Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Colnago Concept CHDK (langlopend project)

Gebruikersavatar
Coburn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2020 12:36
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Coburn 10 mar 2021 21:38

Om het Colnago forum niet teveel te bevuilen met al mijn wissewasjes, leek het mij wel handig om een eigen topic aan te maken.

Na jaren niet meer te hebben gefietst liep ik in december vorig jaar tegen deze aan. In de eerste instantie was de kleurstelling iets dat me wat tegen stond, maar ik kon haar voor een dusdanig scherpe prijs meenemen, dat ik dat graag voor lief nam. Ik moet zeggen dat het niet lang duurde voordat ik óók op de kleurstelling verliefd werd, en besloot er in projectvorm voor te gaan zorgen dat de fiets “af” wordt. Dit is hoe ik haar aan trof:
Bij deze de specs en een foto:

Afbeelding
Schakelgroep: SRAM Red eTap 11v
Crankset: SRAM Red 50/34 175mm
Cassette: SRAM Red 11-28
Remmen: Tektro Direct Mount
Stuur: Vision Metron Carbon 110mm/42cm
Wielen: Vision Trimax Carbon 40mm
Banden: Vittoria Corsa G+ 25mm
Zadel: Specialized S-Works Toupé
De fiets is volledig nieuw.
Na het ophalen besloot ik om toch direct een “paar” dingetjes aan te passen. Naast wat gereedschap, montagestandaard, fietskleding, schoonmaak en onderhoudspullen, heb ik het volgende nog veranderd:

- SRAM S-900 Direct Mount Brakes
- Jagwire Elite Link Gold remkabels
- Vittoria Competition Latex biba’s
- Pirelli P-Zero Velo 4S (25mm)
- Colnago Carbon Bidonhouders
- Cinelli End Plugs Gold

De stickers op de velgen vond ik niet bij de fiets passen, en vier per zijde vond ik ook wat te druk. Bij Unlimited Colors heb ik andere besteld in het goud, en dat klusje was zo gepiept. Ik stoorde me ook aan de afwerking van Vision zelf:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gouden remkabels vond ik teveel aanwezig:

Afbeelding
Afbeelding

Daarop heb ik een setje zwarte links besteld, en heb er een drie om twee patroon van gemaakt. Het goud moet wel een detail blijven.
In eerste instantie heb ik er 28mm bandjes onder gezet, wat volgens alle specs ook moest passen. Toch vielen ze een stuk breder uit, en heb ik ze moeten vervangen voor 25mm.
Hier met 28mm bandjes en gouden kabels:

Afbeelding

Hier met 25mm bandjes en zwart-gouden kabels:

Afbeelding

Wat staat er nog op de planning?

Banden: Als de winterbanden er af kunnen komen er Pirelli P-Zero Gold bandjes op.

Wielset: Campagnolo Bora WTO 60 (Dark Label), en dan nog maar bezien of ik daar ook goud accenten in aan ga laten brengen.

Cockpit: Vooralsnog staan de Deda Alanera DCR en de Ursus Magnus H.01 op de shortlist. Mijn idee is om er in de komende paar jaren een Italiaanse volbloed van te maken, dus de duurdere upgrades heb ik het liefst alvast Italiaans. Het stuur zal ook naar Unlimited Colors gaan voor een spuitbeurt, om iets als dit te krijgen:

Afbeelding

Het zoekwerk van dit deel heeft nogal wat voeten in de aarde. Op het Colnago forum ben ik al een heel eind op weg geholpen met zoekwerk om de top cover en het stuur strak in elkaar over te laten lopen. Dat gaat wel goedkomen.

Zadel: Een S-Works zadel op een Colnago kan natuurlijk niet. Voor een speciale editie van de C64 heeft Berk deze voor Colnago gemaakt, wie weet kan ik er eens één op de kop tikken:

Afbeelding

En anders wellicht deze:

Afbeelding

Deze kwam ik op WW tegen, weet iemand wat voor zadel dit is?

Afbeelding

Groepset: Deze zal waarschijnlijk pas over twee tot drie jaar vervangen gaan worden. Hopelijk heeft Campagnolo tegen die tijd ook een draadloze groepset, anders gaat het de Super Record EPS worden.

Dit zal het in grote lijnen gaan worden. Maar we weten allemaal dat met een hobby als deze ook andere, onverwachte upgrades op de loer kunnen liggen..

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 10 mar 2021 21:58

Mooi om het zo helemaal in stijl te maken, al is dat goud ook niet helemaal mijn ding. Ga je qua zadel niet net te ver? Daar zou ik toch zeggen dat het zadel eerst bij je moet passen, en daarna pas een goudaccent moet hebben.

