Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vision SC 40 Disc of Scope R5D

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 07 mar 2021 09:28

Hallo,

Voor mijn Orbea Terra zoek ik een setje wielen met (half-) hoge velgen. Ondertussen is de shortlist verkleint tot de twee genoemde opties in de titel.

Ik had begrepen dat er nogal wat problemen waren in het verleden met de lagers van Vision wielen. De lokale fietsenmaker erkende dit, maar gaf aan dat dit nu opgelost is. Ik kan alleen amper tot geen reviews vinden over de SC 40 in schijfrem uitvoering. Verder ligt er nog een setje Scope R5D's bij diezelfde fietsenmaker welke voor net geen 1000 euro verkocht worden. Over deze wielen kan ik dan wel weer reviews vinden, welke overwegend lovend zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Vision's vanwege de prijs, velghoogte en de looks, maar ik was benieuwd of mensen hier ervaringen hebben met deze specifieke wielen.

China carbon en handgespaakt in Nederland heb ik ook overwogen. Deze opties komen met mijn wensen (DT-naaf, Sapim spaken en geen hele smalle binnenbreedte van de velg) ongeveer uit op de prijs waar ik ook de Vision's voor koop.

Groeten Dewey

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 07 mar 2021 10:24

Lees inderdaad teveel negatieve verhalen over Vision wielen dus zou die vermijden. Scope geen ervaring mee.

Tip: de Fast Forward Tyro wielen zijn morgen dagdeal bij Futurum. Voor 799 Euro volgens mij een setje dat aan al je eisen voldoet, ook nog eens een semi NL product. 40mm hoog en gemaakt voor bredere banden.

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 07 mar 2021 10:35

Zelf heb ik R4D's in mijn Bianchi Aria. Erg tevreden mee. Vision zijn nogal gemengde verhalen over. Voor een trainingssetje van een paar honderd euro zou ik het wel aandurven, maar niet met duurdere wielen. Aan de andere kant, de Vision Metron wielen worden ook best veel gebruikt.
Destijds 1400 voor mijn R4D's betaald. Maar wat ik me wel afvraag. Als je (half)hoge wielen zoekt. Komen dan R4D's niet eerder in aanmerking dan R5D's?
Afbeelding

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 07 mar 2021 12:18

Zelf vind ik de FFWD wielen niet zo mooi, ze lijken mij met 1700+ gram ook nogal zwaar. Voor 799 euro natuurlijk wel een interessante deal.

De R4D's vind ik zelf ook een logischere keuze, maar die gaan bij de FM nog voor de volle mep. De R5D's zijn overjarig en daar kan ik een dikke korting opkrijgen. Het zijn echter wel de wielen met de witte decals. Ik ben bang dat die in combinatie met de uitgesproken kleur van mijn frame (black/yellow) een te druk geheel geven. Ik kon echter gewoon langskomen en de wielen proberen en bekijken in mijn eigen fiets.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 mar 2021 12:50

Ik zie 4 sets, waarvan er 3 eigenlijk afvallen
- Visions, niet helemaal wat je zoekt
- R5D, lelijk
- R4D, te duur
- Handgespaakt met de eigenschappen die je zoekt voor dezelfde prijs mijn of meer van opties 1 en 2.

Dan is het toch duidelijk wat het moet worden? Voor dat geld moet je niet iets kopen wat net niet is. Dat zal blijven knagen. Wat weerhoud je om voor de handgespaakte optie te gaan?

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 07 mar 2021 14:24

Wederom wordt er niet over lichaamsgewicht gesproken, alsof het geen verschil maakt of iemand 65 kg of 110 kg weegt. Als je zwaarder bent dan gemiddeld, is een set op maat altijd de beste keuze.

Aan de looks van sommige merksets kunnen wielbouwers niet tippen. Op alle andere punten scoren ze echter beter. Vooral de naven zijn bij full carbon merkwielen het zwakke punt. Om de marge te vergroten, is men geneigd zo goedkoop mogelijke onderdelen te kiezen.

De marge die een wielbouwer pakt, is (veel) kleiner, maar de onderdelen zijn beter (althans als ik voor mezelf spreek).

Groet,

Hans

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 07 mar 2021 18:19

@Maatwielen Ik dacht al dat ik iets vergeten was, ik weeg rond de 75kg (meer in de winter, minder in de zomer). Wat dat betreft heb ik geen speciale eisen zoals meer spaken of een stevigere velg.

@Philippos De genoemde wielen kan ik bij de FM bekijken en even in mijn fiets hangen. Dat is iets wat mij bij een wielbouwer lastiger lijkt. Ik heb al eens rondgekeken bij mij in de buurt naar wielbouwers en dan kom ik al gauw bij Bikexperto uit. Zal hem eens een mailtje sturen en bij de FM kijken hoe de Scope wielen staan.

Bedankt voor de adviezen!

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 09 mar 2021 14:14

Zojuist langs de LBS geweest en het zijn toch de Vision wielen geworden. Met de 20% korting van de fietsgroep kwam niets qua prijs nog echt in de buurt.. De Scope wielen met witte decals stonden niet mooi op de fiets en een setje met zwarte velgen kwam een paar honderd euro duurder uit.

Ik had uiteindelijk nog een long-term review van de Sc 55 disc gevonden en die was overwegend positief, ik zal naar verloop van tijd ook mijn ervaringen delen.

Koenie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 nov 2015 15:49

Koenie 07 jul 2021 13:54

Hi DeweyHS,

Ben benieuwd hoe bevallen je Vision wielen tot op heden ?

Groet,
Koenie
Specialized Tarmac SL6 Disc

Plaats reactie