Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2021 19:28

ypuh schreef: 21 feb 2021 18:15
brutus schreef: 21 feb 2021 17:57 Eens kijken hoe dat werkt, goeie tip !
Je moet wel ff een beetje met seconden spelen met dat ze in sync lopen. Vervolgens duidelijk een begin/eindpunt definiëren waarop ze beide meten, anders kloppen de averages niet.

Ik heb dus exact het begin/einde van een race gepakt en de waardes lagen over binnen <0.5% met een enkele uitschieter naar 1.5%. De Tacx Neo meet zoals verwacht +/- 5 watts wat me duidelijk terug te leiden lijkt naar drivetrain efficiency en kleine vertraging bij het aanzetten/loslaten.

Zal voor de gein van de week nog wel eens wat opnames maken ook met mijn 2e Quarq, maar heb/had eigenlijk geen enkele aanleiding dat er iets niet klopte. Dat ze zó dicht bij elkaar zouden zitten had ik ook niet verwacht :).
Ah, misschien daarom een groot verschil, ik heb gewoon de 2 files geupload...morgen eens rustig naar kijken.

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 23 feb 2021 13:36

Mijn Tacx Vortex vergeleken met 4iiii (left only) valt mij ook niet tegen :)


Afbeelding

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2021 15:50

Met behulp van Ypuh even de start en eindtijd aangepast. De Quarq en Wahoo Kickr Core ligt nu wel heel dicht bij elkaar!

Afbeelding
Afbeelding

@flipmoehoe, gemiddelde vermogen kan wel dicht bij elkaar liggen, maar dan nog kan het verschil groot zijn. Als je namelijk de helft van de tijd te hoog zit met het vermogen en de andere helft te laag, kom je gemiddeld precies in het midden uit, maar zit je er wel steeds naast.

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 24 feb 2021 15:37

Hallo,
Ik ben me ook aan het oriënteren,
Mijn cranckstel is nu een Fsa 386.
Mijn eerste idee is/was pedalen te nemen.
Maar na veel lezen en googelen toch twijfel.
Een stages voor FSA is een optie,
Pedalen zijn favero;s de beste optie las ik maar ook de duurste.
(2e hands Vectors goedkoper maar problematischer? )
Wat zou t beste zijn...
Enkelzijdig of beide, of maakt dat voor een ;wielertoerist/liefhebber niets uit.

Gr Rinze

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 feb 2021 19:51

Wil je het beste of wil je het goedkoopste?

- Ik zou kijken naar Quarq of Power2Max en de Favero Assioma's als 3e keuze
- Goedkoopste is waarschijnlijk 4iiii, maar dat zijn niet de beste
- Dual is accurater dan enkelzijdig, maar niet per se nodig
- Als het enkel om een extra getalletje op je Garmin gaat, volstaan ze allemaal wel

Ik raad je aan om eerst eens wat meer te lezen (bijv. de Power Meter Guide van DCRainmaker) en wat onderzoek te doen, zodat je wat gerichter vragen kunt stellen. Nu staat je vraag ongeveer gelijk aan ik wil een auto kopen, moet ik een sportwagen of boodschappenwagentje kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 feb 2021 09:38

Volledig mee eens, voor mij persoonlijk schuif ik pedalen nog wat verder naar achteren, omdat ik die vrij snel weet te verslijten, terwijl een crankstel hooguit een keer nieuwe bladen nodig heeft die je van meerdere leveranciers kunt kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 25 feb 2021 10:13

Loop zelf al langer met het idee om een powermeter aan te schaffen, data nerd! :geek:

Ik zat zelf te kijken naar favero assioma duo of 4IIII PRECISION PRO vanwege de prijs, rond de €600,-

Ben uiteindelijk wel opzoek naar beste prijs/kwaliteit en niet dat ik volgend jaar alweer opzoek mag naar iets anders. Qua prestratie doen ze volgens mij niet heel veel onder aan elkaar, de meeste zijn tegenwoordig na wat kalibratie allemaal wel binnen 1-2%

