Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

DeRosa

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 feb 2021 18:35

parrucchieri schreef: 03 feb 2021 16:44 "Ik zie op de Carbonda website geen Idol, Merak of SK Pininfarina frames"
Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden wie deze dan maakt?
Kijk er zijn maar weinig manieren om een frame te maken. Je koopt een ready made open mould waar de fabrikant eigenlijk niets anders ontwerpt dan de kleuren. Maar dit zijn absoluut geen fakes. Ze worden alleen door meer merken verkocht.

Je ontwerpt met behulp van een van de higher end frame fabrikanten en Italiaanse designers zelf een frame. Daarbij moet je bij net weer andere fabrikanten zijn dan waar de meeste open moulds vandaan komen. Hierbij behoudt je de exclusieve rechten van het ontwerp ( in ieder geval voor een aantal jaar ). Niemand anders kan dit dus met een ander kleurtje op de markt bregen. Hierbij moet je denken aan fabrikanten zoals Giant, Ten Tech Composites, G&M Carbon Components, Quest, Topkey, en Carbotec die dit frame dan voor jou gaan produceren. Welke van die grote namen het bij De Rosa is geworden zullen ze je niet vertellen.

Je gaat m zelf bouwen in Italië, maar zelfs daar heb je bedrijven als Sarto die wel voor andere merken produceren. Maar dan is het vaak custom en erg duur.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 feb 2021 21:27

parrucchieri schreef: 03 feb 2021 16:44 "Ik zie op de Carbonda website geen Idol, Merak of SK Pininfarina frames"
Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden wie deze dan maakt?
Maakt dat iets uit dan? Dit zijn voor zover ik weet geen open mould frames en deze worden dus speciaal voor De Rosa ergens gemaakt. Waar maakt voor mij dan weer niet uit.

Het gaat dus ook te ver om De Rosa een stickermerk te noemen, ze hebben ook nog frames van eigen ontwerp. Maar vind het wel jammer dat er ook open mould modellen tussen zitten (is volgens mij begonnen met de R838, daarna volgden er nog meer). Die zou ik persoonlijk dan ook nooit kopen.

Maar mocht ik nog eens een leuke King of Merak (periode 2010-2011) tweedehands ergens tegenkomen in mijn maat voor een leuke prijs... tja... dan zou de twijfel wel toeslaan om die "voor erbij" te kopen. Heb er nog altijd spijt van dat ik mijn Merak heb verkocht...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2021 21:42

Eigenlijk dus best vergelijkbaar met bijvoorbeeld Sensa.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 03 feb 2021 21:48

Die kosten alleen een stuk minder ( gemiddeld genomen ). Ik betwijfel trouwens of Sensa wel eigen moulds heeft. Maar ik heb geen open mould herkenningszintuig als sommige hier.

Misschien meer Ridley dan. Ook eigen moulds en open moulds. Al zijn er wel vrij veel open moulds die erop lijken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 04 feb 2021 07:32

Deze discussie zou mi beter onder een nieuw of ander topic en meer fundamenteel gevoerd mogen worden. Het is niet exclusief des Derosa, waar deze discussie nu aan tipt. "We" weten het en we wisten het al dat de boodschappen bekijken via een website niet laat zien wat daarachter allemaal gebeurt. Er zijn liefhebbers - zoals ik - die dat interesseert want ik wil graag weten waar ik op fiets. De merken doen mi veel aan windowdressing, ik denk zowel voor de consument om de " brandkenmerken" en het imago die door de jaren heen zijn ontstaan hoog te houden en om de concurrentie (er zijn veel spelers op de markt, de markt heeft de economische kenmerken van ""volledige mededinging") geen inzicht te geven in de strategie. Ik zit me te bedenken dat een apart topic dus wel zou kunnen voorzien in een behoefte, maar dat een echt onafhankelijk onderzoek zoals journalisten van Follow the money dat doen waarschijnlijk een beter resultaat zou geven in hoe de markt van merken in elkaar zit. Ik denk dat de kennis er wel is, maar dat die niet aan de consumentenkant wordt geetaleerd. In die zin is de fiets wel een soort van voedsel, je wilt weten wat je vreet. Anders gezegd, je wilt niet voor dom worden gehouden. En als je het gevoel hebt dat je voor dom wordt gehouden, zoals nu doorklinkt in dit Derosa topic, dan kun je je afwenden van dit merk, maar waar ga je dan voor...en loop je dan niet tegen hetzelfde aan of erger? Is het ook erger of is het een ontwikkeling die positief is, maar waarom dan? Zijn er onder jullie die al weet hebben van dit soort onderzoeksartikelen? Zelf volg ik Rick Vosper https://www.linkedin.com/in/rickvosper/ omdat hij met zijn publicaties over samenhangende inzichten geeft in de fietsmerkenmarkt waar ik normaal niet makkelijk achter zou komen. Zelf heb ik enige tijd geleden dit topic geopend viewtopic.php?f=22&t=88184 om input te verwerven voor dit vraagstuk omdat er bij een aantal van jullie merkbaar kennis aanwezig is over dit - voor mij - vraagstuk.
De groeten

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 feb 2021 08:34

buddo schreef: 03 feb 2021 21:27 Maakt dat iets uit dan? Dit zijn voor zover ik weet geen open mould frames en deze worden dus speciaal voor De Rosa ergens gemaakt. Waar maakt voor mij dan weer niet uit.
An sich maakt het niets uit, kwalitatief zal het prima zijn. Alleen wat mij stoort is dat je 4-5k aftikt voor zo een frame die door LingPing in elkaar is geperst, en er geen ENKELE ambacht meer inzit.

En voor mij persoonlijk maakt het wel uit, wat ook niet wilt zeggen dat ik er niet op rijd immers mijn Parlee Z4 is raw gemaakt in Taiwan maar verder afgewerkt in de USA met een ENVE vork. Heb ook een Z5 gehad, deze was kwalitatief minder qua lakwerk werd ook in het Oosten gelakt en rijbeleving vond ik ook minder.

Heb ook een De Rosa King XS gehad, vond het een vreselijke fiets, ik kon niet aan de rijbeleving wennen, reed nog liever op mijn King 3 RS die nog handmade was in Italie. King XS snel van de hand gedaan en bij de aankoop van een nieuw frame moest het een EU frame zijn en niet "geperst" - het werd uiteindelijk een Festka ONE.

Wat koste deze Festka.... 3,5k, qua prijs niveau hetzelfde als een LingPing frameset, En zo zijn er best nog wel veel meer aanbieders die nog ambachtelijk frames maken, ze kunnen niet concurreren. met Cube etc, maar als je nu in de prijs range van 3-5k koopt zou ik toch eens verder kijken dan de usual suspects.
YFood !!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 feb 2021 09:05

Ik denk dat je een Festka ook niet meer gaat redden voor 3.5K. Zullen ook wel fors duurder zijn geworden.
Less is bore

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 feb 2021 09:35

daniel1975 schreef: 04 feb 2021 09:05 Ik denk dat je een Festka ook niet meer gaat redden voor 3.5K. Zullen ook wel fors duurder zijn geworden.
Zeer zeker niet fors duurder, meen dat de Festka ONE nu op 3800 euro zit.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 04 feb 2021 09:40

Ben dan wel benieuwd waarom je nu de Festka verkoopt.
o'7o

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 04 feb 2021 09:44

Douglas schreef: 04 feb 2021 09:40 Ben dan wel benieuwd waarom je nu de Festka verkoopt.
Was een Corona verstandsverbijstering, is inmiddels niet meer te koop - plan was om een Festka Doppler te kopen maar dit plan staat weer in de diepvriezer....
YFood !!!

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 07 feb 2021 15:35

thestudent schreef: 03 feb 2021 18:35
parrucchieri schreef: 03 feb 2021 16:44 "Ik zie op de Carbonda website geen Idol, Merak of SK Pininfarina frames"
Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden wie deze dan maakt?
Kijk er zijn maar weinig manieren om een frame te maken. Je koopt een ready made open mould waar de fabrikant eigenlijk niets anders ontwerpt dan de kleuren. Maar dit zijn absoluut geen fakes. Ze worden alleen door meer merken verkocht.
Het is niet automatisch zo dat alle fietsen uit dezelfde mal dezelfde fietsen zijn. Je kunt grovere/fijnere vezels gebruiken, richting van de vezels variëren, verschillende hars gebruiken, je zou bijvoorbeeld ook glasvezel kunnen gebruiken..
Denk aan het verschil tussen de SL en de SLX van specialized / trek / canyon of normaal vs. himod van cannondale, etc.

Michael
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 okt 2013 15:44

Michael 07 feb 2021 19:56

Henkie284 schreef: 07 feb 2021 15:35
thestudent schreef: 03 feb 2021 18:35
parrucchieri schreef: 03 feb 2021 16:44 "Ik zie op de Carbonda website geen Idol, Merak of SK Pininfarina frames"
Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden wie deze dan maakt?
Kijk er zijn maar weinig manieren om een frame te maken. Je koopt een ready made open mould waar de fabrikant eigenlijk niets anders ontwerpt dan de kleuren. Maar dit zijn absoluut geen fakes. Ze worden alleen door meer merken verkocht.
Het is niet automatisch zo dat alle fietsen uit dezelfde mal dezelfde fietsen zijn. Je kunt grovere/fijnere vezels gebruiken, richting van de vezels variëren, verschillende hars gebruiken, je zou bijvoorbeeld ook glasvezel kunnen gebruiken..
Denk aan het verschil tussen de SL en de SLX van specialized / trek / canyon of normaal vs. himod van cannondale, etc.
Precies dit. Daarnaast is het toch niet alleen sinds het carbon frame tijdperk dat fietsfabrikanten besparen op investeringen bij de ontwikkeling van hun frames. In het stalen frame tijdperk kochten de ( meeste) fietsfabrikanten hun buizen ook bij Reynolds, Columbus etc.

Plaats reactie