Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Specialized: geleverde fiets != bestelde fiets

nverhelst
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2019 13:55

nverhelst 18 mar 2021 14:22

Alleszins bedankt voor de interessante antwoorden, dat maakt het voor mij makkelijker om in te schatten waar ik sta. En om de, nu ja, bittere pil door te slikken.

Ik neem het sowieso verder op met de fietsenmaker - die wil wel een gebaar stellen, alleen is het voorlopig niet echt duidelijk hoe ver dat gebaar reikt..

Juridisch lijkt het me in elk geval een interessante case, maar ik heb helaas niet de tijd, de kennis en de "goesting" om dat verder uit te spitten.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 18 mar 2021 14:49

Klopt dat de koop pas definitief is bij levering. Maar dat geeft de verkoper niet het recht om tussentijds de specificaties aan te passen. Juridisch sta je dus wel stevig. Zeker omdat je aan kunt tonen wat de specificaties van de fiets waren bij bestelling.
Ik zou eisen dat er alsnog de juiste shifters op komen. Dat is de enige vorm van juiste compensatie. Denk dat deze dealer ook zijn naam niet graag in dit topic wil zien. Maar je hebt alle recht om jouw ervaringen met deze dealer te delen.
o'7o

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2021 14:55

MarkVeenstra schreef: 18 mar 2021 14:10 Lijkt me vreemd.., dat de koop pas 100% definitief is bij levering. Je besteld een product met bepaalde specs. Dus moet die ook geleverd worden.
Volgens mij doe je gewoon een reservering op model van het jaar 2020, eventueel met een 10% aanbetaling. Dat is iets anders dat je bij een autodealer de showroom in loopt, een specifiek model met bepaald motortype en specifieke lijst met opties samenstelt en besteld.

Een fiets is tegenwoordig gewoon 'come as they are', net als bijvoorbeeld een Garmin. Als je vandaag een 830 besteld met 9 maanden levertijd en er wordt in de tussentijd een nieuw model gelanceerd en je krijgt de 840 geleverd, dan hoor je niemand klagen waarschijnlijk. Nu werkt de huidige fietsenmarkt iets anders en pakt het nadelig uit (al verwacht ik dat het 9 van de 10 kopers niet opvalt, en het de rest eigenlijk niet uitmaakt zo lang hij maar geleverd wordt).

Qua rechten heb je ook geen poot om op te staan lijkt me. Ze moeten aantonen dat je een gelijkwaardig product krijgt en zullen het afdoen als 'leverbaarheid'. Een alu frame als je carbon besteld lijkt me duidelijk, net als een DA Di2 groep vs. 105. Maar een andere crankset of modelnummer van de shifters. Je kan ze voor de neus van de rechter uit elkaar halen en dan nog wordt het een lastige zaak om aan te tonen wat de verschillen zijn, als die er al zijn.

Kortom; ben ik het er mee eens. Zeker niet. Zou ik stampij maken en kijken of er iets te halen valt, absoluut. Zou ik ze een ultimatum geven; 100% vergoeding of steek die fiets maar in je hol en ik schrijf een slechte review; waarschijnlijk niet. Dat lijkt me een zinloze aangelegenheid waarin jij de grootste verliezer bent (5 maanden voor niets gewacht, nog steeds geen fiets en bij de concurrenten stap je in dezelfde val).

Verstandiger is dit soort situaties vermijden, maar achteraf is het mooi wonen. Een fiets kopen op bestelling is voor mij sowieso een lastig begrip, mede daarom dat ik ook zo'n moeite heb met het business model van Canyon (B-merk service voor A-merk prijzen). Een Specialized is echter ook niet blind en ziet dat het werkt en gaan er dus ook mooi in mee.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 18 mar 2021 15:19

ypuh schreef: 18 mar 2021 14:55Qua rechten heb je ook geen poot om op te staan lijkt me.
Echwel.
Vorsprung durch Pedantik

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2021 15:27

alien schreef: 18 mar 2021 15:19
ypuh schreef: 18 mar 2021 14:55Qua rechten heb je ook geen poot om op te staan lijkt me.
Echwel.
Dan krijg je je geld terug en heb je geen fiets... Zal de dealer om het even zijn als hij hem aan jou verkoopt of een ander.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 mar 2021 16:00

ypuh schreef: 18 mar 2021 15:27
alien schreef: 18 mar 2021 15:19
ypuh schreef: 18 mar 2021 14:55Qua rechten heb je ook geen poot om op te staan lijkt me.
Echwel.
Dan krijg je je geld terug en heb je geen fiets...
En ga je overal je beklag doen dat de verkoper niet geleverd heeft wat hij had moeten doen, dat je hem nochtans de kans gegeven hebt dat op te lossen en geen enkel redelijk gehoor hebt gevonden. incl de consuwijzer link erbij.

Zal het de dealer dan nog steeds om het even zijn?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 mar 2021 16:11

Hangt van de dealer (en welke klant het is) af.
Dozenschuiver zal dat weinig uitmaken want er zijn zat andere klanten.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2021 16:31

Bovenal; wie heb je daarmee? Ik heb wel betere dingen te doen dan in de pen kruipen om alle onrecht in deze wereld aan te pakken. Als het netto resultaat is geen fiets, 5 maanden voor niks gewacht, van de regen in de drup valt met het bestellen van -inmiddels in prijs gestegen- alternatief en je ook nog meerdere avonden kwijt bent aan rondbazuinen hoe oneerlijk deze wereld is, dan is er maar één verliezer. Uiteindelijk kan de dealer er ook weinig aan doen, en Specialized is nooit in de markt geweest om vrienden te maken.

Ik ben als starter al jaren opzoek naar een koopwoning. Als ik alle on-etische trucs die makelaars in de huidige verkopersmarkt flikken op moest pakken dan had ik een full-time job én een burnout. Makelaars schuiven de schuld af op de huizenbezitter die de schuld weer afschuiven op 'dit is de markt' en 'het overkomt ons ook'.

Waar hebben we het hier uiteindelijk over? Een stel shifters van Ultegra naar 105. Het verschil tussen een carbon(?) en plastic remhendel? Laat het al met al €100,- zijn? Een beetje een dealer vind een chique oplossing, maar hier een aflevering van Radar of ons rechtssyteem voor in te schakelen en de maatschappij op kosten te jagen lijkt me een tikkeltje overdreven.

nverhelst
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 sep 2019 13:55

nverhelst 18 mar 2021 17:05

Waar het hier in se over gaat is een vertrouwensbreuk.
Druk je dit geschil kwantiatief, in centjes, uit, dan lijkt het idd een sof.

Maar vertrouwen is veel geld waard, op langere termijn dan. En in 2 richtingen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 18 mar 2021 17:14

ypuh schreef: 18 mar 2021 16:31 Bovenal; wie heb je daarmee? Ik heb wel betere dingen te doen dan in de pen kruipen om alle onrecht in deze wereld aan te pakken. ....
Je hebt anders al aardig wat tekst besteed aan het probleem van een ander.
o'7o

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 18 mar 2021 17:23

* Specificaties kunnen wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 mar 2021 17:25

Douglas schreef: 18 mar 2021 17:14
ypuh schreef: 18 mar 2021 16:31 Bovenal; wie heb je daarmee? Ik heb wel betere dingen te doen dan in de pen kruipen om alle onrecht in deze wereld aan te pakken. ....
Je hebt anders al aardig wat tekst besteed aan het probleem van een ander.
Thanks Douglas, mooie dooddoener. Zal het niet meer doen.

Plaats reactie