Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

nielsve
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 16 feb 2021 11:40

Dan ga ik als ik straks thuis ben met behulp van de tool van 4iiii de ruimte opmeten. Het is misschien ook afhankelijk van de maat van fiets, heb zelf een large. Quarq ken ik niet zo goed maar ga me eens inlezen hoe dit geïnstalleerd wordt.

Ik kan nog meegeven dat Garmin komende maanden met nieuwe pedalen op de markt komt (is me verteld bij een telefoontje naar Waypoint).

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 16 feb 2021 11:55

De 4iii heb ik op mijn Grail, daar is het ook maar net aan. Heb er twee hele kleine spacers tussen gezet, dat werkt echt prima. Merk je niets van en nu heb ik net wat meer ruimte voor eventuele modderophopingen.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 16 feb 2021 19:50

Ik had eindelijk eens de gelegenheid om mijn Xcadey Xpower te vergelijken met de Wahoo Kickr :

De Wahoo geeft het vermogen stabieler aan, de Xcadey wisselt veel sneller in getallen (staat op 3sec).

De Wahoo gaf in het begin 15-20 minder aan. Later een versnelling lichter gegaan, toen gaf ie rond de 10 watt minder aan.
Het totale verschil waarbij de Xcadey wat later is aangezet zat op 15watt.
Als ik naar hartslag kijk zat de Xcadey er dichter bij. Echter ben ik op dit moment niet dusdanig getraind dat die cijfers betrouwbaar zijn.
Ook lag de Wahoo alweer een jaar in een vochtige schuur te verstoffen.

Voor de rest voldoet de Xcadey nog steeds zeer goed.
Laatst gaf ie aan dat de batterij bijna leeg was. Rit gewoon af kunnen maken en daarna opgeladen.
Voor de rest geeft ie gewoon geen problemen. (In tegenstelling tot de Powertap die ik daarvoor had)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 feb 2021 11:17

@NuitKor, ja exact hij pakt hem niet helemaal mee. Toch is het bij mij best accuraat.

Wel zie ik op de tacx dat ik links 7 a 8% minder wattage trap bij de fasemeting. Wel interessant om te analyseren.
Nu kunnen er natuurlijk verschillende afwijkingen in de meting en de persoon zitten.

Maar de beide quarq meters en tacx verschillen maximaal 2 watt meestal maar 1

Ik heb behalve de batterij vervangen er nooit iets aan gehad. Altijd perfecte meeting geen rare waardes of uitschieters, altijd consistent

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 20 feb 2021 22:20

brutus schreef: 16 feb 2021 19:50 Ik had eindelijk eens de gelegenheid om mijn Xcadey Xpower te vergelijken met de Wahoo Kickr :

De Wahoo geeft het vermogen stabieler aan, de Xcadey wisselt veel sneller in getallen (staat op 3sec).

De Wahoo gaf in het begin 15-20 minder aan. Later een versnelling lichter gegaan, toen gaf ie rond de 10 watt minder aan.
Het totale verschil waarbij de Xcadey wat later is aangezet zat op 15watt.
Als ik naar hartslag kijk zat de Xcadey er dichter bij. Echter ben ik op dit moment niet dusdanig getraind dat die cijfers betrouwbaar zijn.
Ook lag de Wahoo alweer een jaar in een vochtige schuur te verstoffen.

Voor de rest voldoet de Xcadey nog steeds zeer goed.
Laatst gaf ie aan dat de batterij bijna leeg was. Rit gewoon af kunnen maken en daarna opgeladen.
Voor de rest geeft ie gewoon geen problemen. (In tegenstelling tot de Powertap die ik daarvoor had)
Vergeet ook niet dat de xcadey meet op de spider en de wahoo op het 'wiel'. Je hebt een paar procent verlies op het achterwiel.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 20 feb 2021 22:39

15 watt op de aandrijflijn lijkt me best veel ?
Maar, het kan soepeler, die ga ik zeker proberen.
Ook ontdekt dat je de Xcadey zo aan kunt passen met de app.
Hij leek in de fietscomputer dan ook een andere waarde te geven.
Als het goed is zouden ze nu dichter bij elkaar moeten zitten.

Als ze beide gelijke cijfers geven en ik doe met 1 van deze een ftp test is het mij goed zat.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2021 09:22

brutus schreef: 20 feb 2021 22:39 15 watt op de aandrijflijn lijkt me best veel ?
Maar, het kan soepeler, die ga ik zeker proberen.
Ook ontdekt dat je de Xcadey zo aan kunt passen met de app.
Hij leek in de fietscomputer dan ook een andere waarde te geven.
Als het goed is zouden ze nu dichter bij elkaar moeten zitten.

Als ze beide gelijke cijfers geven en ik doe met 1 van deze een ftp test is het mij goed zat.
Je moet er wel rekening mee houden dat het de waardes handmatig corrigeren niet altijd afdoende is. Het verschil tussen de Wahoo en andere powermeter is waarschijnlijk nooit altijd hetzelfde verschil. Ik heb laatste ook mijn Quarq en Wahoo vergeleken in Zwiftpower en dan zie je op 1s tot 60s 20-10% verschil en over 20-40 minuten is het verschil nog maar 1-2%. Als je dus de ene powermeter gaat aanpassen klopt het misschien wel over 20-40min, maar bijv niet over 1-60 seconden. of visaversa.

Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 feb 2021 14:21

Er zit in ZwiftPower een analysis tool tegenwoordig. Voor de grap hier ook eens een recording met de Garmin + Neo en Zwift + Quarq gedaan. Deze zitten echt akelig dicht bij elkaar op vrijwel alle waardes.

Afbeelding

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 feb 2021 15:35

ypuh schreef: 21 feb 2021 14:21 Er zit in ZwiftPower een analysis tool tegenwoordig. Voor de grap hier ook eens een recording met de Garmin + Neo en Zwift + Quarq gedaan. Deze zitten echt akelig dicht bij elkaar op vrijwel alle waardes.

Afbeelding

Afbeelding
Ziet er idd goed uit!

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 21 feb 2021 17:57

Eens kijken hoe dat werkt, goeie tip !

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 feb 2021 18:15

brutus schreef: 21 feb 2021 17:57 Eens kijken hoe dat werkt, goeie tip !
Je moet wel ff een beetje met seconden spelen met dat ze in sync lopen. Vervolgens duidelijk een begin/eindpunt definiëren waarop ze beide meten, anders kloppen de averages niet.

Ik heb dus exact het begin/einde van een race gepakt en de waardes lagen over binnen <0.5% met een enkele uitschieter naar 1.5%. De Tacx Neo meet zoals verwacht +/- 5 watts wat me duidelijk terug te leiden lijkt naar drivetrain efficiency en kleine vertraging bij het aanzetten/loslaten.

Zal voor de gein van de week nog wel eens wat opnames maken ook met mijn 2e Quarq, maar heb/had eigenlijk geen enkele aanleiding dat er iets niet klopte. Dat ze zó dicht bij elkaar zouden zitten had ik ook niet verwacht :).

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4525
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 feb 2021 19:18

Tacx Neo en de Quarq daar zeg je wat, zijn allebei de best of the best.

Plaats reactie