Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 feb 2021 17:17

Mitchel schreef: 17 feb 2021 15:59 Als ik ee tubeless band van de velg afhaal, een paar weken opberg en vervolgens om een ander wiel wil leggen, moet ik dan de oude latex resten verwijderen of maakt dat niet uit voor bijvoorbeeld de sealing bij de velg?

Ik blijf overigen een lekkend ventiel hebben, alsof ik deze nóg strakker moet aandraaien. Smeren jullie hier nog vet of latex tussen het ventiel en de velg om het luchtdicht te maken en houden?
Idealiter maak je de band goed schoon. Maar als je daar geen zin in hebt, gewoon proberen. Je merkt gauw of je goed of fout zat.

En vet rondom het ventiel aan de binnenkant van de velg wil inderdaad wel helpen met dit probleem. Je weet zeker dat het ventiel het probleem is en niet jouw velglint?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 feb 2021 18:58

Mitchel schreef: 17 feb 2021 15:59 Als ik ee tubeless band van de velg afhaal, een paar weken opberg en vervolgens om een ander wiel wil leggen, moet ik dan de oude latex resten verwijderen of maakt dat niet uit voor bijvoorbeeld de sealing bij de velg?

Ik blijf overigen een lekkend ventiel hebben, alsof ik deze nóg strakker moet aandraaien. Smeren jullie hier nog vet of latex tussen het ventiel en de velg om het luchtdicht te maken en houden?
Deze oude resten zijn eigenlijk de restanten van de afdichting met de velg en hebben geen nut bij het monteren op een andere velg, ergo kunnen zelfs afdichtingsproblemen geven. Als die oude resten droog zijn kan je deze het best verwijderen met een staalborstel.

Je afdichtingsrubber van je ventiel insmeren met wat vet heeft m.i. niet zo veel zin omdat de druk in de band het vet er gewoon tussen uit drukt. Beter is te zorgen voor een goede voorbereiding van het ventielgat in de velg door de scherpe rand met schuurpapier een beetje weg te schuren. Vervolgens zorgen dat het velglint goed over het ventielgat is vast geplakt en met een scherpe punt een gaatje in het midden van het ventielgat te prikken.
Letop dat het velglint niet scheurt want dan kan je lekkage krijgen. Zorg dat het rubber van het ventiel goed schoon is en niet (te veel) beschadigd is. Het ventiel goed vast aandraaien moet voldoende zijn. Zelf druk ik met de duim het rubber goed in het ventielgat en draai tegelijk het moertje met de hand aan. Mocht bij oppompen het ventiel nog steeds lekken dan kan je proberen het moertje nog wat harder aan te draaien. Wat ook weleens helpt is het verdraaien van het ventiel.

Verder als de band is opgepompt en is voorzien van sealant het wiel verticaal en horizontaal laten draaien. Met het ventiel naar beneden het wiel goed heen en weer schudden om te zorgen dat de sealant het rubber van het ventiel bereikt en eventuele lekkage bij het ventiel kan afdichten.

Btw. De nieuwe Schwalbe tubelessventielen hebben aan de binnenzijde een inbusopening voor het kunnen demonteren van het ventiel wat handig is als je langs de weg het moertje niet los krijgt, moet je het moertje wel vast kunnen houden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2021 21:18

Belangrijkste is nog wel zomin mogelijk lagen lint bij het ventiel, dus starten tegenover het ventiel. En wat orlok aangeeft even netje de velg licht opschuren en schudden met de vloeistof bij het ventiel

Vet doe ik wel altijd een beetje.. ik heb vrijwel nooit een lekkend ventiel en als ik die heb monteer ik vaak vrij snel een nieuwe, na deze stappen nooit problemen

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 21 feb 2021 23:01

Vraagje ik heb een Schwalbe tire booster gekocht om mijn eerste tubeless bandjes te monteren (geprobeerd met handpomp maar dat gaat echt niet lukken). Op hoeveel bar moet je de tire booster nu voorpompen? Aangezien de wielen en banden een bepaalde maximum druk specificatie hebben, of hoef je daar geen rekening mee te houden?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2021 08:39

De druk in de tire booster zal niet de druk in de band worden.

Mijn compressor gaat tot 8 bar. bij een bar op 6 a 7 lukt het meestal wel.
Het is alleen om de band te zetten. Ik ken de tire booster niet, maar het zal een soort communicerend vat worden waardoor nooit alles wat in de tire booster zit in de band komt.

(wel even de ventielkern verwijderen als het niet met lukt)

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 22 feb 2021 10:55

De tire booster van schwalbe kan tot 11 bar opgepompt/geladen worden. Kan ik die dan gewoon tot 11 bar laden en dan de knop omzetten? Het carbon wiel kan circa 8,5 bar hebben.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 22 feb 2021 10:57

Ik pomp hem op tot 11 bar (met veel moeite).
Als de band plopt zit er nog ongeveer 5,5 bar in de Tire Booster.
(En ongeveer 5,5 bar in de band).
Wat voor mij met bijna 0 kennis van natuurkunde logisch is. Ik neem aan dat de wet van de communicerende vaten hier ook van toepassing is?
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 feb 2021 13:45

synapse schreef: 22 feb 2021 10:57 Ik pomp hem op tot 11 bar (met veel moeite).
Als de band plopt zit er nog ongeveer 5,5 bar in de Tire Booster.
(En ongeveer 5,5 bar in de band).
Wat voor mij met bijna 0 kennis van natuurkunde logisch is. Ik neem aan dat de wet van de communicerende vaten hier ook van toepassing is?
Nee, alleen van toepassing in open vloeistoffen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 22 feb 2021 13:59

Maar op gegeven moment is er toch geen drukverschil meer in het gesloten systeem?
Wellicht is de wet van de communicerende vaten een verkeerde benaming, maar het effect lijkt er wel op.
Als de band meteen plopt dan blijft er druk in de Tyre Booster.
Plopt hij helemaal niet dan loopt de Tyre Booster helemaal leeg...
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 feb 2021 14:09

Dat is het verschil tussen iemand met theoretische kennis, soms ook wel expert blindness genoemd. die snappen dan ook niet meer wat je bedoelt (sorry Orlok :-))

Het heet misschien niet zo, maar het is dan iig een communicerend systeem. In het een zit bv 8 bar en het ander 0. Nadat je het ventiel openzet, zit er in allebei evenveel druk, dat is in een communicerend vat ook zo, al gaat het dan niet om de druk, maar de hoeveelheid vloeistof, die hoeft dan weer niet gelijk te zijn, net als bij lucht :-) Dat hangt van de inhoud van beide af.

Zo zonder natuurkunde toch een beetje natuurkunde

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 feb 2021 14:28

synapse schreef: 22 feb 2021 13:59 Maar op gegeven moment is er toch geen drukverschil meer in het gesloten systeem?
Wellicht is de wet van de communicerende vaten een verkeerde benaming, maar het effect lijkt er wel op.
Als de band meteen plopt dan blijft er druk in de Tyre Booster.
Plopt hij helemaal niet dan loopt de Tyre Booster helemaal leeg...
In een gesloten systeem plant druk zich in alle richtingen onverminderd hetzelfde voort. Met andere woorden de druk is dan in een gesloten systeem overal gelijk. Twee drukvaten met verschillende druk (bij. Tyre-booster versus geplopte tubelessband) die op elkander worden aangesloten zullen daardoor beide de zelfde druk krijgen. ;)

In hoeverre je het vullen vanuit het grote voorraadvat (Tyre-booster) naar jouw tubelessband 'communicatie' (iets gemeenschappelijk maken) wilt noemen is mij om het even, beter is de term vereffenen (iets gelijk maken) van toepassing. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 22 feb 2021 14:30

:like: :like: Bedankt voor de lesjes natuurkunde
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie