Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Groot groot schakelen lukt niet meer

hans_73
Forum-lid

hans_73 13 mar 2021 11:13

Hoi

Krijg het derailleur niet meer goed afgesteld.

Klein voor en groot achter lukt
Maar groot voor en groot achter lukt niet meer.

Nieuw schakelkabel al verschillende keren opnieuw vast gezet.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 13 mar 2021 14:35

De ketting zó scheef zetten is geen goed plan qua slijtage. Veel zijdelingse krachten in de ketting en geeft veel slijtage.
Derailleur kabel achter iets meer spanning geven zou het schakelen kunnen verbeteren. Maar ik zou het zo laten, is niet de bedoeling om groot/groot of klein/klein te rijden. Als het verder goed schakelt fijn zo laten.
Dogma F

hans_73
Forum-lid

hans_73 13 mar 2021 14:51

Hoi

Het is niet dat ik groot-groot wil rijden
Maar kan het bereik niet meer ingesteld krijgen.
Wat normaal wel altijd lukt.

Als ik hem met fijnafstelling er toch op krijg dan wil hij niet meer afschakelen.
Krijg het gewoon niet meer mooi afgesteld ook de ander versnellingen lopen niet zo mooi.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 13 mar 2021 15:30

Wat heb je veranderd tussen dat het nog wel liep en niet meer liep? Maw wat heb je vervangen?

hans_73
Forum-lid

hans_73 13 mar 2021 16:32

Eigenlijk niks.
Hij begon wat beroerder te schakelen.
Heb toen alleen de kabel een keer los gehad.

Kan de binnenkabel te stroef lopen als ik kleiner schakel.

Zeg maar wat

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 13 mar 2021 18:21

Als je de achterderailleur met de hand niet kan bewegen om bij groot voorblad naar groot achter te schakelen moet je de eindafstellingschroef (L) voor de laagste versnelling iets naar links draaien (Shimano) totdat de ketting naar het grootste kransje schakelt.
Staat de derailleur toch goed afgesteld dan moet je de kabelspanning verhogen door de kabelstelschroef op de achterderailleur tegen de klok in te draaien totdat de ketting naar het grootste kransje schakelt.
Uiteraard kan de binnenkabel ook zo stroef lopen dat het 'lang' duurt of zelfs niet naar het grootste kransje kan schakelen. Maar dan moet je dat al veel eerder merken bij het schakelen naar grotere cq. kleinere kransjes. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Boslim
Forum-lid

Boslim 13 mar 2021 18:31

hans_73 schreef: 13 mar 2021 16:32 Eigenlijk niks.
Hij begon wat beroerder te schakelen.
Heb toen alleen de kabel een keer los gehad.

Kan de binnenkabel te stroef lopen als ik kleiner schakel.

Zeg maar wat
Eigenlijk niks, lijkt mij best veel....zeker als de kabel is losgeweest, beiden? Dan zal je opnieuw moeten afstellen. Hoelang duurde het proces van beroerd worden? Lang=wellicht vuil, kort= plotseling defect?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 13 mar 2021 18:40

Waarschijnlijk kabel voorspanning te laag.

Tip:

Uitgangspositie : derailleur kabel los van de derailleur en shifter in laagste stand ( anders krijg je er sowieso geen nieuwe kabel in )

Stel je lage uiterste derailleur schroefje zo dat je derailleur onder het 2e kransje loopt. ( even onthouden hoeveel slagen je indraait ). Voer de kabel in de derailleur en draai de kabelspanner een aantal slagen uit. Zet de kabel vast.

Draai nu de uiterste schroef derailleur weer net zoveel slagen uit. Kabel komt nu goed op spanning. Draai de kabelspanner nu in zodanig dat de ketting op het onderste kransje valt.

Probeer nu nog eens groot-groot te schakelen.

@Orlok, als hij eerste wel groot - groot kon schakelen ga je niet aan de uiterste hoog schroef draaien toch ... Dan staat die gewoon goed.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 13 mar 2021 18:48

hans_73 schreef: 13 mar 2021 14:51 Hoi

Krijg het gewoon niet meer mooi afgesteld ook de ander versnellingen lopen niet zo mooi.
Nou, dat is iets anders inderdaad. Wellicht vuil in de buitenkabel. Binnen- en buitenkabel vervangen en op correcte spanning brengen. Bij mij gaat een set buiten/binnen ongeveer 8500km mee en dan krijg ik het ook niet meer fijn afgesteld. Nieuwe kabelset erop en schakelt als nieuw.
Dogma F

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 13 mar 2021 18:52

Helaas is mijn ervaring met doehetzelvers zo dat je beter niet aan kan nemen wat ze zeggen maar gewoon eerst je eigen conclusie trekken en dan advies geven vanuit de basis. Verder is het grootste kransje weliswaar de hoogste in rangorde maar de afstelling is voor de laagste versnelling (onderste schroefje) en is gemarkeerd met de letter L.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 13 mar 2021 18:56

Ramon73 schreef: 13 mar 2021 18:48
hans_73 schreef: 13 mar 2021 14:51 Hoi

Nou, dat is iets anders inderdaad. Wellicht vuil in de buitenkabel. Binnen- en buitenkabel vervangen en op correcte spanning brengen. Bij mij gaat een set buiten/binnen ongeveer 8500km mee en dan krijg ik het ook niet meer fijn afgesteld. Nieuwe kabelset erop en schakelt als nieuw.
Whow, ong. 8500 km is niet veel, momenteel zit ik op de 18K met een set en ga eerdaags een nieuwe set (SP-41 Dure-Ace) monteren.

Plaats reactie