Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 feb 2021 14:12

Ja ik zag het van Cannondale, echt bizar. Vorig jaar was die geloof ik 2599,-, tot een maand geleden 2899,- en nu ineens 3299,-, en dat voor exact hetzelfde model.. Dat is gewoon een verhoging van iets van 700 euro binnen een jaar... En dat geldt idd ook voor veel andere merken.

Toch is er nog best veel te koop <2500 euro.

En Canyon is absoluut een prima deal, alleen kruipt het wel steeds dichter naar (een deel van) de reguliere prijzen.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 05 feb 2021 14:41

basvv schreef: 05 feb 2021 13:34
werkpaard schreef: 05 feb 2021 10:36 Marginaal lager? Vergelijk eens de Specialized Tarmac SL6 Comp prijs 3899 met de Canyon Ultimate CF SL8 Di2 voor 3499. Verschil tussen Canyon en vergelijkbare merken wordt wel kleiner maar vlgs mij nog steeeds de moeite waard. Importeurs en dealers er tussenuit en alles via webshop rechtstreeks aan consument zie je steeds vaker. Niet alleen in de fietsenwereld.
Da's wel een beetje appels met peren vergelijken he? Die Canyon is met di2 afgemonteerd, de Specialized met een mechanische groep.. Eerlijkere vergelijking zou met de CF SL 8 disc zijn, die zit op 2699. Of je vergelijkt de door jou aangehaalde Canyon met de Tarmac SL6 disc ultegra di2, prijs 4399.

Om over de prijzen van de meest recente Spesh modellen (SL7) nog maar niet te spreken, die kost met een mechanische groep bijna 6k.
chris80 schreef: 05 feb 2021 11:42 Maar bij een gemiddelde fietsenmaker kun je vaak nog wel wat korting of andere leuke voordelen krijgen en dat heeft Canyon natuurlijk niet. Als je dan korting aftrekt vd adviesprijs is er eigenlijk nauwelijks tot geen verschil meer (of is Canyon soms zelfs duurder)
Mwoah, dat valt momenteel zwaar tegen kan ik je uit eigen ervaring vertellen. Fietsen zijn lastig aan te komen en ze kunnen elke fiets die ze hebben makkelijk 2 of 3x verkopen.. Veel korting of gratis 'goodies' zit er echt niet in. Heb het bij meerdere zaken geprobeerd toen ik m'n nieuwe Foil recent aangeschaft heb. Voorgaande jaren was 10-15% (en soms 20%) korting op de adviesprijs altijd wel mogelijk, nu was dat echt niet bespreekbaar.
Jouw eerlijkere vergelijkingen geven een nog hoger prijsverschil voor nagenoeg dezelfde afmontage/kwaliteit.En idd kortingen worden op dit moment niet gegeven in fietsenzaken. Bij overjarige modellen, als er al zijn, gaat nauwlijks iets van de prijs af.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 feb 2021 16:09

Op dit moment is er geen touw meer vast te knopen aan de prijzen. Of je zou bij de fietsenmaker besteld of bij Canyon, beide hebben ze niet staan dus geven ook geen korting.

Normaal gesproken kun je er echter vanuit gaan dat een beetje fietsenmaker/regulier merk:
- De fietsen direct op voorraad heeft
- Pakweg 20% korting geeft, of op overjarige modellen zelfs 20-40%
- Meer variatie biedt in verschillende kleuren
- Dat de mooie kleuren alleen voor de duurdere modellen zijn
- Een eerste fietsmeting biedt
- Eventueel een proefrit (niet altijd)
- Wat onderdelen om kan wisselen (bijv. zadel/stuurbreedte/stuurpen etc)
- Mogelijk nog wat spullen meelevert als een setje pedalen of korting op een helm
- Ondersteuning biedt in het geval van garantie (en desnoods een leenfiets aanbiedt)
- Aanspreekpunt voor kleine problemen, zoals het bijstellen van een derailleur etc.

Wat je bij Canyon zeker weet is o.a:
- Nooit geen noemenswaardige korting
- Betaald voor de doos en verzendkosten
- Geen keuzevrijheid in onderdelen
- Berperkt ben in kleurkeuze (bijv. rode uitvoering is vrijwel altijd de duurste versie)
- Gangbare maten/kleuren altijd uitverkocht zijn en/of maanden levertijd hebben
- Voor garantie altijd spullen op kunt sturen
- Geen cadeautjes, beurtje, leenfiets

Het is een beetje lastig vergelijken want niet iedereen stelt alles evenveel op waarde. Ik heb bijv. nul interesse in een afstelbeurtje, leenfiets of fietsmeting, maar wil gewoon de beste onderdelen voor de laagste prijs (en daarin dus ook wat keuze). Daarnaast wil ik ook geen maanden wachten op iets wat verder volledig standaard is, een gemiddeld op maat gemaakt frame wordt nog sneller geleverd dan Canyon.

