Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 feb 2021 05:32

i-mac schreef: 01 feb 2021 22:09 Cassette en ketting vervangen op de gravel bike. Nu toch maar even langs gaan bij een lokale Canyon dealer om de schijfremmen te vervangen. Ik heb geen al te beste herinneringen met de eerste keer dat ik dit ooit deed. Je moet de remmen terug open duwen, maar ik deed dat iets te enthousiast. Opeens vloeide daar olie ...

Ik zie dat er daar intussen een handig gereedschap voor bestaat, maar ik ga dat later eens kopen, en dan een volgende keer proberen.
Lokale Canyon dealer? Hebben ze een nieuw businessmodel bij Canyon?
o'7o

i-mac

i-mac 02 feb 2021 07:58


tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 02 feb 2021 16:07

Hanz Bé schreef: 01 feb 2021 21:23 Heb je toevallig de cassette-body eraf gehad? Daarachter zit namelijk een groene, rubber seal, die dan van zijn plek schiet. Daardoor loopt de naaf dan ook niet goed.
Update: vanmorgen de cassette eraf gehaald en het groene seal zat zoals het hoort dus dat was het niet. Inmiddels ben ik al even op en neer naar Wheel-Tec geweest en heeft men naar het wiel gekeken.....uitkomst: volgens hen zit alles zoals het hoort, is de weerstand zoals hij hoort te zijn en draait een achterwiel sowieso stroever dan een voorwiel omdat er in een achterwiel 5 lagers zitten en in een voorwiel maar 2. Helaas mocht ik niet naar binnen om bij een fabrieksnieuwe naaf te voelen wat de weerstand is.

Ik laat het even op me inwerken. Mijn eerste reactie is: wat een kolder! Tweede, minder primaire reactie: zij 'zitten er op' dus hebben meer kennis over de materie dan ik.

Mocht er ooit weer een Bike Motion komen dan ga ik bij elk wiel dat ik zie kijken of er inderdaad verschil zit tussen de weerstand bij een voorwiel en een achterwiel. Ik heb helaas geen tweede wielset meer om het nu al te controleren.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 feb 2021 17:32

tjerk1121 schreef: 02 feb 2021 16:07
Hanz Bé schreef: 01 feb 2021 21:23 Heb je toevallig de cassette-body eraf gehad? Daarachter zit namelijk een groene, rubber seal, die dan van zijn plek schiet. Daardoor loopt de naaf dan ook niet goed.
Update: vanmorgen de cassette eraf gehaald en het groene seal zat zoals het hoort dus dat was het niet. Inmiddels ben ik al even op en neer naar Wheel-Tec geweest en heeft men naar het wiel gekeken.....uitkomst: volgens hen zit alles zoals het hoort, is de weerstand zoals hij hoort te zijn en draait een achterwiel sowieso stroever dan een voorwiel omdat er in een achterwiel 5 lagers zitten en in een voorwiel maar 2. Helaas mocht ik niet naar binnen om bij een fabrieksnieuwe naaf te voelen wat de weerstand is.

Ik laat het even op me inwerken. Mijn eerste reactie is: wat een kolder! Tweede, minder primaire reactie: zij 'zitten er op' dus hebben meer kennis over de materie dan ik.
Het is toch logisch dat er meer weerstand zit op een achterwiel tov een voorwiel? Niet alleen door het dubbele aantal lagers maar ook door de ratchet/palletjes of wat dan ook er voor zorgt dat je kunt trappen en kunt freewheelen.

Nu is de vraag natuurlijk, wat is weerstand. Je kunt het niet uitdrukken in een getal en blijft het een vaag begrip, zeker over het internet.

Ik heb hier een stel Hope RS4 naven liggen, ik wacht nog op de velgen. Als je snel bent, ben je van harte welkom om even te komen voelen. Aan de naven dan he.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 feb 2021 17:58

Het maakt voor het gevoel van weerstand ook nogal uit of het wiel in de fiets zit, met een complete drivetrain, of dat je het los in de hand hebt.
Mijn voorwiel draait voor m'n gevoel eeuwig, maar het achterwiel staat in vergelijking hiermee vrij snel weer stil.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 feb 2021 18:28

Wat is stroef? Dat hij stroever draait dan je voorwiel lijkt me evident, maar over het algemeen zou ik al mijn achternaven toch ook gewoon als 'soepel' omschrijven. Als je er een beste zwieper aan geeft draaien ze wel een tijdje rond voordat ze stil staan, terwijl ik altijd voor dubbel gesealde lagers en/of een flinke dot vet kies (wat een spintest negatief zou moeten beïnvloeden).

Anderzijds; als Wheel-tec zegt dat het goed is, dan zal het wel goed zijn lijkt mij. Die gooien hun naam niet ten grabbel voor een lagertje. Als ze er naar gekeken hebben, is het ook een kleine moeite om er eventueel een likje vet tussen te doen of een nieuw lagertje in te persen als er daadwerkelijk iets mankeert.

Kortom; ik ben wel nieuwsgierig geworden nu :).

Toevoeging: Ik baseer mijn mening vaker op hoe het voelt, dan hoe lang een wiel daadwerkelijk draait. Als er iets niet goed is dan voel je doorgaans vrij snel dat ergens een bepaalde weerstand/speling zit of dat het korrelig loopt.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 02 feb 2021 19:23

@de reageerders: ik heb de weerstand getest met het wiel uit de fiets en het wiel tussen mijn wijsvingers gehouden, op het deel waar de as in gaat zeg maar dus geen weerstand van palletjes o.i.d. omdat de body gewoon mee kon draaien.

Ik begrijp dat 5 lagers iets meer weerstand bieden dan 2 lagers maar had niet verwacht dat dat zo’n verschil zou zijn.
Nu is het ook weer niet zo dat ik een hefboom nodig heb om het wiel te laten draaien en ik heb er nooit eerder op gelet dus het kan ook gewoon tussen mijn oren zitten. Overigens ga ik ook vaak uit van mijn gevoel en er zit niets korreligs in de manier waarop de as draait en er zitten geen zwaardere of lichtere punten in, de weerstand is constant.

Ik geloof ook niet dat Wheel-Tec zijn naam te grabbel gooit voor een setje lagers en maximaal 1 uurtje werk dus de daling in gemiddelde zal niet aan het achterwiel liggen maar omgekeerd evenredig zijn aan de verandering in gewicht en conditie 😉

Kortom, ik heb mezelf weer lekker beziggehouden, ben er toch even tussenuit geweest en neem denk ik morgenmiddag een paar uurtjes vrij om te gaan fietsen want morgen lijkt vooralsnog de enige beetje mooie dag te worden de komen week.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 feb 2021 11:20

tjerk1121 schreef: 02 feb 2021 19:23 @de reageerders: ik heb de weerstand getest met het wiel uit de fiets en het wiel tussen mijn wijsvingers gehouden, op het deel waar de as in gaat zeg maar dus geen weerstand van palletjes o.i.d. omdat de body gewoon mee kon draaien.
Op die manier zou het in 'weerstand' geen verschil uit moeten maken met het voorwiel omdat beide assen op maar twee kogellagers draaien en zouden dus theoretisch (bijna) net zo lang moeten door draaien bij een identieke zwieper aan het wiel. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 03 feb 2021 11:48

Zeker weten?

2 lagers voor en 4 achter gemiddeld (2 in je naaf behuizing en 2 in je body). De lagers van de cassette body zitten ook om de achteras te draaien.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 feb 2021 12:29

Je hebt gelijk, voor 2 lagers en achter 4 lagers en die laatste draaien uiteraard ook om de as als je de as aan het einde vast houdt. Neemt niet weg dat dan het 'weerstand' verschil tussen voor- en achterwiel wordt bepaald door 2 kogellagers en 4 kogellagers wat m.i. bij nieuwe kogellagers toch minimaal zou moeten zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1253
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 03 feb 2021 13:04

Misschien moet alles nog een beetje op elkaar indraaien en wordt het met verloop van tijd beter.
Met mijn achetrnaaf had ik in het begin ook het idee dat het "stroef" liep maar na enkele weken fietsen draait het als een zonnetje.
Hoe zeggen ze dat ook alweer; "geduld is een schone zaak"!
Wellicht is dat ook van toepassing.
...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 feb 2021 14:04

Net nog even getest met een wielset die reeds 3000km heeft gedraaid, vasthoudend met beide handen aan de snelspanner en as en daarbij met de vinger aan de spaak een zwieper te hebben gegeven draait het voorwiel zo'n 36 rondjes en het achterwiel zo'n 28 rondjes, dus . . . veel verschil in 'weerstand' is er (althans bij mij) niet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie