Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 feb 2021 09:24

Volgens mijn herinnering zaten we met de laatste edities al snel op twee weken vorst. En dan ging het net.... Maar dat ging over het volksfeest met duizenden op het ijs.

Maar misschien houdt mijn geheugen me voor de gek........

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8524
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 feb 2021 09:31

En weer zeiknat weer vandaag :lol: :lol: :lol: ;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 feb 2021 09:43

Heel veel factoren. Nachtvorst, vorst overdag, wind, stroming, gemalen aan of uit etc

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 06 feb 2021 10:11

Nee joh. Ten eerste ga je veel windwakken hebben en ten tweede heb je de minimale ijsdikte van 16cm echt niet zo maar overal in 5 dagen bereikt.

Dat er mensen zijn die het gaan proberen dat zal gerust.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 06 feb 2021 10:11

Ik neem aan, kijkend naar hoe hier het water door de weteringen knalt, dat je zelfs als we een week extra vorst krijgen je nog geen 11steden kunt organiseren. Rijden wel. Maar daar zal veel wandelwerk bij komen. In 2012 hebben ze, geloof in Balk, een foute beslissing genomen bij sluizen waardoor het ijs te dun bleef. Heb toen deel van de route geschaatst. In 1997 was het veel kouder. En in 85 en 86 ook. In 86 zelf gereden. Weet het niet meer precies maar de weken ervoor had ik al aardig wat kilometers weggewerkt. Tijdens de tocht ijs op de rug onder de rugzak maar je reed door het water in de steden.
Voordeel van eerst sneeuw en daarna vorst is dat het veel kouder wordt. Maar als er ook maar een beetje ijs ligt waar sneeuw op komt kun je het vergeten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 feb 2021 10:29

Zondag als het sneeuwt en hard waait zal het wel niet dichten, het water zal wel goed spoelen.
Als maandag dan windluw hard gaat vriezen ( ook overdag hé ) moet toch wel snel gaan.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 feb 2021 11:22

Zondag ligt er toch nog vrijwel nergens ijs. Zeker op grote plassen niet het waait dan inderdaad ook hard. Het is voorheen ook nog niet zo koud geweest. Dus het water zal nog wel wat warm zijn. Het probleem is hier vooral ook dat het hoogwater is. Ik denk niet dat je voor donderdag of vrijdag ergers veilig kan schaatsen in de buurt. Behalve dan misschien de lokale ijsclubs. Een efstedentocht is weer een totaal ander verhaal. Ik ga allang akkoord met relatief ondiepe vennen en meren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 feb 2021 11:31

Daar zal het wel op neer komen. Er moet heel veel water afgevoerd worden, dus zal er veel stroming zijn. De waterschappen zullen niet geneigd zijn de gemalen en de uitwaterende sluizen dicht te zetten. Grote evenementen zijn momenteel niet toegestaan en schaatstochten dus ook niet.
Alles wat er doorgaans gedaan wordt om water tot stilstand te brengen zodat het kan dichtvriezen, zal nu achterwege gelaten worden. Wel heel zuur. Het is zeker tien jaar geleden dat ik op de Beulaker schaatste en dat kan zomaar weer tien jaar duren. Of langer.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 feb 2021 12:06

Voor zover ik het mij herinner zijn alle 11-stedentochten gehouden in een tweede of derde vorstperiode in een seizoen, Iemand schreef het hierboven ook al het water is nu gewoon nog te warm, om snel een ijslaag te hebben die dik genoeg is, Verder inderdaad door hoge waterstanden in vooral Maas, maar ook andere rivieren, zullen de spuien en gemalen zomaar niet stilgezet worden, dus als er al overal ijs gevormd wordt dan heel gevaarlijk ijs,
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 feb 2021 12:12

Verwachte ijsdikte volgende week zaterdag/zondag > 15cm
Moeten we toch een heel eind komen , als ze de scheepvaart stil leggen.

hayes

hayes 06 feb 2021 12:53

Rare jongens die Nederlanders :mrgreen: ;)

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 06 feb 2021 13:22

Haha, ja mooi is dat altijd hoe de totale hysterie toeslaat in Nederland als er meer dan twee minnetjes in het weerbericht te zien zijn.

Plaats reactie