Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 28 feb 2021 10:36

Orlok schreef: 27 feb 2021 13:02 Echter, die plastic spacer moet je er wel even goed voorzichtig intikken met een hamer en heb ik na 3x gebruik al helemaal stuk gedraaid, :shock:

Hoe hard draai je deze dan aan om ze nu al kapot te draaien.? Goed handvast aandraaien is meer dan voldoende.
Met losdraaien bleek het zaakje aardig vast te zitten en bij kracht zetten, schoot de sleutel eraf. Resultaat was een voor de helft gestripte plastic inzet. Met de andere kant het zaakje gelukkig nog los kunnen halen, maar heb het ding wel in de prullenbak gemikt. Degelijk gereedschap is niet van plastic...
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 feb 2021 11:07

Philippos schreef: 28 feb 2021 10:28 Het is ook niet de bedoeling dat je uit de onderste bidon gaat drinken. Niet te bereiken en super goor.
Bij een pauze, inhoud overgieten in een van de andere bidons of doppen wisselen en onderste bidon verplaatsen naar een bereikbare plek.
Ik vind een derde fles bij je hebben echt een zegen (bij lange ritten). Ik vind overal water onderweg als ik het niet nodig heb. En nergens als ik droog sta.

Zo'n snack pack of stuurtasje is ideaal voor je telefoon en voer. Hoef je je shirt niet zo vol te proppen.
Klopt, en weet ik 😉
Maar ze zijn ook ideaal voor een bidon. Schoon, toegankelijk én ook makkelijk pakken en terugplaatsen als je op minder gladde ondergronden rijdt.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27536
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 feb 2021 18:58

Derde bidon heeft zijn werk vandaag perfect gedaan. 100 km Kroondomein bleek geen enkel probleem. Overgieten niet eens hoeven doen. Bidon was hartstikke schoon.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 28 feb 2021 19:00

Campagnolo remmen vervangen van de winterfiets. Hebben sinds 2010 hun werk gedaan zonder problemen tot vorige week toe. De veer lijkt gebroken/vast. Een helft van de rem komt niet meer terug in de beginstand.

Vervangen voor een setje Centaur remmen.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 01 mar 2021 14:41

Zaterdag na de allerlaatste cyclocrosstraining de fiets van mijn zoon volledig gestript om deze weer wegproof te maken. Ik had zelf weer verdrongen wat een slijtageslag een seizoen crossen is voor het materiaa, afgezien van max 10x trainen met de remblokjes.

Fiets gestript en alles helemaal schoongemaakt. De bagger zit werkelijk in alle hoeken en gaten.
Nieuw bracketlager,
Twee nieuwe voorbladen 46/36,
Nieuwe cassette op de wegwielen Miche 16-28
Nieuw vet op de balhoofdlagers (gelukkig had ik dat nog tussentijds al eens gedaan...)
Derailleurs schoongemaakt en weer gesmeerd
Derailleur wieltjes vervangen (waren zo goed als weg... )
Ketting vervangen
Nieuw stuurlintje
Zadelpen weer schoongemaakt en gemonteerd met een beetje pasta
Remblokjes weer vervangen en remmen weer afgesteld.

Wat een klus weer. Nu alleen de crosswielen nog richten en de lagers en freewheel schoonmaken en smeren :)

Ik ben blij dat het wegseizoen weer begonnen is, kom ik zelf ook weer aan fietsen toe :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 mar 2021 10:42

leon1 schreef: 29 jan 2021 07:54 Mijn Klein maar eens een grote onderhoudsbeurt gegeven. Ik zat er al een tijdje tegenaan te hikken en het weer bleef ook maar te goed zodat ik gewoon wilde fietsen. Maar nu met een paar regendagen toch even de boel beetgepakt:

1. balhoofdstel schoongemaakt en gemonteerd met fris vet (kraakte af en toe);
...
5. nieuw kettingblad 48t van TA -Nerius. De oude had 25K erop zitten en was nog niet heel slecht maar met een bijna nieuwe ketting en cassette toch maar vervangen
6. lagers achterwiel Campa Zonda vervangen, die liepen een klein beetje rauw met 7k op de teller
Nou, en dit riedeltje nogmaals gedaan afgelopen zaterdag omdat mijn fiets ineens nogal kraakt bij het staand aanzetten op de linkercrank.... :roll: Om gek van te worden. En helaas is het gekraak nog niet opgelost. Kraakjes kwamen tot nu toe 100% vanuit het balhoofd. Dus nu maar naar bijna 20 jaar nieuwe lagers besteld. En ook nieuwe trapaslagers. Hopelijk is het gekraak dan wel weg....
Ride bikes, not tanks!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 mar 2021 10:48

Gekraak komt (bijna) nooit uit lagers zelf , al dan niet versleten, maar omdat er dingen ten opzichte van elkaar bewegen die dat niet moeten doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 02 mar 2021 11:01

Ik vermoed ook geen gekraak uit de lagers maar om het uit te sluiten toch maar nieuwe lagers besteld. Wat ik wel anders heb is het vet waarmee ik de contactvlakken insmeer, Ik had daar altijd heel plakkerig vet voor en dat is op. Gelukkig krijg ik vandaag een nieuw voorraadje. En als dan het gekraak niet weg is dan moet ik de trapas even bekijken. Die lagers heb ik nu ook op de plank liggen. Maar misschien moeten die gewoon even worden schoongemaakt.

De zadelpen en de stuurpen / stuur heb ik al losgehad en opnieuw gesmeerd danwel van carbonpasta voorzien. Dus ik heb bijna alles te pakken gehad.... :|
Ride bikes, not tanks!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 mar 2021 12:47

Snelspanner achter te strak of te los staan, geeft zeer vaak gekraak.
Ook die contactvlakken met een beetje vet behandelen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 mar 2021 09:22

Het was weer tijd voor flink onderhoud aan de gravelbike. Er zat speling in de bottom bracket, en schakelen voor en achter ging steeds moeizamer.
Achter heb ik schakel de binnen- en buitenkabel vervangen. Aangezien ik de laatste tijd alleen nog maar rijd met 11-34 in plaats van een MTB cassette heb ik de SRAM GX derailleur vervangen door een Force. Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk het binnenwerk van de shifter schoongemaakt. Wederom begint het kunststof onderdeeltje, dat de kabel op zijn plek houdt, slijtage te tonen. Dat wordt tzt shifter nummer 4. Of ik stap dan af van SRAM.
De veer en scharnierpunten van de voorderailleur heb ik schoongemaakt en de derailleur heb ik opnieuw afgesteld. Hij was niet meer goed 'alligned' met het kettingblad.
De geperste lagers uitdrijven en nieuwe lagers persen is inmiddels een makkelijk kunstje met het juiste gereedschap. Alles draait weer soepel.
Straks wikkel ik nog een nieuw stuurlintje en kan de bike er weer even tegenaan.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mar 2021 11:38

Is wel belangrijk voor de rit van morgen! ;)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mar 2021 17:18

Vandaag mijn Frames andGear Garmin mount binnen gekregen - ziet er top uit en voelt solide aan. Heb van een oude Hide My Bell ( kapotte stuur bevestiging ) het front afgehaald en beetje getuned - gezaagd en geschuurd.

Daarna gemonteerd aan de onderzijde van de aluminium mount. 2 gaatjes gebruikt aan de binnenkant van de Hyde My Bell die perfect overeen kwamen met de aluminium mount waar al reeds draad in zat, Daarna het bolleke van de bel terug en een mooie klinggggg.

Het geheel voelt nu stevig en zal niet zo rammelen als de plastic HydeMyBell die er op zat.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie