Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

SPECIALIZED SL7 -geometrie

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 06 feb 2021 07:49

Ik sta op het punt mijn canyon aeroad te verkopen en een tarmac Sl7 expert aan te schaffen.
De regen dat ik de aeroad wegdoe is dat ik op die fiets last krijg van onderrug bij zware belasting (bergop of tegen de wind). Ik heb vorig jaar nog een fietsmeting gedaan en toen we nog wat aanpassingen gedaan, maar er werd al aangegeven dat door een relatief inflexibel bekken de geometrie van de aeroad niet geschikt voor mij was.
De Sl7 werd wel goed gekeurd en zou een vriendelijkere geometrie hebben, maar als ik de reviews zie wordt SL7 toch ook vooral afgeschilderd als een aero bike. De roubaix heeft van meer comfort maar zou qua geometrie nagenoeg gelijk zijn aan de SL7.
Dus de vraag is, is de sl7 in vgl met de aeroad is minder extreem qua geometrie/zitpositie, waardoor ik een.betere kans heb om pijnvrij te kunnen rijden?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 feb 2021 09:21

Als je van allebei de frames de geometrie tabel post dan wordt het eenvoudiger vergelijken en om welke maat het gaat.
Lengte stuurpen-type zadelpen-en eventueel als details de reach van beide sturen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 feb 2021 09:35

De Aeroad is misschien wel de extreemste fiets qua geometrie, maar de SL7 zit daar niet ver vanaf. Als je op de één problemen hebt, dat je dat met de ander niet oplossen is mijn aanname (al kan een centimeter veel verschil maken).

Wat zijn je lichaamslengte en binnenbeen lengte? En qua flexibiliteit in welke categorie val je? Heb je al een fietsmeting laten doen waar eventueel een gewenste stack/reach uitgekomen is, of een geometrietabelletje?

Verder geef ik je alvast de tip om los te laten dat je eerst kijkt wat je mooi vindt, maar maak een selectie van de fietsen die passen en zoek daar vervolgens de mooiste uit. Met zo'n budget wil je hopelijk niet 2x dezelfde fout maken en vaak is er genoeg keuze (zelfs binnen één merk).

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 06 feb 2021 10:11

Verschil tussen beide frames gaat hooguit hetzelfde verschil zijn als een spacertje meer of minder of een stuurpen van een maatje groter of kleiner.
Meer verschil is er echt niet als je 2 frames met echte race-geometrie vergelijkt.

Als je een oplossing zoekt voor een te diepe zitpositie ga je eerder moeten uitjijken naar een endurance geometrie, dan krijg je wel grotere verschillen tov de Aeroad.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 feb 2021 15:41

Tom Jacobs schreef: 06 feb 2021 07:49 ........de geometrie van de aeroad niet geschikt voor mij was.
De Sl7 werd wel goed gekeurd en zou een vriendelijkere geometrie hebben,........
Die cm gaat het echt niet maken.
Kijk naar een fiets met een (bijna) endurance geometrie als je een echt verschil in fietspositie wil.

Als je echt een Specialized wil kan je naar een Roubaix zien, alhoewel er een pak alternatieven zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 06 feb 2021 19:46

Ik weet nooit hoe je op deze site een afbeelding toevoegd dus heb het via bijlage geprobeerd. Verschil in geometrie tss aeroad sl7 en roubaix
Bijlagen
Screenshot_20210206-194139.png

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 06 feb 2021 19:48

waar moet ik letten voor een meer endurance gerichte fiets? Het gaat niet alleen over lengte bovenbuis, maar ook vooral over je positie op het zadel tov crank?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 06 feb 2021 19:56

Endurance is hogere stack (hoger zitten) en kortere reach. Zie de cijfers van de Roubaix. Dat is dan ook gelijk 1 van de kortste en hoogste frames die er is (ik geloof dat alleen de Domane nog iets meer is).

Tussen de Aeroad en de Roubaix heb je echt nog 100en varianten. Een manier om te bereken hoe rechtop je komt te zitten is de stack delen door de reach. Bij de Aeroad komt hier een veel lager getal uit dan bij de Roubaix.

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 06 feb 2021 20:14

Heb me wat ingelezen, maar is toch vrij ingewikkeld om de samenhang tussen al die elementen te begrijpen.
Ik vind het verschil met de roubaix bijvoorbeeld niet zo groot. Wat zijn dan nog typische endurance fietsen? Is een scott addict rc endurance? En welke bij BMC? Nog tips voor mooie endurance fietsen?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 06 feb 2021 20:33

Als die Canyon je niet past zie ik niet hoe die Tarmac dan wel zou passen. Erg vreemd dat ze bij de bikefit stellen dat deze wel zou passen.
o'7o

Tom Jacobs
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 feb 2012 18:51

Tom Jacobs 06 feb 2021 21:35

Snap het ook niet. Heb me laten opmeten bij tomacycles in Kerkrade en dat ging er toch heel professioneel aan toe. Maar morgen wordt mn aeroad verkocht en een roubaix in mijn maat is nergens meer te krijgen dus zwaar klote, want dan zit ik zonder fiets... en het is al geen evidentie om nog fietsen te vinden. (Woon in Belgie dus winkel zijn wel.nog open)

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 06 feb 2021 21:47

Sorry, maar dat vind ik, zeker in deze tijd, best dom als dat je enige sportieve fiets is.

Plaats reactie