Gebruikersavatar
Coburn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2020 12:36
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Coburn 10 mar 2021 22:18

@Vicenza; daar heb je absoluut gelijk in. Niets is persoonlijker dan een zadel.
Ik heb alleen zo lang niet meer gefietst dat ik geen referentiekader meer heb, dus de zoektocht naar het goede zadel begint opnieuw. Mocht ik dan uitkomen bij een zadel zonder goud accenten, dan ga ik kijken of ik zelf iets kan customizen. Maar als één van bovenstaande opties verkrijgbaar is, én past, dan ben ik natuurlijk direct klaar.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 mar 2021 08:24

Ik zou de kabels en het zadel gewoon zwart laten, frame met gouden accenten valt al meer dan genoeg op!
Goed dat je de wielen wat "rustiger" bestickert hebt, je moet voorkomen dat het een kermisbak wordt.
Veel plezier ervan!

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 mar 2021 09:59

Mooi frame is dat.

Ik zou alles errond heel sober zwart houden, zowel wielen (zonder decals dus) als al de rest. Alleen eventueel skinwall bandjes of (niet en) een gouden ketting. Wat Scottpch zegt, het frame is al opvallend genoeg. Maar, de gustibus et coloribus enz...

Die cockpit is wel jammer zo.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 mar 2021 11:13

Idd de aansluiting van de spacers/Vision cockpit op je frame is een domper, maar dat ging je veranderen dacht ik?

Gebruikersavatar
Coburn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2020 12:36
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Coburn 11 mar 2021 11:39

@scottpch; Er een kermisbak van maken is zeker niet mijn bedoeling. In eerste instantie ga ik proberen de zwart/goud verhoudingen zoals het voltallige frame heeft, inclusief het origineel meegespoten stuur, door te trekken naar de overige onderdelen. Als ik dan vind dat het goud teveel aanwezig is, ga ik sectie voor sectie bekijken wat ik weg ga halen om de perfecte verhouding te krijgen.
Die aansluiting ga ik zeker nog veranderen. De standaard top cover van Colnago vind ik qua vorm niet mooi, maar ook qua kleur en materiaal niet. Het is mat zwart en oogt erg "plastic achtig". De aansluiting op de Vision Metron is lelijk, maar ook de Vision zelf. Het mat gekleurde UD carbon past totaal niet bij de hoogglans van het frame. Ik snap werkelijk waar niet dat een toch zo'n prijzig product zo slecht gematcht wordt. Maar dat zal de schuld van Codagex wel zijn, aangezien ze beide merken verdelen voor de Benelux. Gelukkig moet er op den duur ook nog een winterfiets komen, dus alles wat ik hier af schroef kan in de kast wachten tot ik een keer ergens een geschikt frame tegenkom.

@raven14; skinwall bandjes vind ik persoonlijk erg lelijk, ze zaten wel op deze fiets, maar ik heb ze er direct afgehaald. Ik hou niet zo van dat "geforceerde" retro gevoel.
Die ketting heb ik wel in overweging. Ik zat dan te denken aan de KMC X11SL Ti-N Gold/Black

Afbeelding

Ik ben er alleen wat huiverig voor aangezien ik best wat verhalen heb gelezen over deze generatie SRAM Red eTap's die niet lekker zouden functioneren met een andere ketting. Maar de kans is groot dat ik het nog wel ga uitproberen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5062
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mar 2021 12:32

Coburn schreef: 11 mar 2021 11:39 @scottpch; Er een kermisbak van maken is zeker niet mijn bedoeling. In eerste instantie ga ik proberen de zwart/goud verhoudingen zoals het voltallige frame heeft, inclusief het origineel meegespoten stuur, door te trekken naar de overige onderdelen. Als ik dan vind dat het goud teveel aanwezig is, ga ik sectie voor sectie bekijken wat ik weg ga halen om de perfecte verhouding te krijgen.
Die aansluiting ga ik zeker nog veranderen. De standaard top cover van Colnago vind ik qua vorm niet mooi, maar ook qua kleur en materiaal niet. Het is mat zwart en oogt erg "plastic achtig". De aansluiting op de Vision Metron is lelijk, maar ook de Vision zelf. Het mat gekleurde UD carbon past totaal niet bij de hoogglans van het frame. Ik snap werkelijk waar niet dat een toch zo'n prijzig product zo slecht gematcht wordt. Maar dat zal de schuld van Codagex wel zijn, aangezien ze beide merken verdelen voor de Benelux. Gelukkig moet er op den duur ook nog een winterfiets komen, dus alles wat ik hier af schroef kan in de kast wachten tot ik een keer ergens een geschikt frame tegenkom.

@raven14; skinwall bandjes vind ik persoonlijk erg lelijk, ze zaten wel op deze fiets, maar ik heb ze er direct afgehaald. Ik hou niet zo van dat "geforceerde" retro gevoel.
Die ketting heb ik wel in overweging. Ik zat dan te denken aan de KMC X11SL Ti-N Gold/Black

Afbeelding

Ik ben er alleen wat huiverig voor aangezien ik best wat verhalen heb gelezen over deze generatie SRAM Red eTap's die niet lekker zouden functioneren met een andere ketting. Maar de kans is groot dat ik het nog wel ga uitproberen.
Je wil er geen kermisbak van maken, maar kiest dan wel weer zo'n ketting uit...helemaal met Raven eens, alles op en aan het frame gewoon zwart houden, dan komt het frame het beste tot zijn recht. Eigenlijk vind ik hem zoals in de etalage nog het mooiste :o

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 11 mar 2021 12:36

Coburn schreef: 11 mar 2021 11:39

Afbeelding

Ik ben er alleen wat huiverig voor aangezien ik best wat verhalen heb gelezen over deze generatie SRAM Red eTap's die niet lekker zouden functioneren met een andere ketting. Maar de kans is groot dat ik het nog wel ga uitproberen.
Ik heb zelf Red ETAP op mijn beide racefietsen en kettingen zijn altijd KMC. Geen enkel probleem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coburn
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 dec 2020 12:36
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Coburn 11 mar 2021 13:29

@NuitKor; Het begrip "kermisbak" is natuurlijk voor iedereen anders, net zoals dat met alle smaak gerelateerde zaken zo is. Voor mij betekent het vooral dat het geen onsamenhangend en te druk geheel moet worden, maar juist precies gebalanceerd, en het vinden van dat balanspunt is iets wat het leuk maakt. Toen ik de fiets net in huis had was mijn eerste ingeving ook om alles eromheen zwart te maken, maar hoe meer ik ernaar keek, hoe meer ik me besefte dat dit juist een fiets was om niet zo conservatief te benaderen. Zo is het idee voor dit projectje ook geboren. Ik ben van nature absoluut niet van de "bling bling", des te leuker is het om er nu eens volledig in op te gaan.

Afbeelding

Hier een variant met een volledig gouden ketting, ik vind dat toch beter passen dan een zilverkleurige. Zilver valt ook niet weg tegen de achtergrond, maar matcht minder, en valt in mijn optiek juist meer op. Als de goud/zwarte ketting me niet bevalt, dan zou ik nog eerder een volledig zwarte overwegen.

@raven14; Top! Dan schuift de ketting door naar het boodschappenlijstje voor de voorjaarsupgrade. Dank!

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 mar 2021 14:13

Je kunt Berk gewoon een mailtje sturen en dan maakt hij het zadel naar wens. Heb ik ook gedaan.

raven14 schreef: 11 mar 2021 09:59 Mooi frame is dat.

Ik zou alles errond heel sober zwart houden, zowel wielen (zonder decals dus) als al de rest. Alleen eventueel skinwall bandjes of (niet en) een gouden ketting. Wat Scottpch zegt, het frame is al opvallend genoeg. Maar, de gustibus et coloribus enz...

Die cockpit is wel jammer zo.
+1, al vind ik het wel leuk dat je er de nodige aandacht aan besteed. Over smaak valt niet te twisten, maar mijn smaak is alles zwart om de aandacht naar het frame te laten gaan. Mogelijk met hier en daar een enkel accent. In dit geval is het frame al vrij opvallend.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5062
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 mar 2021 17:07

Coburn schreef: 11 mar 2021 13:29 @NuitKor; Het begrip "kermisbak" is natuurlijk voor iedereen anders, net zoals dat met alle smaak gerelateerde zaken zo is. Voor mij betekent het vooral dat het geen onsamenhangend en te druk geheel moet worden, maar juist precies gebalanceerd, en het vinden van dat balanspunt is iets wat het leuk maakt. Toen ik de fiets net in huis had was mijn eerste ingeving ook om alles eromheen zwart te maken, maar hoe meer ik ernaar keek, hoe meer ik me besefte dat dit juist een fiets was om niet zo conservatief te benaderen. Zo is het idee voor dit projectje ook geboren. Ik ben van nature absoluut niet van de "bling bling", des te leuker is het om er nu eens volledig in op te gaan.

Afbeelding

Hier een variant met een volledig gouden ketting, ik vind dat toch beter passen dan een zilverkleurige. Zilver valt ook niet weg tegen de achtergrond, maar matcht minder, en valt in mijn optiek juist meer op. Als de goud/zwarte ketting me niet bevalt, dan zou ik nog eerder een volledig zwarte overwegen.

@raven14; Top! Dan schuift de ketting door naar het boodschappenlijstje voor de voorjaarsupgrade. Dank!
Een volledig gouden ketting kan ik wel waarderen, maar een zwart/goud is dan weer veel te druk.

Plaats reactie