Maar wat zijn voor Shimano groepen nou de powermeters om eens in te verdiepen als het gaat om prijs/kwaliteit en precisie zonder 1000+ uit te hoeven geven.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 25 feb 2021 11:24

De makkelijkste opties voor Shimano zijn 4iiii en Stages. Dat zijn misschien ook wel de meest verkochte, maar ook met twee nadelen in mijn ogen:
1) Accuracy op de assymetrische Shimano crankstellen is discutabel
2) Mijn ervaringen met de powermeters die achteraf op bestaande cranksets gelijmd worden is niet top (verbinding komt zeer nauw, gevoelig voor water/storingen, grotere kans op schade of dat het niet past tussen de chainstay en crankarm)

In het verleden was 2 aparte sensoren (zoals bij de 4iiii/Stages dual of dubbele pedalen) ook nog wel een bron van verbindingsproblemen. Die 2 sensoren moeten samen één signaal versturen, waar een Quarq/P2M in principe gewoon één sensor is en dus ook minder kans op dat er elektronisch iets mis gaat. L/R een aparte meting heeft sowieso geen meerwaarde.

PowerTap hubs waren ook altijd wel goed, maar niet zo praktisch.

De pedaal en overige L/R metingen lijken tegenwoordig wel op niveau te zijn (lees: geen kinderziektes meer).

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 25 feb 2021 12:15

Ja het makkelijkst zou zijn om te kiezen voor de Favero, de reviews zijn opzicht wel goed. Wat zou een reden zijn om dan toch voor iets anders te kiezen? Is de slijtage dan echt zo erg?

Je hebt wel een P2M : https://www.power2max.com/en/product/ng ... -set-road/ die ze aanraden voor shimano. Maar beter is om te kiezen voor een Rotor of FSA. Maar om dan eerst mijn huidige crank te gaan vervangen is misschien ook wat omslachtig.

Je hebt die 4iiii & stages inderdaad ook gewoon in L/R met crank. Voor zo'n 600-700 ben je dan wel klaar. Voor de prijs natuurlijk wel het meest interessant. Maar dan heb je nog wel sensoren die dus onafhankelijk van elkaar opereren?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 25 feb 2021 13:57

Cranks vervangen is juist een piece of cake. Wat is verder je vraag precies? Lees ook gewoon eerst even de PM guide van DCR door.

4iiii en Stages zijn niet slecht, het zijn de best verkochte units die er zijn. Het zijn ongetwijfeld ook de meest geretourneerde units die er zijn en er zit een design fout in zoals het artikel omschrijft waar ik in mijn vorige post naar link.

Merk je er iets van; waarschijnlijk niet. Kun je beter 100-200 meer uitgeven op een bedrag waar je de aankoopprijs van een niche product al nauwelijks logisch verantwoorden kunt; waarschijnlijk wel.

Goedkoop en betrouwbaar precisie instrument gaan wat mij betreft niet echt samen.

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 25 feb 2021 15:36

Voor mijn budget : na thuis overleg😕
Denk ik op korte termijn de beste optie’s voor mij;
Nieuwe favero enkelzijdig. Ca 440
2e hands vector 3 dubbel ca 400
Stages fsa 2e hands 300 zo goed als nieuw.

Wel gekeken naar p2m en quarq met crankstel maar dat red ik voor dat geld niet.
Waar doe ik het best aan.?
Is de enkelzijdige favero de meerprijs waard tov stages?
Gr Rinze

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 feb 2021 17:14

Ik heb inmiddels 3 keer een 4iiii dubbelzijdig en ja ik heb er ook een keertje eentje retour moeten sturen ivm issue maar dat kan met alle onderdelen gebeuren.
Pas de 3e aangeschaft en dat had ik niet gedaan als ik er niet tevreden mee was ;)

Ik heb ook een quarq maar ook daarmee wel eens wat problemen gehad.
En een stages, volgens mij een gen2. (alleen links meting)

Plaats reactie