Hi! Mijn disc remmen hebben erg weinig ruimte om de disc heen waardoor ik snel in situaties kom dat de disc schaaft.
Nu zijn de pads toe aan vervanging: Veertje is slap en deels kapot, en pads zijn op.
1. Zou het veertje de ruimte mogelijk vergroten?
2. Ik heb al weinig ruimte, verse pads maken dat kleiner.
Wat kan ik verder nog doen? De truc met doek ertussen en schroevendraaier wiebelen om te verbreden heb ik al geprobeerd.
Weinig ruimte disc
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De ruimte blijft als het goed is tijdens het slijten van de blokken nagenoeg gelijk. De zuigers komen dus steeds verder naar buiten naarmate het blok dunner wordt. Voor het monteren van de nieuwe blokken dien je de zuigers eenmalig volledig terug te duwen in de remhoef. Doe de oude blokken er terug in en duw de zuigers terug met gereedschap. ( als je dit zonder blokken erin doet gebruik dan zacht plastic of rubber materiaal - bandenlichter ).
Het veertje duwt alleen de blokken tegen de zuigers en zorgt niet voor meer of minder ruimte. Aan de ruimte tussen disc en velg verander je nu eenmaal niets. Dat is een producteigenschap.
Het veertje duwt alleen de blokken tegen de zuigers en zorgt niet voor meer of minder ruimte. Aan de ruimte tussen disc en velg verander je nu eenmaal niets. Dat is een producteigenschap.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Niet wiebelen met de schroevendraaier, maar kracht zetten. Het kan zijn dat de zuiger vaststaat, dus het kan enige kracht vergen. Soms heeft de zuiger een beetje smering nodig om terug in de behuizing te kunnen. Na afloop weer netjes schoonmaken.
Dat remblokje is fel versleten, dat zal toch al een tijdje niet meer goed geremd hebben.
Voor je nieuwe blokken installeert kan je best je remcylinders proper maken: https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo
Voor je nieuwe blokken installeert kan je best je remcylinders proper maken: https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo
Er zit altijd heel weinig ruimte tussen de remblokken en discs. Voor mij nog altijd reden om met velgremmen te rijden op de racer. Ik haat het dat discs nooit echt 100% stil te krijgen zijn.
Aanlopende discs wordt nog wel eens veroorzaakt door een vastzittende zuiger. Even goed schoonmaken, nieuwe blokken monteren en dan checken of beide zuigers vrij bewegen. Is er 1 remblokje wellicht ook harder afgesleten dan de andere? Ook vuil kan een issue zijn.
je bent verder ook veel te laat met vervangen van de blokken. De remsporen zitten zelfs op het ijzer. Het lijkt ook alsof de disc niet goed past bij de zuiger, omdat de remsporen helemaal laag op het remblokje zit. Zelfs lager dan het remoppervlak?
Aanlopende discs wordt nog wel eens veroorzaakt door een vastzittende zuiger. Even goed schoonmaken, nieuwe blokken monteren en dan checken of beide zuigers vrij bewegen. Is er 1 remblokje wellicht ook harder afgesleten dan de andere? Ook vuil kan een issue zijn.
je bent verder ook veel te laat met vervangen van de blokken. De remsporen zitten zelfs op het ijzer. Het lijkt ook alsof de disc niet goed past bij de zuiger, omdat de remsporen helemaal laag op het remblokje zit. Zelfs lager dan het remoppervlak?
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Als je je blokken zo ver laat verslijten kun je ook meteen je schijven in de kliko laten verdwijnen. Typisch geval van te laat.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Een gevalletje van pas kijken en reageren wanneer het te laat is!!
Dit soort personen is beter af met een onderhoudscontract bij een FM die de verschillende fietsenmakers aanbieden, om elk jaar de fiets te checken en eventuele onderdelen te vervangen!
Dit soort personen is beter af met een onderhoudscontract bij een FM die de verschillende fietsenmakers aanbieden, om elk jaar de fiets te checken en eventuele onderdelen te vervangen!
Als de remblokken er al zo uit zien, wil ik niet weten hoe de rest van de slijtageonderdelen er aan toe zijn...
Ik denk dat de topic starter z'n fiets veel vaker door een professional na moet laten kijken, óf dit zelf moet gaan leren doen.
Gewoon met schoonmaken kritisch naar de onderdelen van de fiets kijken is al voldoende!
Dit soort extreme slijtage is ontzettend makkelijk te voorkomen. Voor nu een vrij dure les (schijf zal ingesleten zijn door het metaal van remblok).
Ik denk dat de topic starter z'n fiets veel vaker door een professional na moet laten kijken, óf dit zelf moet gaan leren doen.
Gewoon met schoonmaken kritisch naar de onderdelen van de fiets kijken is al voldoende!
Dit soort extreme slijtage is ontzettend makkelijk te voorkomen. Voor nu een vrij dure les (schijf zal ingesleten zijn door het metaal van remblok).
-
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 28 sep 2016 11:47
'Dit soort personen' zullen ergens moeten beginnen om hopelijk in de buurt van het superieure niveau van uw soort personen te komen.
Aan alle anderen: Bedankt, het is gelukt en ik heb er weer veel van geleerd!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15958
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Met elk jaar eens naar de fm ga je, als je wat kilometers maakt, niet redden.
Remmen, ketting, om maar die te noemen, moet je echt wel zelf in de gaten houden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend