Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 feb 2021 23:15

Wiedse schreef: 15 feb 2021 14:20 Helaas moet ik mij vandaag een eerste keer tot dit topic richten... :)

Ik heb in mijn achterwiel nieuwe wiellagers gemonteerd aangezien er eentje niet meer vlot liep. Op zich goed verlopen en wiel draait terug naar behoren. bij montage van de body nog steeds geen probleem en als ik het wiel een stevige draai geef en dan de body stop, doet de vrijloop het ook goed. Echter van zodra ik het wiel monteer en vastzet (op 9-10nm) komt de body volledig vast te zitten. ik zie niets bijzonders aan de body en weet niet hoe ik dit opgelost krijg. het betreft een dt swiss 240 DB body.
WAT doe je als je het wiel vastzet?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7825
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 15 feb 2021 23:19

Wiedse schreef: 15 feb 2021 14:20 Helaas moet ik mij vandaag een eerste keer tot dit topic richten... :)

Ik heb in mijn achterwiel nieuwe wiellagers gemonteerd aangezien er eentje niet meer vlot liep. Op zich goed verlopen en wiel draait terug naar behoren. bij montage van de body nog steeds geen probleem en als ik het wiel een stevige draai geef en dan de body stop, doet de vrijloop het ook goed. Echter van zodra ik het wiel monteer en vastzet (op 9-10nm) komt de body volledig vast te zitten. ik zie niets bijzonders aan de body en weet niet hoe ik dit opgelost krijg. het betreft een dt swiss 240 DB body.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Je bent waarschijnlijk vergeten een ringetje te monteren waardoor de body vastgeklemd komt te zitten....
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 16 feb 2021 09:05

Enzzo schreef: 15 feb 2021 23:19
Wiedse schreef: 15 feb 2021 14:20 Helaas moet ik mij vandaag een eerste keer tot dit topic richten... :)

Ik heb in mijn achterwiel nieuwe wiellagers gemonteerd aangezien er eentje niet meer vlot liep. Op zich goed verlopen en wiel draait terug naar behoren. bij montage van de body nog steeds geen probleem en als ik het wiel een stevige draai geef en dan de body stop, doet de vrijloop het ook goed. Echter van zodra ik het wiel monteer en vastzet (op 9-10nm) komt de body volledig vast te zitten. ik zie niets bijzonders aan de body en weet niet hoe ik dit opgelost krijg. het betreft een dt swiss 240 DB body.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Je bent waarschijnlijk vergeten een ringetje te monteren waardoor de body vastgeklemd komt te zitten....
Alles nog eens open gegooid en opnieuw gemonteerd. raar maar waar loopt alles terug goed. Het is te zeggen, ik vind dat er nog altijd veel weerstand op achterwiel zit maar komt uiteraard ook mee door 54T ratchet... gewoon trappen dan maar :)
It's just a hill - Get over it

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 16 feb 2021 12:21

Zit de kabel wel goed in de shifter?
Is mij ook al eens overkomen toen ik nog een mechanish systeem had :lol: .
...

JoeyvEde92
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17

JoeyvEde92 17 feb 2021 14:09

Het is gelukt. Kabelspanning moest aangepast worden, dank voor het meedenken allen👌

abdr
Forum-lid
Berichten: 539
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 25 feb 2021 21:10

Vandaag geprobeerd de voorste remblokken van mijn 105 flatmount klauwen te vervangen. Je begint met het losvijzen van dat kleine M4-boutje dat de blokken borgt. Mijn grote platte schroevendraaier past niet, maar de kleine, die een beetje speling heeft, wel. Natuurlijk wil die bout niet lossen en schuift de schroevendraaier uit de gleuf, gleuf kapot.

Dan denk ik eraan dat er in mijn dopsleutelset ook een platte schroevendraaier zit. Deze past beter maar het leed is al geleden, ook met deze dop krijg ik de bout niet los. Dan maar de groffe middelen: met een punttang proberen de kop te pakken en los te draaien. Maar ik heb natuurlijk niet genoeg grip met de punttang. En met de griptang lukt het ook niet want ik krijg geen pak op de kop omdat de bout verzonken ligt.

Ondertussen besef ik dat zitten prullen aan een M4-boutje terwijl de fiets aan de Lidl-standaard hangt te bungelen ook niet handig werkt. Ik heb echter geen zin om de klauw te demonteren want dan mag ik nog ontluchten ook. Met enig gefoefel en wat acrobatie slaag ik erin om de standaard met fiets naast de werkbank te manoeuvreren. Ik kan de klauw van de vork afhalen en in de bankvijs vastzetten zonder de hydraulische leiding te lossen, top. Enige nadeel is dat mijn fiets nu in mijn deuropening staat en ik eronder door moet kruipen telkens ik naar binnen of buiten wil.

Ik probeer met de hamer en een assortiment schroevendraaiers, vijltjes enz... een inkeping in de zijkant van de kop te maken om de bout door tikken te lossen maar dat draait ook op niets uit. Ondertussen is de kop van de bout een waar slagveld. Maar dan denk ik eraan dat ik misschien de andere kant kan gebruiken, waar het clipje zit dat de borgpen borgt. Mijn griptang past erop, ik zet ze vast met maximum kracht en draai zachtjes maar natuurlijk breekt de bout af op de groef waar de clip in past.

Aangezien het zo stilaan hopeloos wordt beslis ik om te proberen een bout met inbuskop op het boutje te lassen. Dat wil zeggen onder de fiets naar buiten kruipen om de stroom van het houten werkhok op te zetten, terug naar binnen kruipen en dan terug naar buiten kruipen omdat ik mijn lashelm vergeten ben, terug naar binnen omdat mijn handschoenen er niet in zitten (die liggen nog in de auto waar mijn vrouw nu mee naar de winkel is) , dan maar andere handschoenen, terug onder de fiets kruipen.

Na een hoop gefoefel met een derdehand krijg ik een boutje boven de bout gepositioneerd dat langer dan 2 minuten op zijn plaats blijft staan. Ik zie wel niet genoeg want ik heb wel de stroom voor het lasapparaat maar niet de verlichting aangezet maar nu blijf ik binnen, 't moet zo ook maar lukken. Wonder boven wonder krijg ik een tack tussen beide boutjes maar de verbinding is te zwak en breekt direct. Bij een tweede poging houd ik de toorts wat langer tot de hele bovenste bout oranje gloeit maar ook deze verbinding houdt niet.

Tegen beter weten in ram ik mijn grote schroevendraaier met de hamer in wat er nog van de kop van het boutje over is, en ik krijg zowaar een halve graad rotatie uit het onding. Na nog wat gehannes met de schroevendraaier en punttang is het boutje er uiteindelijk uit, waarschijnlijk losgekomen van de warmte.

Nu zou ik wel eens willen weten waarom Shimano dat boutje op de MTB-klauwen met een inbus uitvoert en waarom het op de road-klauwen een platte vijs moet zijn. En ja natuurlijk, Y8J710000 is nergens voorradig, b-c.de doet zelfs geen moeite meer om te voorspellen wanneer het leverbaar zal zijn.

(Voor diegene die het zich afvragen: ja ik monteer alles met Shimano Anti-Seize, ook dit boutje. Het boutje zat vastgeroest aan het gladde oog, niet aan de kant met schroefdraad. Schuldige: de tonnen zout die deze maand op de weg zijn beland hier in Vlaanderen.)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 feb 2021 10:36

Moraal van het verhaal : je hoeft je nooit te vervelen met schijfremmen, er is altijd wel wat te klooien.....als je niet over het juiste gereedschap bezit. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

abdr
Forum-lid
Berichten: 539
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 feb 2021 13:46

Dat boutje is gewoon superslecht ontworpen. Op bike-components wordt er ook over geklaagd, bike-components zelf zegt:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Pad-Retaining-Bolt-for-BR-M985-M9120-R8070-p41294/ schreef:We have contacted Shimano in this matter, and they pointed out that the torque spec is only 0,2-0,4 Nm. If that is exceeded during assembly of the bike, that might explain the problems with disassembling the bolt.
0,2-0,4 Nm, alsof je daar een vastgeroest boutje mee loskrijgt...

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 26 feb 2021 16:46

abdr schreef: 26 feb 2021 13:46 Dat boutje is gewoon superslecht ontworpen. Op bike-components wordt er ook over geklaagd, bike-components zelf zegt:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Pad-Retaining-Bolt-for-BR-M985-M9120-R8070-p41294/ schreef:We have contacted Shimano in this matter, and they pointed out that the torque spec is only 0,2-0,4 Nm. If that is exceeded during assembly of the bike, that might explain the problems with disassembling the bolt.
0,2-0,4 Nm, alsof je daar een vastgeroest boutje mee loskrijgt...
Als je hem eerst met 10 Nm vastzet, daarna vast laat roesten niet waarschijnlijk.

Ik gok dat die 0,2-0,4 voor het vastzetten is.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

abdr
Forum-lid
Berichten: 539
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 feb 2021 18:36

mhr-zip schreef: 26 feb 2021 16:46 Als je hem eerst met 10 Nm vastzet, daarna vast laat roesten niet waarschijnlijk.
Ik weet mijn frustratie-rant een lange lap tekst was, maar zoals ik al zei, de bout was niet vastgeroest aan de schroefdraad maar aan de andere kant:
1 (2).jpg
(slechte foto van de telefoon)

Overigens heb ik dat boutje vandaag nog eens bekeken en dat is van aluminium. Vandaar dat ik er geen stalen bout op kon lassen.. En vandaar dat dat onmiddelijk kapot gaat.

Voor wie zich afvraag waarover het gaat:
shimano-r7000-hydraulic-3.jpg
Shimano-Pad-Retaining-Bolt-for-BR-M985-M9120-R8070-universal-universal-41294-347974-1598884246.jpeg

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 26 feb 2021 19:04

abdr schreef: 26 feb 2021 18:36
Ik weet mijn frustratie-rant een lange lap tekst was, maar zoals ik al zei, de bout was niet vastgeroest aan de schroefdraad maar aan de andere kant:

1 (2).jpg

(slechte foto van de telefoon)

Overigens heb ik dat boutje vandaag nog eens bekeken en dat is van aluminium. Vandaar dat ik er geen stalen bout op kon lassen.. En vandaar dat dat onmiddelijk kapot gaat.

Voor wie zich afvraag waarover het gaat:

shimano-r7000-hydraulic-3.jpg

Shimano-Pad-Retaining-Bolt-for-BR-M985-M9120-R8070-universal-universal-41294-347974-1598884246.jpeg
Zo een terug monteren: https://www.bike-components.de/en/Shima ... 00-p35456/

Op andere plekken op internet is hij wel leverbaar.

En beetje conservering (vet ofzo) aan het uiteinde smeren.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

abdr
Forum-lid
Berichten: 539
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 26 feb 2021 19:28

mhr-zip schreef: 26 feb 2021 19:04 Zo een terug monteren: https://www.bike-components.de/en/Shima ... 00-p35456/
Ik weet het wel:
abdr schreef: 25 feb 2021 21:10 Nu zou ik wel eens willen weten waarom Shimano dat boutje op de MTB-klauwen met een inbus uitvoert en waarom het op de road-klauwen een platte vijs moet zijn.
mhr-zip schreef: 26 feb 2021 19:04 En beetje conservering (vet ofzo) aan het uiteinde smeren.
abdr schreef: 25 feb 2021 21:10 Voor diegene die het zich afvragen: ja ik monteer alles met Shimano Anti-Seize, ook dit boutje.
Langs de Drive Side is het gewoon een pen in een gat zonder enige dichting, als daar pekel in loopt zoals de laatste weken, dan begint dat te corroderen, Anti-Seize of niet.

Plaats reactie