665
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 mar 2021 15:52

Jans schreef: 31 mar 2021 09:24 Die lange lijnen zijn bijna net zo erg als loslopen. Maar daar zal niet iedereen het met me eens zijn.
Ik :mrgreen:

Een lange lijn is net zo erg als dat het baasje er wel/niet op let. Een korte lijn kan een hond ook ineens uit je handen trekken bij een onverwachtte ruk, bij een lange lijn heb je dus eigenlijk juist meer reactietijd.
Het valt of staat met de alertheid van de baas of de wil van de baas om geen overlast te veroorzaken.
Less is bore

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 mar 2021 18:58

Ik heb zelf een hond. Een uitschuifriem met een rolmechanisme is volkomen k*t. Je hebt geen controle over de hond als er ineens iets gebeurt (paard, fiets, haas, andere hond) en je bent veel te lang bezig je hond binnenboord te krijgen.
Een lange lijn hanteer je met twee handen. Zo wordt je dat ook aangeleerd. De hond links van je. De lijn in de rechterhand en de linkerhand op de lijn. Als er iets gebeurt levert een snelle ruk links direct effect op. Hond krijgt een ruk in zijn nek en staat gelijk in het gelid

thomas1
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2017 14:12

thomas1 31 mar 2021 21:25

Exact hetzelfde gehad eind 2020. Grote hond die overstak in gebied waar aangelijnd moest worden. Keiharde klap op asfalt. Nog mazzel gehad met vallen. Maar slapeloze nachten vd pijn gehad. 6-8 weken herstel. Fiets bleek later toch meer beschadigd als op eerste gezicht. Was te nonchalant geweest met de veroorzaker ook door de shock. Onderling geschikt voor 1e schade, Achteraf toch fiets met wat kleine beschadigingen hier en daar aan overgehouden en 6 weken niet kunnen fietsen. Achteraf had ik me wat meer formeler moeten opstellen.

Plaats reactie