Even generaliserend vind ik het vaak opvallend dat juist de mensen met 2 linker handen en beperkte kennis over bijvoorbeeld hun ideale stack/reach, ervoor kiezen om een fiets via internet te bestellen, puur op basis van de prijs op het stickertje die een paar honderd lager is dan de concurrent. Bij iets als een Wim de Vos krijg je op z'n minst net zoveel fiets voor je geld, maar heb je de fiets wel direct in huis en een aanspreekpunt voor als er iets mis is. In andere gevallen ben je beter af door bij de LBS gewoon iets meer te betalen maar wel om de hoek te wonen.

Affin, het is niet per se negatief, maar het business model (direct to consumer) sluit wat mij betreft slecht aan op de beoogde doelgroep (dubbeltje op de eerste rang). Verder vind ik Canyon dus helemaal niet zo goedkoop als ze zich voordoen. Mijn overjarige Cervelo met eTap Red, Zipp's en een Quarq kostte een pak minder dan wat Canyon voor hun nieuwe Aeroad's vraagt, maar ik kan nog steeds wel gewoon bij een dealer aankloppen met levenslange garantie als er een keer iets is en hoefde ook niet te wachten. Er zijn ook genoeg voorbeelden (in dit topic en alle andere fora) waar de beperkte service van Canyon toch wel tot wat frustratie leidt, terwijl je wel gewoon 95% of meer van de waarde van de concurrenten betaald.

Nogmaals; deze vlieger gaat niet voor iedereen op. Sommige mensen vinden een Canyon ook gewoon mooi, kunnen zelf sleutelen, hebben geen moeite met alles via de post, hebben geen specifieke eisen aan stuurpenlengte/stuurbreedte en vinden het prima om te wachten op zowel de levering als het omwisselen van een stuurpen o.i.d. Ik ben dan misschien iets kieskeuriger als ik €6.499 of €8.999 uit zou geven.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 feb 2021 16:36

@ypuh: toen ik een los ultimate CF SLX kocht kreeg ik toch 300 euro korting op het frame. Dit was geen frame uit de outlet en het frame ging er ook niet direct daarna uit. Even later was het frame weer 300 euro duurder.

Vriend van mij heeft laatst een Trek gekocht bij een dealer. Geen proefrit en wanneer hij zijn fiets krijgt is afwachten, waarschijnlijk in december 2021 als hij geluk heeft.

Bij Canyon kan je idd niet even langsfietsen om je derailleur te laten bijstellen. Maar je betaalt dan voor een Aeroad met Ultegra Di2 ook 5600 euro. Voor dat geld heb je ook een Cannondale Systemsix, maar dan wel met mechanisch Ultegra. Vergeleken met een system six hi mod met di2 zit je al op 8.399. Met heel veel geluk kan je 10% korting krijgen (lukt je nu niet). Dan zit je alsnog op 7599.

i-mac

i-mac 05 feb 2021 20:49

@ypuh,


de fiets industrie is hard aan het veranderen. Door de corona crisis pakken veel fabrikanten het anders aan. Ze gaan een beetje voor het systeem van de auto industrie. In België is het zo dat de grote importeurs van auto's hun wil opleggen aan garages. Ze beslissen hoe die er moet uitzien, wie met wie moet fusioneren, enz ... Doe je niet mee, verlies je je licentie.

En bij de fietsen gebeurt momenteel net hetzelfde. Mijn fietsenmaker verloor een merk, omdat ze zich willen profileren. Ze kiezen dus voor een dealer die wil voldoen aan hun eisen (of iemand met naam en faam in het wereldje). Mijn fietsenmaker kreeg zelfs geen keuze. Ondanks dat hij van het merk behoorlijk wat fietsen aan de man/vrouw kon brengen, verloor hij het zonder overleg. Hij was er dagen niet goed van.

Nog een ander merk zet dan weer het mes op de keel. Nu al moeten ze voor 2022 hun bestellingen doorgeven wat ze in de toonzaal willen. Doe je dit niet, verlies je in één klap ook je (gemaakte ) bestellingen van 2021. De fietsen van dat merk kosten vanaf februari ook 5% meer, en dat wordt doorgerekend aan de klant die al een bestelling plaatste, en een voorschot betaalde. Dus mag je als fietsenmaker je klant ofwel informeren dat de fiets 5% duurder wordt, ofwel verliest hij een deel van zijn winst op een fiets.

Fietsen worden ook maar met mondjesmaat geleverd. men verkoopt ze immers liever zelf via hun eigen website. Dus zitten ze niet ver meer van Canyon af.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat Canyon ooit in zee zal gaan met lokale dealers. In België weet ik al één adres waar je terecht kan. je kan er een fiets testen, ook huren is een optie. En met bestellen helpen ze. Leveren en opzetten kan, maar dat kost wel €90. Maar goed, ook daar zal wel een markt voor zijn.

Het is zelfs zo ver gekomen, dat mijn fietsenmaker uit noodzaak klanten heeft geholpen om een Canyon te bestellen. Hij geraakt niet aan fietsen. En hij is niet alleen.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 05 feb 2021 20:55

Bij bv Cube heb je voor 4000€ een racefiets met Ultegra di2. + service van lokale dealer.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 05 feb 2021 21:50

@i-mac

In de huidige markt waar de vraag groter is dan het aanbod kan de fabrikant het naar zijn hand zetten. Als de tijd komt dat vraag en aanbod weer normaal is zullen ze zich weer aan dan heersende markt moeten aanpassen.
Dat Canyon gaat samenwerken met dealers zien we al in NL. Waarschijnlijk zien ze er toch de voordelen van in. Mijn inziens zal de functie van die dealers voornamelijk adviserend zijn. Misschien enkele populaire modellen als demo in de winkel, geen voorraad. Aanschaf blijft gewoon via website gebeuren. Denk dat Canyon zo weinig mogelijk verplichtingen met dealers wil aangaan.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 feb 2021 23:05

Denk inderdaad ook dat de prijzen (geen korting) en lange levertijden van vandaag even niet voor een eerlijk vergelijk zorgen. Canyon is daardoor niet opeens beter geworden, de rest is alleen heel veel slechter geworden doordat alle voorraden op zijn, de vraag verdubbeld en de productie/levering hapert.

Ik zie nu ook ineens prijzen van €3.5k voorbij komen dat er nog steeds 105 op zit, of €1.500 voor een alu fiets met Tiagra, maar zodra de showrooms weer volstaan, sportscholen en clubs weer geopend zijn, iedereen hun vakantiegeld uit heeft kunnen geven en er weer een steady stroom aan nieuwe modellen komt (mogelijk aangevuld met een verzadigde 2e hands markt), dan vraagt Canyon nog steeds dezelfde bedragen en lange levertijden, maar kun je bij de concurrenten weer met 40% terecht.
galileo2 schreef: 05 feb 2021 20:55 Bij bv Cube heb je voor 4000€ een racefiets met Ultegra di2. + service van lokale dealer.
Dit soort merken doen niet onder voor Canyon (vind ze vaak zelfs wel iets mooier omdat er wat kleur in zit) en met enige regelmaat gaan ze ook nog onder de prijs door bij lokale dealers. Ik vind het een opvallende keuze als iemand dan nog steeds voor een lager serviceniveau kiest.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 05 feb 2021 23:12

ypuh schreef: 05 feb 2021 23:05
Dit soort merken doen niet onder voor Canyon (vind ze vaak zelfs wel iets mooier omdat er wat kleur in zit) en met enige regelmaat gaan ze ook nog onder de prijs door bij lokale dealers. Ik vind het een opvallende keuze als iemand dan nog steeds voor een lager serviceniveau kiest.
Tsja, het merk van een wereldkampioen geeft dan misschien de doorslag. #emotie

sensawielerfan
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:18

sensawielerfan 06 feb 2021 07:14

Ik lees hier steeds over de hoogte van kortingen die er normaal te verkrijgen zijn op nieuwe fietsen. Ik geloof echt niet dat een fietsenmaker standaard 20% korting geeft op een nieuwe fiets! Waarom zou hij? Zeker in deze tijden niet! Als hij er nu maar 2 verkoopt ipv 6 moet hij zijn marche wel kunnen halen.
Ik vind dat er wel heel rooskleurig over gepraat wordt wat betreft kortingen! Er zullen misschien een paar winkels zijn die dat wel standaard doen maar die verpesten het voor de rest! 10% korting zal in goede tijden wel zo zijn maar 20 of meer?? Maak je mij niet wijs!

RemyMXX
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:23

RemyMXX 06 feb 2021 08:01

galileo2 schreef: 05 feb 2021 20:55 Bij bv Cube heb je voor 4000€ een racefiets met Ultegra di2. + service van lokale dealer.
Rij je wel op een Cube.

RemyMXX
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2017 16:23

RemyMXX 06 feb 2021 08:06

werkpaard schreef: 05 feb 2021 21:50 @i-mac

In de huidige markt waar de vraag groter is dan het aanbod kan de fabrikant het naar zijn hand zetten. Als de tijd komt dat vraag en aanbod weer normaal is zullen ze zich weer aan dan heersende markt moeten aanpassen.
Dat Canyon gaat samenwerken met dealers zien we al in NL. Waarschijnlijk zien ze er toch de voordelen van in. Mijn inziens zal de functie van die dealers voornamelijk adviserend zijn. Misschien enkele populaire modellen als demo in de winkel, geen voorraad. Aanschaf blijft gewoon via website gebeuren. Denk dat Canyon zo weinig mogelijk verplichtingen met dealers wil aangaan.
Benieuwd naar de voorbeelden waar Canyon gaat samenwerken met dealers. Volgens mij is dit namelijk onzin. Er zijn fietsenmakers waar je een service kan doen. Bij een dealer denk ik toch vooral aan verkoop.

Plaats reactie