Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Giant/Liv (en andere aero) framebuizebuizen

Frenksel
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:58

Frenksel 10 feb 2021 13:37

Het valt me op dat de liggende bovenbuis van Giant/Liv bij zowel mtb als race van breed naar zeer smal toeloopt.
Ook de vork is erg smal.

Ziet er gelikt uit, maar is zo’n smalle buis niet veel kwetsbaarder?
Niet dat Giant hier uniek in is natuurlijk, en ze staan toch wel bekend als betrouwbaar merk.
Maar ik ben dan ook een onzekere :roll:

Zie hier voor goede fotos:
https://www.mantel.com/giant-tcr-advanc ... gJgwfD_BwE

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 10 feb 2021 14:09

Zal zijn om flex en comfort toe te voegen (of gewicht te besparen) kijk een naar een leverancies als Titici die gaan hierin nog veel verder en leggen ook uit waarom ze deze keuzes makenAfbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 feb 2021 20:29

Ik zou het ding nog niet rijden als hij gratis was.
Modieuze nonsens.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 feb 2021 21:34

Je wordt, net als iedereen, voorzichtiger als je ouder wordt, Kees..... :?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 feb 2021 21:36

marsvos schreef: 10 feb 2021 14:09 Zal zijn om flex en comfort toe te voegen (of gewicht te besparen) kijk een naar een leverancies als Titici die gaan hierin nog veel verder en leggen ook uit waarom ze deze keuzes makenAfbeelding
De schuine buis is verreweg de belangrijkste buis.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 10 feb 2021 21:41

Maar moet je niet even op de bovenbuis gaan zitten.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 feb 2021 21:50

klimmer schreef: 10 feb 2021 21:36 CUT

De schuine buis is verreweg de belangrijkste buis.
Zodra je bij constructies , opgebouwd uit driehoeken er 1 weglaat, zakt de boel in elkaar, dus tegen doorzakken elke buis is even belangrijk.
Voor torsiestijfheid is de schuine buis wel het belangrijkste,
De bovenbuis wordt op knik belast, en een dunne is per definitie knikgevoelig,
Trek zelf de enig juiste conclusie.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
pieterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 feb 2020 14:02
Locatie: Deerlijk, België

Gebruikersavatar pieterm 17 feb 2021 16:13

Vorig jaar een factory tour gedaan bij Ridley en daar wisten ze te vertellen dat de bovenbuis quasi de enige plaats is waar een beetje gewicht kan bespaard worden gezien daar geen grote krachten op komen te staan.

Het kwam er "quasi" op neer dat die enkel dient om de zadel-en onderbuis met elkaar te verbinden. Bij de Noah Fast Disc bijvoorbeeld is de dikte van de carbon bovenbuis 0,4mm.

Wel aangeraden om niet op de bovenbuis te zitten/steunen/leunen.
*Giant Contend SL1 Disc 2017 - Shimano 105
*Ridley Noah Fast Disc - Sram Force Etap AXS

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 feb 2021 12:34

EmPeHa schreef: 10 feb 2021 21:41 Maar moet je niet even op de bovenbuis gaan zitten.
pieterm schreef: 17 feb 2021 16:13 .......Wel aangeraden om niet op de bovenbuis te zitten/steunen/leunen.
Zou het daarom zijn dat de UCI de "super tuck" verboden heeft :lol:
I know myself like no one else
Nothing to defend

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 18 feb 2021 13:15

Je wilt zeggen dat ze dat op verzoek van de fabrikanten hebben gedaan om claims te voorkomen? :mrgreen:

Plaats reactie