@Rob71 Lees nou even mijn links, dan krijg je antwoord op al je vragen!
Een kleine simpele greep:
Een XDR cassette is 2mm smaller dan een XD. Een 11 speed road heeft dezelfde spacing als 12speed, die kan je ook gebruiken en begrenzen. Een XDR is niet voor elke MTB naaf verkrijgbaar. Flatop ketting werkt niet op eagle NW tanden.
Wat je nodig hebt staat en valt met je kunnen en manier van rijden. Ik denk dat gemiddeld genomen je de twee uiterste weg kunt laten als je met het juiste voorblad rijd. (zuid limburg uitgezonderd)
Sram road axs casette op eagle drivetrain
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Breder
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee..... de body is 2mm breder de cassette niet!
XDR body = +1,85mm
XDR cassette = -2mm
XDR body = +1,85mm
XDR cassette = -2mm
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
A ok, hebben ze dat gedaan om de cassette meer naar buiten te krijgen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja, de 50 bij de eagle kan je makkelijk een paraplu van maken. en dat hebben ze ook gedaan!
De XDR cassette is helemaal recht, zal makkelijker te maken zijn
Ik denk niet dat ze het bewust anders hebben gemaakt, maar wel moesten met sommige frames of wiel fabrikanten
Waarom zou sram in hun eigen lijn de cassettes niet gelijk houden? Een XDR 10/33 cassette concurreert toch niet met een 10/50
De enige reden die ik kan bedenken is slechter schakelen. de 12speed komt heel nou, vooral op de b schroef instelling. daarnaast zijn de eagle cassettes veel opener voor het doorlaten van vuil en modder en de XDR niet.
Ik zou een mooi lopende 11/42 ook fijn vinden, andere kant is nu. Ik hoef nooit wat aan te passen waar ik ook ga rijden. En bedenk je dat het vrijwel 90% boswielrenners zijn die het willen.
Ik rijd nu ook met een 11/28 op de race, mis ik de 18....... mwa gewoon iets harder trappen of een andere cadans. Het zit (soms) ook tussen onze oren he!
De XDR cassette is helemaal recht, zal makkelijker te maken zijn
Ik denk niet dat ze het bewust anders hebben gemaakt, maar wel moesten met sommige frames of wiel fabrikanten
Waarom zou sram in hun eigen lijn de cassettes niet gelijk houden? Een XDR 10/33 cassette concurreert toch niet met een 10/50
De enige reden die ik kan bedenken is slechter schakelen. de 12speed komt heel nou, vooral op de b schroef instelling. daarnaast zijn de eagle cassettes veel opener voor het doorlaten van vuil en modder en de XDR niet.
Ik zou een mooi lopende 11/42 ook fijn vinden, andere kant is nu. Ik hoef nooit wat aan te passen waar ik ook ga rijden. En bedenk je dat het vrijwel 90% boswielrenners zijn die het willen.
Ik rijd nu ook met een 11/28 op de race, mis ik de 18....... mwa gewoon iets harder trappen of een andere cadans. Het zit (soms) ook tussen onze oren he!
Dat gaat je nauwelijks wat opleveren. Ipv de sprong van 10 naar 12 wordt het nu 11 naar 12; en van 12 naar 42 zit er (uitgaande van 12 spd) 1 extra kransje tussen (gemiddeld 12% lichter per kransje groter ipv een kleine 14% lichter)wasbeer2006 schreef: ↑25 mar 2021 11:46 (...)
Ik zou een mooi lopende 11/42 ook fijn vinden, andere kant is nu. Ik hoef nooit wat aan te passen waar ik ook ga rijden. En bedenk je dat het vrijwel 90% boswielrenners zijn die het willen.
(...)
(De oude 10 spd 11-36 cassettes hebben vanaf de "12" precies hetzelfde verloop als de huidige eagle 10-50 cassettes)
Voor mijzelf komt het er op neer dat ik in Nederland 10 en 12 helemaal nooit gebruik, en 42 en 50 zeer zelden, maar dat ik daar geen last van heb
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik had je uitleg goed begrepen en was duidelijk. Ik rijd nu met een omgebouwde SRAM 11 speed raod casette op een Shimano 11 speed body. Deze cassette is zodanig aangepast dat er een 12e tandwiel (16t) tussen ligt. Dus nu is het een 12 speed cassette geworden icm een Ealge derailleur. Dit werkt prima, maar twijfelde om over te stappen naar origineel 12 speed. Maar dat betekend opnieuw een nieuwe body. Dat ga ik niet doen. Dan toch opnieuw een aangepaste 11 speed cassette.wasbeer2006 schreef: ↑25 mar 2021 09:16 @Rob71 Lees nou even mijn links, dan krijg je antwoord op al je vragen!
Een kleine simpele greep:
Een XDR cassette is 2mm smaller dan een XD. Een 11 speed road heeft dezelfde spacing als 12speed, die kan je ook gebruiken en begrenzen. Een XDR is niet voor elke MTB naaf verkrijgbaar. Flatop ketting werkt niet op eagle NW tanden.
Wat je nodig hebt staat en valt met je kunnen en manier van rijden. Ik denk dat gemiddeld genomen je de twee uiterste weg kunt laten als je met het juiste voorblad rijd. (zuid limburg uitgezonderd)
mvg
Rob
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12640
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Oke dat is mooi. Ik zou lekker zo blijven rijden inderdaad.
Hoe heb je een krans extra opde body gekregen, die ruimte heb je niet met een normale 11speed body.
@53×11 met mooi lopend had ik zelf een verloop bedacht. Maar eens ook de oude 9 speed 11/32 loopt gewoon gelijk.
Hoe heb je een krans extra opde body gekregen, die ruimte heb je niet met een normale 11speed body.
@53×11 met mooi lopend had ik zelf een verloop bedacht. Maar eens ook de oude 9 speed 11/32 loopt gewoon gelijk.