Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Een AliExpress Special

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2021 16:14

Ja 28mm op een "moderne" velg gaan ruim over de 30mm.
25mm zit bij mij al over de 29mm met een 21mm velg.

Bij sommige banden staat de volledige breedte 62mm blijft net onder de 30mm op een velg van 20-22c. Dat zijn vaak 25 of 26mm banden bij opgaaf

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 27 feb 2021 23:23

Nu het forum op z’n zachtst gezegd niet optimaal functioneert kan ik mooi wat tijd besteden aan de afronding van het project. Inmiddels heb ik er zo’n 500km opzitten. Eerst nog door sneeuw en andere prut, later bij prachtig lenteweer.

De eerste 300 of zo zijn afgelegd met de Nemesis-ZTTO combinatie. In combinatie met met Vittoria Pavé tubes (26mm voor en 27mm achter) had ik nog net ruimte voor de montage van spatbordjes. Geen overbodige luxe tijdens de “sneeuw week”.

Die ruimte ontbreekt bij de tubeless set die ik opbouwde met de Koozer naafset. Ook een band van nominaal 25mm komt uit op ruim 29mm op de velgen met een binnenbreedte van 22mm. Deze set werd dus onmiddellijk gebombardeerd tot goed weer set. Ondanks al het extra vet dat ik na het opbouwen in de naven aanbracht maakt deze naaf behoorlijk wat lawaai. Niet zo veel als een Hope, maar zeker op het niveau van een droge Record naaf.

Het was mijn eerste kennismaking met tubeless banden en als ik eerlijk ben, wordt dit waarschijnlijk ook de laatste. Mij ontgaat de zin van het systeem een beetje. Als ik dan toch met dichtvloeistof moet rijden is het voor mij logischer als die vloeistof in iets als een binnenband rondklotst, in plaats van velg en buitenband. Toen ik de wissel van 28mm naar 25mm bandjes wilde doen had ik er na één band zo genoeg van dat de tweede een week lang heeft staan wachten. Wat een gedoe zeg. Eerst het spul weer uit band zuigen. Voorzichtig de band van de schouder afduwen en wat achtergebleven is weer wegzuigen. Band van de velg halen, band schoonmaken, velg schoonmaken en ondertussen voelen mijn handen zo vreemd aan dat ik de neiging krijg alles weg te smijten. Toch de 25mm band gemonteerd. Vloeistof weer geïnjecteerd, oppompen maar band wil niet meteen gevuld worden. Overal vloeistof langs de hiel. Weer schoonmaken, weer pompen, eindelijk gelukt, maar dit is mij echt te veel. Een tube of clincher kun je ook vullen met dichtvloeistof en zal veel minder problemen geven bij bandenwissels. Maar goed een bandenwissel doe je hopelijk niet al te vaak. De banden rollen prima maar ik vind ze niet comfortabeler dan een goede tube. Wat ik wel vervelend vind, is dat ik voor met meer druk moet rijden dan ik gewoon ben. Ik ben een lichtgewicht en rijd 23mm tubes met 4 atmosfeer. Met een 29mm band zou ik veel lager moeten kunnen dan dat maar dan ben ik niet tevreden over het bochtengedrag.

zzzfrontzijde.jpg

Maar genoeg over de wielen, wat vind ik na 500 km van de fiets? Ik ben eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld dat ik eigenlijk niets te klagen heb. Het frame is wat mij betreft de ster. Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar de Kinesis frames dus toen ik dit overjarige frame tegenkwam bij Winstanley bikes hoefde ik niet lang na te denken. Het is een XS frame en ik ben dan wel 169, maar lenig en langbenig dus deze maat past mij als gegoten. Ik heb eigenlijk een beetje spijt dat ik er mee door de prut heb gereden en spatborden heb gemonteerd, want dat heeft zijn sporen wel achtergelaten.

Dit was ook mijn eerste kennismaking met schijfremmen. De TRP Spyre remmen zijn bijzonder onopvallend eigenlijk. Afstellen is redelijk eenvoudig maar een velgrem is natuurlijk nog veel eenvoudiger :) Voor is een 160 mm, achter een 140mm schijf van ZTTO gemonteerd. Na al de klachten over krijsende schijven gezien te hebben is het grappige is dat deze doodstil zijn. Dat kan natuurlijk nog veranderen en op mijn 50km rondje hoef ik eigenlijk nauwelijks te remmen dus kan nog een tijdje duren voor het zover is :)

