Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 21 feb 2021 12:42

thestudent schreef: 20 feb 2021 13:29 De manier die ik gebruik bij die hope naven: Eindcap van de naaf trekken. Schijf monteren met de normale tool. Eindcap weer terug zetten. Heel handig is het niet, maar het werkt wel.
+1

Ik rijd nu ook RS4 naven op mijn gravelbike. Bij die naven is er juist over nagedacht. Je trekt de endcap er zo af bij de schijfrem kant. En duwt hem er zo weer in. Dat vind ik eerlijk gezegd juist het voordeel dat je de endcaps eraf kunt halen en zo je remschijf vast kunt zetten of losmaken met een normale tool.

Het lukte mij bij mijn oude gravelwielset niet of de remschijf eraf te halen met mijn standaard tool. Daar kon de endcap er niet af, maar die hielden wel mijn tool tegen om de remschijf te kunnen demonteren. Ben toen naar de fietsenmaker gegaan met mijn wiel om een goede tool te halen om hem wel te kunnen demonteren. Dat werd er eentje van Icetoolz, die ik ook nog eens op een doppensleutelset arm kon monteren. :winkthumb:

Renin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2015 08:41

Renin 21 feb 2021 15:02

0475 schreef: 20 feb 2021 20:25 https://www.hopetech.com/_repository/1/ ... sembly.pdf

Lijkt erop dat je die er even vanaf moet trekken, is maar een spacer en geen as.
Het is gelukt! De spacer kan er idd vanaf (al lukt dat niet met de hand alleen)
Dank iedereen voor het meedenken

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 feb 2021 11:03

Gisteren voor het eerst mijn remmen ontlucht. Ik heb de stappen in de Parktool youtube video zorgvuldig uitgevoerd: https://www.youtube.com/watch?v=mAEeAKmCLFU

Het betreft de achterrem. Ik heb de fiets zo in de standaard gehangen dat de achterrem op het laagste punt hangt. De stappen in 4 ook gedaan (dus stuur los). Ook stap 6, eerst kwam er veel lucht uit en later niet meer. achterrem weer dicht en paar keer pompen. Die stappen een paar keer herhalen zoals het filmpje. Als ik de shifter weer dichtdraai zit die ook bom vol met olie, maar toch heb ik het idee dat het nog wat sponzig remt, hij grijpt ook pas vrij laat aan, vergeleken met de fiets van mijn vrouw of mijn voorrem.

Als er toch nog wat lucht in zit, hoe krijg ik die er dan uit? Er komt iig geen bubbels meer bovenuit en ook niet bij de caliper.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2021 21:13

Het late aangrijpen kan je zelf wel iets aan doen, wiel eruit en remmen inknijpen
Beetje voorzichtig, doe er bv iets tussen van 1 tot 1.2mm

Op die manier komen de blokken dichterbij. Als het te ver is weer iets terugduwen
Let op dat de zuigers er niet uitvallen, dat zal niet snel gebeuren met de blokken erin, tenzij ze meer dan 50% versleten zijn.

Voor het sponzig aanvoelen, Je kan met de spuit op de klauw aan te sluiten beetje vacuüm trekken. Remgreep inknijpen. Soms komen er nog wat belletjes uit. Kijk even een sram ontluchting filmpje, mocht je niet helemaal begrijpen wat ik bedoel.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 feb 2021 21:37

wasbeer2006 schreef: 22 feb 2021 21:13 Het late aangrijpen kan je zelf wel iets aan doen, wiel eruit en remmen inknijpen
Beetje voorzichtig, doe er bv iets tussen van 1 tot 1.2mm

Op die manier komen de blokken dichterbij. Als het te ver is weer iets terugduwen
Let op dat de zuigers er niet uitvallen, dat zal niet snel gebeuren met de blokken erin, tenzij ze meer dan 50% versleten zijn.

Voor het sponzig aanvoelen, Je kan met de spuit op de klauw aan te sluiten beetje vacuüm trekken. Remgreep inknijpen. Soms komen er nog wat belletjes uit. Kijk even een sram ontluchting filmpje, mocht je niet helemaal begrijpen wat ik bedoel.
Bedankt! Ik heb vanavond nog eens de stappen gedaan. Bij de shifter olie er in en dan beneden bij de caliper opvangen en rustig in de rem knijpen. Kwamen toch nog steeds kleine belletjes (echt heel klein) uit. Misschien kwam dat ook door de pomp beweging van de shifter?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 feb 2021 09:23

Dat licht eraan, ik ken het shimano systeem niet goed genoeg.
In principe zou het niet moeten kunnen, maar als er te weinig olie in het reservoir zit, dan pomp je lucht in het systeem

Hope heeft eenzelfde ontluchtings systeem en die spuit ik meestal vanuit de klauw door naar het reservoir op de remgreep, dat is niet de procedure, maar werkt vaak wel het beste.
Ik vind het gesloten sram ontluchtingssysteem prettiger, daar kan je wat meer mee bij problemen. Ik weet niet of er bij shimano ook een spuit op de remgreep kan ipv het (opzet)reservoir.

Soms is het gewoon een beetje vaag en is het hele proces opnieuw doen soms veel sneller. Net als met een kraakje zoeken :-)

Pieterpost
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2021 23:56

Pieterpost 23 feb 2021 16:49

Beste allemaal,

Een pagina had ik al een vraag gesteld betreft m’n voor rem/schijf.
Dus nu sleutel gekocht, binnen kort afhalen goed schoon maken en nieuwe blokken.

Maar het viel me op, dat de schijf verkleurt is, loopt zo’n mooie blauwe oranje verkleuring streep rond om. Kan dit kwaad, of de schijf dan vervangen worden?

Met vriendelijke groet,

Nick

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 feb 2021 17:02

wasbeer2006 schreef: 23 feb 2021 09:23 Dat licht eraan, ik ken het shimano systeem niet goed genoeg.
In principe zou het niet moeten kunnen, maar als er te weinig olie in het reservoir zit, dan pomp je lucht in het systeem

Hope heeft eenzelfde ontluchtings systeem en die spuit ik meestal vanuit de klauw door naar het reservoir op de remgreep, dat is niet de procedure, maar werkt vaak wel het beste.
Ik vind het gesloten sram ontluchtingssysteem prettiger, daar kan je wat meer mee bij problemen. Ik weet niet of er bij shimano ook een spuit op de remgreep kan ipv het (opzet)reservoir.

Soms is het gewoon een beetje vaag en is het hele proces opnieuw doen soms veel sneller. Net als met een kraakje zoeken :-)
Bij shimano moet juist de spuit bij de remklauw en niet bij de remgreep.

https://www.youtube.com/watch?v=mAEeAKmCLFU

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 23 feb 2021 18:20

Pieterpost schreef: 23 feb 2021 16:49 Beste allemaal,

Een pagina had ik al een vraag gesteld betreft m’n voor rem/schijf.
Dus nu sleutel gekocht, binnen kort afhalen goed schoon maken en nieuwe blokken.

Maar het viel me op, dat de schijf verkleurt is, loopt zo’n mooie blauwe oranje verkleuring streep rond om. Kan dit kwaad, of de schijf dan vervangen worden?

Met vriendelijke groet,

Nick
Dan zal de schijf waarschijnlijk een keer goed heet zijn geweest. Kan geen kwaad, maar zou wel even goed controleren of de schijf nog helemaal recht is.

Pieterpost
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2021 23:56

Pieterpost 24 feb 2021 10:39

Rubik schreef: 23 feb 2021 18:20
Pieterpost schreef: 23 feb 2021 16:49 Beste allemaal,

Een pagina had ik al een vraag gesteld betreft m’n voor rem/schijf.
Dus nu sleutel gekocht, binnen kort afhalen goed schoon maken en nieuwe blokken.

Maar het viel me op, dat de schijf verkleurt is, loopt zo’n mooie blauwe oranje verkleuring streep rond om. Kan dit kwaad, of de schijf dan vervangen worden?

Met vriendelijke groet,

Nick
Dan zal de schijf waarschijnlijk een keer goed heet zijn geweest. Kan geen kwaad, maar zou wel even goed controleren of de schijf nog helemaal recht is.
Top, recht is die nog wel! Dank.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 03 mar 2021 15:14

Waarschijnlijk al 300x dezelfde vraag gesteld hier, maar ik wil mijn Ultegra R8000 DI2 set zelf service-en en kabels in korten.

Ik heb het volgende bestellijstje gemaakt, mis ik nog iets? Is de Bleedkit goed?

Bleedkit
Cutter
Needledriver
Olie

Of is het een echte meerwaarde om deze bleedkit te nemen?

Mis ik verder nog handige (spreader) tooltjes/nippels etc?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mar 2021 15:32

Misschien mis je olijven?
https://www.bike-components.de/de/s/?ke ... no%20olive

Let op als je een van beide sets besteld dat het voor shimano (minerale olie is)
De twede voegt niet heel veel toe, net wat je mooi vind in je werkplaats :-)

Plaats reactie