Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

adiesvanas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2020 21:16

adiesvanas 07 feb 2021 20:23

Ik heb slx remmen op mijn scott scale 925. Vanochtend rondje gefietst, droog gemaakt en een uur of 3 voor de verwarmde ventilator. Alles droog en schoon, prima. Toen kneep ik mijn voor rem in, en deze bleef hangen. De zuigers gingen niet terug in originele positie, en zo zat mijn wiel dus vast. Dus, wiel eruit, zuigers terug, nog eens proberen. Resultaat bleef hetzelfde. Nu is de vraag, hoe fix ik dit? Wanneer ik nu mijn remhendel inknijp, heb ik geen druk (tot op het handvat), en de zuigers gaan niet meer terug.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 07 feb 2021 21:17

Je kunt met remolie de keerring om de zuigers "schoonmaken" en daarna de zuigers terugdrukken. Dat zou moeten helpen
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Renin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2015 08:41

Renin 20 feb 2021 13:16

Vraag:

Ik heb mooie Hope rs4 naven met Shimano remschijven. Bij het vastzetten van de remschijven (centerlock) met mijn cassette afnemer tool van Trivio ging dat van een leien dakje bij het voorwiel.

Bij het achterwiel kom ik erachter dat de as een verbreding heeft van 21 mm (goed te zien op de website https://www.hopetech.com/dut/products/h ... -rear-hub/)

Het gevolg is dat de cassette afnemer niet over de as past en ik de remschijf niet vast kan zetten.

Ik heb al even gekeken op het web naar diverse casette afnemers, maar de binnen diameter wordt nergens gegeven. Er staat (soms erg cryptisch) dat de tool wel geschikt is voor sommige schijfremmen, maar dan weet ik natuurlijk nog niets.

Of kan het zijn dat ik op een andere manier de remschijf vast moet zetten dan met de shimano center ring, bijv met een van hope zelf?

Heeft iemand anders ervaring met een dergelijke issue?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 feb 2021 13:29

De manier die ik gebruik bij die hope naven: Eindcap van de naaf trekken. Schijf monteren met de normale tool. Eindcap weer terug zetten. Heel handig is het niet, maar het werkt wel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 feb 2021 14:08

Of deze gebruiken voor de schijf. Heb je een BB tool voor nodig.

https://www.bike-discount.de/en/shimano ... bcQAvD_BwE
o'7o

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 feb 2021 14:17

Ik denk dat dat niet de goede is, de hb20 moet je dan hebben, deze heeft nogsteeds dezelfde diameter lijkt het.
Er zit een vertanding in het midden .

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 feb 2021 16:27

Probleem is toch dat de cassette afnemer er niet in past om deze vast te zetten? Of begrijp ik het verkeerd?
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 feb 2021 20:09

Renin schreef: 20 feb 2021 13:16Heeft iemand anders ervaring met een dergelijke issue?
Met een doos sigaren of een pak stroopkoeken naar de FM en dan lief vragen

0475
Forum-lid
Berichten: 811
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 20 feb 2021 20:25

https://www.hopetech.com/_repository/1/ ... sembly.pdf

Lijkt erop dat je die er even vanaf moet trekken, is maar een spacer en geen as.

Pieterpost
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2021 23:56

Pieterpost 21 feb 2021 00:20

Waarschijnlijk staat het er al ergens tussen maar kon het niet vinden, dus excuus als het dubbel is.

Ik heb vaak problemen met m’n schijfrem voor, deze bijt niet meer. Ik kan hem wel in knijpen, blokjes pakken maar geen frictie. Dus remt niet of nauwelijks af, uit eindelijk begint de schijf te piepen en lawaai te maken. Moment dat ik m’n achter rem pak, dan rem ik wel af.

Heb ooit per ongeluk m’n schijf me gepakt met die muc off silicon shine. Yup, dom.
Ik heb eerst blokjes gewisseld, in geremd. 15 keer rustig remmen van af 15 km Dan van 25 nog een paar keer. Remt weer geweldig, schijf schoonmaken etc.

Dan na een paar rondjes fietsen zelfde gedonder weer, blokjes op schuren in remmen. Remt weer goed, paar rondjes later weer niets of bijna niet. Opschuren weer rijden etc.

- is de schijf niet goed meer?
- lucht in de leiding?

Iemand deze ervaring ook? Of een tip?

Sta op het punt metalen blokjes er op te zetten kijken of dat helpt ipv de resin blokjes die ik nu heb.

Renin
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2015 08:41

Renin 21 feb 2021 08:08

Douglas schreef: 20 feb 2021 16:27 Probleem is toch dat de cassette afnemer er niet in past om deze vast te zetten? Of begrijp ik het verkeerd?
Je begrijpt het goed idd. De spacer (15 op het plaatje) eraf trekken lijkt me ingewikkeld. moet er dan niet veel meer vanaf? Als ik de video op youtube kijk van de firma moet zowat het hele ding uit elkaar.

Ik heb al wel gekeken naar een andere centerlock ring (met tandjes aan de buitenkant) omdat de ruimte voor een casette afnemer wel heel krap is. Ik heb er 1 besteld en hopelijk gaat dat werken (voor een paar euro neem ik die gok wel).

Voor de zekerheid ook de firma Hope een e-mail gestuurd. Hopelijk mailen ze terug :)

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 21 feb 2021 10:41

Pieterpost schreef: 21 feb 2021 00:20 Waarschijnlijk staat het er al ergens tussen maar kon het niet vinden, dus

Dan na een paar rondjes fietsen zelfde gedonder weer, blokjes op schuren in remmen. Remt weer goed, paar rondjes later weer niets of bijna niet. Opschuren weer rijden etc.

- is de schijf niet goed meer?
- lucht in de leiding?

Iemand deze ervaring ook? Of een tip?

Sta op het punt metalen blokjes er op te zetten kijken of dat helpt ipv de resin blokjes die ik nu heb.
Vet geworden, is in het resin blokje getrokken. Resin pakt sneller als metaalblok.

Schijven eraf, ontvetten, nieuwe blokjes erop. Let op met fiets wassen dat je geen waxwater over je blokken krijgt

Plaats reactie