zzz-cassette.jpg

Ook over het schakelgedeelte van de fiets kan ik niet klagen. Het schakelen is tot nu toe steeds zeer precies en snel. Het weifelen bij schakelen in de fietsstandaard is op de weg niet te reproduceren. Met de wind in de rug kun je een prachtige zoem in de derailleur horen. Van alle onderdelen maakten de beide derailleurs op mij de minste indruk maar ze functioneren echt prima. Ik was erop voorbereid deze beide onderdelen te vervangen maar zie daar de noodzaak niet van in. Wie weet verandert dat nog in de toekomst.
De schakeleenheden zijn echt prima. De vorm is bijna identiek aan de Campagnolo Ergopowers vanaf 2009. Eigenlijk ook de grote reden dat ik deze heb willen proberen. In de hand voelen ze als een tussenvorm van de 10S en de 11S Ergo’s. Als je ze tussen duim en wijsvinger vasthoudt hebben ze een beetje het hoekige van de oudere versie onder het rubber. Waar ik wel veel moeite mee heb is de duimschakelaar. Het is bijzonder moeilijk om te wennen aan de “nieuwe” positie als de rest van de schakeleenheid zo aanvoelt als een Ergopower. Naar klein schakelen gaat per kransje. De in eerste instantie bescheiden klik is in de praktijk een duidelijk hoorbare.
De schakelaars waarmee je naar een groter tandwiel/blad schakelt zijn gevormd als die van SRAM. Gemaakt uit aluminium of een Chinees mystery-metal gok ik. Je kunt maximaal twee kransjes per keer schakelen en daarvoor moet je best ver naar binnen drukken. Hele kleine handen kunnen daarmee waarschijnlijk niet uit de voeten.
Remhandels, ook van metaal, lijken meer op Shimano of SRAM, met van die X benen :) Montage van de remkabels was probleemloos. En in combinatie met de Spyres remmen ze prima. Ik ben eerlijk gezegd toch verbaasd dat de ontwerpers een met Shimano uitwisselbaar mechanisme in zo’n kleine behuizing hebben kunnen maken. Ik hoop écht zo dat ze slijtvast zijn want ze zijn tot nu toe echt een prima alternatief.

Zoals ik al eerder zei, wilde ik eigenlijk de beide derailleurs vervangen door Shimano’s maar is het daar nog niet van gekomen. Ik kan dus niet uit eigen ervaring stellen dat deze schakeleenheden uitwisselbaar zijn met STI’s.

Ketting (Yaban) en cassette (Zrace) doen het totnutoe prima. Verdere kritiek dan op de afwerking van de cassette heb ik niet. In de praktijk schakelt deze combinatie prima. Ik heb wel nog een cassette van een andere fabrikant erbij. De 11-28 van VG-Sports heeft een Ultegra-achtige coating en ziet er wat verfijnder uit. Heb hem echter nog niet geprobeerd.

Resteert het crankstel. Dat doet z’n werk naar behoren. Schakelen gaat goed. Niet zo goed als een Shimano met gesmede bladen (DA 9000) of Yumeya’s (DA7800C) maar SRAM/Campagnolo goed. De coating van de armen lijkt relatief robuust. Kan natuurlijk ook gewoon geluk zijn. 36-11 is niet aan te raden, dan wordt de ketting opgepakt door de stijghulpjes (en vervolgens weer losgelaten). 36-12 is al geen probleem meer. Montage van zowel crankset als bottom bracket is eenvoudig en probleemloos. Zoals ik al eerder vermeldde heeft Zrace een voorbeeld genomen aan Shimano en een BB30 lager door middel van een insert passend gemaakt voor DUB 29mm. Zo heb je in één klap een extra afdichting én een standaard maat lager. Voor mensen die daarop kicken, als je het crankstel zonder ketting een duw geeft, draait het nog een tijdlang door. Vierkante as-achtig. Ik vraag me dan vooral af of het lager wel goed afgedicht is maar had geen zin de insert eraf te peuteren :)

zzz-cranks.jpg

De pedalen zijn zoals verwacht probleemloos. Helaas zijn beide meegeleverde sets plaatjes met speling. Persoonlijk heb ik liever de rode of blauwe Shimano’s. Nu denk ik om de zoveel tijd dat er iets los zit in de crank tot ik me realizeer dat het de speling in het plaatje is. Weer iets waaraan ik moet wennen. De plaatjes zijn wel iets anders dan voorheen. Nu krijg je een duidelijke klik bij het inklikken. Dat was vroeger bij Wellgo niet het geval. Deze werken ook prima met de eigen pedalen.

