Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaakspanning

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 23 mar 2021 09:20

Wat hij aanhaalt klopt grotendeels, het probleem is dat hij (zoals Keezx al aanhaalt) laterale stijfheid volledig negeert.

Mijn opmerkingen:

1) Je moet niet streven naar 100% gelijke spaakspanning aan beide zijden van het wiel om een sterk en duurzaam wiel te verkrijgen. Je moet wel zien te voorkomen dat spaken aan de zijde met de laagste spanning loslopen en metaalmoeheid opbouwen door veelvuldig buigen-strekken bij elke wielrotatie. Een achterwiel met velgrem is hier typisch meer gevoelig aan, door het grote verschil in hoek (en dus spanning) van de spaken aan drive en non-drive side. Maar een disc-rem voorwiel is hier veel minder gevoelig aan, ook al is dit ook een asymmetrisch wiel. Het verschil in hoek en de radiale belasting is hier echter lager.

2) Hij negeert radiale stijfheid dus volledig. Op elke spaak werkt een trekkracht, die je kan verdelen in een horizontale vector (van invloed op de laterale stijfheid) en een verticale vector (van invloed op de radiale draagkracht). Hoe dichter de flenzen van de naaf naar het midden van de as schuiven, hoe kleiner de horizontale vector en hoe lager de radiale stijfheid. Het klopt dat de sterkte van de velg voor een groot deel de stijfheid bepaalt (en exact percentage zal ik er niet op plakken), maar uw spaken brengen nog altijd de krachten tussen velg + band en naaf over. Veel hangt af van keuze velg en spaken maar bij sommige combinaties zal dit toch een lateriaal slap(per) wiel opleveren.

3) Veel wielen worden prima gebouwd. Juiste keuze van aantal en type spaken, juiste geometrie van de naaf en eventueel een asymmetrisch velg kunnen sterk bijdragen tot de laterale sterkte én duurzaamheid van het wiel. Je hoeft hier geen extremen voor op te zoeken. Het juiste compromis bestaal al imho.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mar 2021 11:24

Ik heb gisteren twee MTB carbon velgen op Ali besteld, gewoon eens proberen dacht ik. Nu ben ik er een mooi setje naven bij aan het zoeken en door het verhaal in dit topic ook op de geo gaan letten.

De velgen zijn 3mm asymetrisch met een MTB 148 naaf kom je dan met vrijwel elke naaf op een prima geo.
Ik zat bv hier te kijken, staat mooi de geo bij.

https://www.erasecomponents.com/mtbhubs

Als ik de 3mm offset meereken kom ik op 31/37mm voornaaf en 35/28mm achternaaf. Dat lijkt mij al een prima verhouding waar je niet heel veel meer gaan winnen door bv een flens te gaan verschuiven.

Andere kant is ook weer waarom zou je hem niet verschuiven is de in dit geval 31 0f 28 te smal? Wat is dan beter gelijke spanning of iets grotere afstand.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 mar 2021 17:41

Meer afstand is beter....
Zolang er links niks "slack" gaat is ongelijke spanning helemaal geen probleem.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie