Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Rossin \'\'vintage\'\' opbouw

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 28 jan 2010 20:06

Sommige hebben misschien al mijn Rossin fixie gezien in dit topic: Link

Nu deze af is wil ik de volgende Rossin gaan opbouwen uit 1985. Frame is afkomstig van de oude Verandalux Dries ploeg waar o.a. Hennie Kuiper, Adrie van Houwelingen (nu ploegleider bij Rabo), Dirk Demol (ploegleider Radioshack) en Teun van Vliet voor reed.
Afbeelding

De lak van het frame is op dit moment nog in slechte staat. Maar het frame is al bijna onderweg richting BCP http://www.specialpaintwork.nl
Er zitten wel leuke details op dit frame welke mijn fixie frame niet heeft. Zoals remkabel door de bovenbuis, nokje voor het kaderplaatje te bevestigen, een mooier mannetje achter het bracket, mooiere brug om de achterrem te monteren en de kabels onder het bracket ipv er bovenlangs.

De originele stickers heb ik ook al aangeschaft. En ook nieuwe rubbers voor de remhendels.
(Foto's volgen)

De remhendels zelf had ik ook graag vervangen. Echter de prijs op Ebay voor een setje nieuwe Campa Record was me iets te hoog. Daarom ga ik de orginele gebruiken. Er kan nog wel wat aan gedaan worden om ze wat meer te laten blinken.

Super Record achter der, voor der en schakelaars uit 1985. De ketting zal waarschijnlijk een KMC 6 speed ketting zijn. Pignonen liggen hier nog genoeg.
Afbeelding

De oude stuurpen wordt vervangen door een nieuw exemplaar welke ik heb ‘gewonnen’ op Ebay. Deze is inmiddels onderweg naar hier.
AfbeeldingAfbeelding

Het stuur zal nieuwe 3ttt worden die hier nog in de kast ligt.

De keuze van het zadel twijfel ik nog over. Om het zo ‘orgineel’ mogelijk te laten moet het eigenlijk een zwarte Selle Italia Turbo zijn zoals toen ook werd gebruikt. Maar een witte Regal of Concor staat eigenlijk wel mooier bij een wit stuurlint.

Het voorwiel is al ingespaakt alleen nog niet op spanning gebracht. Het achterwiel is nog niet ingespaakt. Hiervoor moet ik nog spaken kopen. Het zijn Record naven met Mavic GP4 velgen. Deze velgen zijn wel iets nieuwer dan de andere onderdelen. Maar als ik de stickers eraf haal ziet niemand dat. De banden worden Swallow Montello. Niet de beste tubes maar het zal wel goed staan op deze fiets. En in elk geval goed ‘belegen’ want ze zijn al 20 jaar oud.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 28 jan 2010 20:12

GAAF!
Hier kan ik dus echt bij kwijlen!
Popcorn staat al klaar, abonnement is aangevraagd :D

Jasper.
mijn Flickr

piti
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 sep 2007 21:05

piti 28 jan 2010 22:34

Super gave fiets!

Ik heb zelf in de jaren 80 ook zo'n fiets gehad, afgemonteerd met campagnolo record, 3t stuur en gp4 velgen. Vind het nog steeds een erg mooie fiets.

Ik zie al uit naar het eindresultaat.

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 29 jan 2010 12:02

Oei..die stuurpen is mooi (kwijl)

Ik vind je fixie al mooi, dus deze zal net, misschien zelfs mooier worden.
Succes met de opbouw.

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 29 jan 2010 17:15

Heb bijna dezelfde staan in de garage, wachtend op "schilder en oplapwerken", maar eerst de Gios. Mijn volle aandacht heb je natuurlijk, mooi voorbeeld van wat nog kan komen....

Die stuurpen is echt knap, ook al paar keer gekeken op Ebay maar telkens heel duur. Voor hoeveel heb je die gehaald ?
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 29 jan 2010 17:33

Die stuurpen heb ik 90 euro voor betaald. Eigenlijk best veel geld voor zo'n oude pen. Ik wilde er eigenlijk niet zoveel aan uit geven. Maar ik ging toch maar mee met de biedingen. Overigens ligt hier nog precies zo'n zelfde stuurpen hier. Alleen zitten er wat krassen op. Dus dat maakt hem wel extra duur. (Op de manier van waarom zou ik eigenlijk een nieuwe stuurpen aanschaffen. ;) )

Die rubbers voor de remgrepen waren overigens ook niet goedkoop. Gemiddeld 35 euro per set.

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 29 jan 2010 22:01

Hoe duur dan ? Grap is, op mijn Rossin stond een Guerciotti stuurpen ! Heel mooi maar niet echt van toepassing...

Laat maar iets weten (eventueel via PM), kan ik misschien nog je kosten drukken.
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 29 jan 2010 22:09

Héél, héél, héél gaaf project:p:p:p

Waanzinnig mooi frame, met de onderdelen die je hebt/noemt kan dit alleen maar ontzettend fraai worden!

Ik ga deze volgen:D:D
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 29 jan 2010 22:21

Leuk!! Weer eens wat anders dan een Cervélo. Ik ga dit ook volgen. Veel foto's hè!?

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 29 jan 2010 23:02

Een slechte foto van de nieuwe 'lever hoods'. Ze zijn wel enorm plakkerig moet ik zeggen. En trekken ook heel snel vuil aan.
Na het weekend zal ik nog wat foto's plaatsen. Het frame is vandaag verzonden richting BCP.
Afbeelding

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 08 feb 2010 18:43

Vandaag heb ik de stuurpen binnen gekregen. De stickers heb ik inmiddels ook ontvangen van Mario Verhoeven defietsenmaker.nl. Vooral bekend van het merk Gios.

Het oude stuur en stuurpen van Cinelli. Gek genoeg is de nieuwe stuurpen van 3ttt. Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? Werkte deze twee destijds samen? Want ze zien er echt precies hetzelfde uit. Buiten de merknaam dan.

De oude set.
Afbeelding

Moeilijk zichtbaar maar bij het witte streepje kun je de merknaam Cinelli zien.
Afbeelding

De nieuwe stuurpen met 3ttt opdruk.
Afbeelding

Het nieuwe 3ttt Superleggero stuur wat hier nog in een kast lag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twee complete sets Rossin stickers plus nog één extra voor de onderbuis. Dat ik zoveel stickers heb komt omdat deze eerst verkeerd geleverd waren. De set was niet compleet. Maar dit werd heel netjes opgelost door Verhoeven. Er zit ook een Columbus sticker bij (onder). Helaas wel niet het originele stickertje. Dus als het kan zou ik die nog graag ergens op de kop tikken.
Afbeelding

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 09 feb 2010 00:14

Hoi,

Prachtig project Stefan!
En mooie duidelijke foto,s
Ik ben benieuwd wat het resultaat is van de spuiter, laat je hem alleen in het rood zetten of krijgt hij ook enkele blankelak lagen ter bescherming van de decals ?

Ik heb de kleine buis-shifters van Rossin ook al eens voorbij zien komen op E-bay,
alhoewel ingekleurde standaard shifters ook best leuk staan.

Veel succes met de verdere opbouw !

Grtz,
Morel.

Plaats reactie