De rest gedraagt zich net zo onopvallend. Enige onderdeel dat ik nog nergens genoemd heb, is het zadel. Toen ik het geld van het niet geleverde zadel terug kreeg heb ik een willekeurig ander zadel gekocht omdat het precies de kleur blauw van het frame was :) Als gevolg van deze wetenschappelijke aanpak heb ik nu een prima zadel erbij. Normaal rijd ik begin van het seizoen Antares en dan Ariones in zomer en herfst maar dit zadel heeft een heel andere vorm. Een beetje als een van de Specialized zadels maar met andere punt. Ik kijk eigenlijk nooit naar zadels en heb er dus weinig kijk op. Heb nu eenmaal een gemakkelijk achterwerk en kan eigenlijk met alle zadels uit de voeten (m.u.v. de San Marco Aspide) Dit zadel zit prima, zelfs met een dunne zeem, in ieder geval tot 50km.

zzzzadel.jpg
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 28 feb 2021 07:27

Nog een paar foto's
zzzoverzicht.jpg
zzzfront.jpg
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 feb 2021 07:46

Leuk verhaal, mooie fiets. Goed kleurtje
Ik ben van plan een Ali mtb 29 voor mijn vrouw/zoon te bouwen, wel gewoon een slx groep.

Zadel herken ik wel, bij mij zit een hard carbon zadel ook prima!

Op de racer in nl gewoon banden met biba,s. Ik rijd alleen in de bergen met tl voor de veiligheid. Op de mtb rijd ik al bijna 20 jaar tubeless en zelden problemen, zeker de laatste jaren niet meer.
Gooi je vloeistof weg bij een wissel, zeker bij een race band, die 20ml die nog over is, waarschijnlijk zijn de kristallen eruit of bijna. Eerst band ploppen, leeg laten lopen en dan latex. Niet eerst latex, dat wordt een kliederboel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 feb 2021 07:50

Erg leuk geworden!

Met betrekking tot tubeless is het best practice om eerst te ploppen, dan leeg laten lopen, en dan pas sealant toe te voegen. Dat voortkomt het nodige geklieder. Dat het een beetje gedoe kan zijn zal verder niemand ontkennen (behalve Orlok :D ).

[edit]

Wasbeer was me voor.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 28 feb 2021 08:06

Leuk project Mackers! Ben niet zo van de chinese spullen maar :winkthumb:

En tubeless is een oplossing voor een niet bestaand probleem is me eens verteld geworden, het is gewoon ellende in hoofdletters :-)
YFood !!!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 28 feb 2021 08:30

havana schreef: 28 feb 2021 07:50 Erg leuk geworden!

Met betrekking tot tubeless is het best practice om eerst te ploppen, dan leeg laten lopen, en dan pas sealant toe te voegen. Dat voortkomt het nodige geklieder. Dat het een beetje gedoe kan zijn zal verder niemand ontkennen (behalve Orlok :D ).

[edit]

Wasbeer was me voor.
Ik heb inderdaad geprobeerd eerst te ploppen maar dat lukte dus niet zonder dichtvloeistof. Met die eerste set banden lukte het wel.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 mar 2021 18:29

csteenbe schreef: 28 feb 2021 08:06 Leuk project Mackers! Ben niet zo van de chinese spullen maar :winkthumb:

En tubeless is een oplossing voor een niet bestaand probleem is me eens verteld geworden, het is gewoon ellende in hoofdletters :-)
Dat tubeless een oplossing is voor een niet bestaand probleem klinkt mij bekend in de oren, niet waar @Havana.? :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 mar 2021 18:37

Een uitspraak die op een racefiets wat mij betreft nog altijd als een paal boven water staat. Op een gravelracer/crosser/MTB is tubeless een no brainer.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4224
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 mar 2021 19:14

havana schreef: 01 mar 2021 18:37 Een uitspraak die op een racefiets wat mij betreft nog altijd als een paal boven water staat. Op een gravelracer/crosser/MTB is tubeless een no brainer.
Ik weet het niet hoor. Sinds ik mijn nieuwe JGuillem een paar weken geleden heb opgehaald, rij ik ook op de racer tubeless.
Het bevalt me prima. Maar de eerste installatie was dan ook probleemloos, en rijden tot nu fijn. Lekker met weinig druk, comfort enzo. Dus.... vooraf geen probleem, maar in gebruik vooralsnog wel positief.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 01 mar 2021 19:28

Leuk verhaal en leuke fiets geworden. Even nieuwsgierig... Wat is het gewicht nu in totaal van de "Racelight" in deze setup?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 01 mar 2021 22:20

Niks bijzonders. Zoals hij op de foto staat maar met belletje 7838 gram.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Plaats reactie