Mitchel schreef: ↑17 feb 2021 15:59
Als ik ee tubeless band van de velg afhaal, een paar weken opberg en vervolgens om een ander wiel wil leggen, moet ik dan de oude latex resten verwijderen of maakt dat niet uit voor bijvoorbeeld de sealing bij de velg?
Ik blijf overigen een lekkend ventiel hebben, alsof ik deze nóg strakker moet aandraaien. Smeren jullie hier nog vet of latex tussen het ventiel en de velg om het luchtdicht te maken en houden?
Deze oude resten zijn eigenlijk de restanten van de afdichting met de velg en hebben geen nut bij het monteren op een andere velg, ergo kunnen zelfs afdichtingsproblemen geven. Als die oude resten droog zijn kan je deze het best verwijderen met een staalborstel.
Je afdichtingsrubber van je ventiel insmeren met wat vet heeft m.i. niet zo veel zin omdat de druk in de band het vet er gewoon tussen uit drukt. Beter is te zorgen voor een goede voorbereiding van het ventielgat in de velg door de scherpe rand met schuurpapier een beetje weg te schuren. Vervolgens zorgen dat het velglint goed over het ventielgat is vast geplakt en met een scherpe punt een gaatje in het midden van het ventielgat te prikken.
Letop dat het velglint niet scheurt want dan kan je lekkage krijgen. Zorg dat het rubber van het ventiel goed schoon is en niet (te veel) beschadigd is. Het ventiel goed vast aandraaien moet voldoende zijn. Zelf druk ik met de duim het rubber goed in het ventielgat en draai tegelijk het moertje met de hand aan. Mocht bij oppompen het ventiel nog steeds lekken dan kan je proberen het moertje nog wat harder aan te draaien. Wat ook weleens helpt is het verdraaien van het ventiel.
Verder als de band is opgepompt en is voorzien van sealant het wiel verticaal en horizontaal laten draaien. Met het ventiel naar beneden het wiel goed heen en weer schudden om te zorgen dat de sealant het rubber van het ventiel bereikt en eventuele lekkage bij het ventiel kan afdichten.
Btw. De nieuwe Schwalbe tubelessventielen hebben aan de binnenzijde een inbusopening voor het kunnen demonteren van het ventiel wat handig is als je langs de weg het moertje niet los krijgt, moet je het moertje wel vast kunnen houden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless