Weet je hoeveel spam er staat? Gaat meer over fietscomputer's en prijzen
Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die geüpdatet hebben naar DI2 zonder een nieuwe fiets te kopen.
Meerwaarde elektronisch schakelen
Ik heb die update gedaan op mijn Bianchi. Ik heb mijn triple groep laten vervangen door een “gewone” groep. Na wat te praten met mijn fietsenmaker besloten om over te stappen naar di2. Ik was gewoon benieuwd, meer niet.
Is het noodzakelijk? Neen.
Is het beter? Je schakelt altijd loepzuiver, bijregelen gaat vlot (maar eigenlijk bijna niet nodig).
Prijzig? Behoorlijk.
Feit is, eenmaal je het gewoon bent, keer je niet vlug terug naar mechanisch schakelen. Maar de meerprijs is best hoog.
Is het noodzakelijk? Neen.
Is het beter? Je schakelt altijd loepzuiver, bijregelen gaat vlot (maar eigenlijk bijna niet nodig).
Prijzig? Behoorlijk.
Feit is, eenmaal je het gewoon bent, keer je niet vlug terug naar mechanisch schakelen. Maar de meerprijs is best hoog.
+1
Ben van Force naar Force AXS Wide gegaan op mijn gravelbike.
Voordelen: schakelt goed, minder kabels,
Nadelen: prijzig
Goede investering obv prijs/kwaliteit verhouding? Nee! Zou ik een volgende keer dezelfde keuze maken? Ja waarschijnlijk wel.
De meeste maken een keuze obv emotie ipv ratio. Anders had iedereen wel op een fiets van 1000.- met mechanische 105 gereden.
Ben van Force naar Force AXS Wide gegaan op mijn gravelbike.
Voordelen: schakelt goed, minder kabels,
Nadelen: prijzig
Goede investering obv prijs/kwaliteit verhouding? Nee! Zou ik een volgende keer dezelfde keuze maken? Ja waarschijnlijk wel.
De meeste maken een keuze obv emotie ipv ratio. Anders had iedereen wel op een fiets van 1000.- met mechanische 105 gereden.
o'7o
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Hier ook bijna 10 jaar op een fiets met 105 gereden en later nog eentje met Rival (vergelijkbare serie bij SRAM). Toen op mijn nieuwste fiets de groep vervangen naar eTap.
Mijn reactie ervaring hier al neergezet; upgrade: ja. Noodzakelijk: nee. Zou ik terug willen: ook wel, maar kans is niet groot.
Misschien dat ik de daad nog wel een keer bij het woord voeg en de eTap groep op de winterfiets monteer, en op de zomerfiets een mooie Super Record/Dura Ace mechanische groep. Dan moet er wel eerst iets stuk gaan o.i.d. voor ik ga schuiven.
Mijn reactie ervaring hier al neergezet; upgrade: ja. Noodzakelijk: nee. Zou ik terug willen: ook wel, maar kans is niet groot.
Misschien dat ik de daad nog wel een keer bij het woord voeg en de eTap groep op de winterfiets monteer, en op de zomerfiets een mooie Super Record/Dura Ace mechanische groep. Dan moet er wel eerst iets stuk gaan o.i.d. voor ik ga schuiven.
Ik kon 2 jaar geleden bij aanschaf van mijn nieuwe fiets kiezen.
Een fiets met schijremmen en mechanisch(ultegra) schakelen of dezelfde fiets met DI2 en velgremmen.
Beide gevallen voor dezelfde prijs.
Als ik vandaag opnieuw moest kiezen zou ik weer voor de Di2 gaan.
Maar 1x meegemaakt dat mijn batterij leeg was(maar dan kan je alleen je voorblad niet meer schakelen als een soort van batterij saver)
Een fiets met schijremmen en mechanisch(ultegra) schakelen of dezelfde fiets met DI2 en velgremmen.
Beide gevallen voor dezelfde prijs.
Als ik vandaag opnieuw moest kiezen zou ik weer voor de Di2 gaan.
Maar 1x meegemaakt dat mijn batterij leeg was(maar dan kan je alleen je voorblad niet meer schakelen als een soort van batterij saver)
Denk dat dit makkelijk zou lukken met een powerbank maar denk dat het niet nodig is om er een mee te nemen . Met een keer vol laden kan ik makkelijk een half jaar fietsen. als je er aan denkt om een powerbank mee te nemen kan je netzo goed even een half uurtje je USB kabeltje erin steken.
Als je daar toch bent voor het bakkie koffie... dan kun je hem net zo goed gewoon in het stopcontact steken. En wat moet je in hemelsnaam met standaard een powerbank mee? Daar kan ik mij helemaal niets bij voorstellen...
Ik zou die powerbank en laadkabels lekker thuislaten, die accu stopt er onderweg niet zomaar mee. Voor ik weg ga kijk ik even of er nog genoeg prik in zit, zo ja, dan gaan met die banaan.
Zelf heb ik geen di2, maar het was meer nieuwschierigheid
In de winter heb ik vaak wel een powerbank bij me incl een kort kabeltje. Kost nauwelijks ruimte in mijn achterzak, zo groot zijn die dingen niet, eigenlijk gewoon klein. De reden is dat door de kou de batterij van mijn telefoon best snel leegloopt. Mocht de nood aan de man zijn heb ik in elk geval stroom bij me.. Tot nu toe 1x nodig gehad, al had ik het vast ook wel overleefd zonder powerbank bij me.
In de winter heb ik vaak wel een powerbank bij me incl een kort kabeltje. Kost nauwelijks ruimte in mijn achterzak, zo groot zijn die dingen niet, eigenlijk gewoon klein. De reden is dat door de kou de batterij van mijn telefoon best snel leegloopt. Mocht de nood aan de man zijn heb ik in elk geval stroom bij me.. Tot nu toe 1x nodig gehad, al had ik het vast ook wel overleefd zonder powerbank bij me.
Voor Di2 heb je helaas nog wel een aparte kabel met kastje nodig, niet echt handig om die elke rit mee te nemen.
Ik heb zelf voor Di2 gekozen toen ik schijfremfiets aanschafte. De enige reden was toen de kleinere shifters. Ik fiets nu in de winter met mechanisch Ultegra en in de zomer met Di2 Ultegra, qua schakelen merk ik eigenlijk geen verschil. Als mechanisch goed is afgesteld schakelt het net ze mooi.
Ik heb zelf voor Di2 gekozen toen ik schijfremfiets aanschafte. De enige reden was toen de kleinere shifters. Ik fiets nu in de winter met mechanisch Ultegra en in de zomer met Di2 Ultegra, qua schakelen merk ik eigenlijk geen verschil. Als mechanisch goed is afgesteld schakelt het net ze mooi.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Bij SRAM moet het al gek lopen willen beide accu's gelijktijdig leeg zijn. Dan kun je altijd nog de accu V+A omwisselen zodat je in ieder geval achter nog kunt schakelen.
Verder kun je ook gewoon een 3e accu erbij kopen en deze bij je reserves stoppen, maar daar zit ik verder de noodzaak ook niet voor.
Verder kun je ook gewoon een 3e accu erbij kopen en deze bij je reserves stoppen, maar daar zit ik verder de noodzaak ook niet voor.