Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 jan 2021 22:14

Plugs, binnenband, bandenlichters en pompje.
Sealant zit al in band.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 27 jan 2021 08:50

Aspide83 schreef: 26 jan 2021 22:09 Dus hebt plugs, binnenband, wat patronen of pomp, en dan ook klein flesje sealant?

Even kijken wat ik wil kopen voor mijn eerste tubeless set.

Algemene vraag, je "moet" elke 3 maanden nieuwe sealant toevoegen. Maken jullie bijvoorbeeld 1x per half jaar de boel ff schoon. Anders zit er op laatst 0.5 kg aan latex in :-)
Ligt er aan hoeveel km en de ondergrond waarop je fiets.
Ik rij nu 4 maanden tubeless op de gravelbike en ben verbaasd nog niet 1 keer lek gereden gezien de ondergrond waarop je de kilometers maakt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12624
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jan 2021 09:20

Je band wordt echt niet zwaarder na drie keer bijvullen, als er totaal maar dezelfde hoeveelheid in zit.
De oude conti banden van 10 jaar terug die dronken de vloeistof bijna op de eerste twee keer was het binnen een maand bijvullen, maar gek genoeg werden ze geen gram zwaarder en bleven gelijk.

Feitelijk werden ze dus iets zwaarder slijtage + vloeistof = 0
Maar dat zijn dus hooguit enkele grammen.

Bijvullen ergens tussen de 3 en 9 maanden bij mij.
Hoe meer je bijpompt hoe sneller het verdwijnt;
Hoe warmer het is hoe sneller het verdwijnt;
Hoe poreuzer de band hoe sneller het verdwijnt

Je moet je op de racer ook afvragen, rijd je vloeistof voor het afdichten of voor lekpreventie. Wanneer rijd je nou lek op de racer (ik rijd alleen met droog weer)? In letterlijk 30K heb ik onderweg 1x stil gestaan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 jan 2021 10:20

Ik ververs nooit meer (in het verleden wel gedaan) sealant en vul nooit sealant bij, behalve als ik 'merkbaar' lek heb gereden dan vul ik ong. 15ml bij. Verder hergebruik ik zoveel mogelijk de oude sealant bij het wisselen van banden. Ik rijd momenteel met sealant die al een jaar oud is (pas één maal lek gereden) en heb pas nog de lekproef gedaan door met een spijker de band te perforeren, er kwam een beetje sealant uit en was meteen dicht, dus nog steeds goed. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 jan 2021 18:37

DDX schreef: 26 jan 2021 21:05 Kan je gewoon laten zitten.
Eventueel ombuigen als het tegen frame aanloopt, anders krijg je zo'n irritante tik hele tijd .
Maar dat is meer als je het in wang band hebt getoken, in loopvlak gaat dat al vanzelf.
Ik heb de Dynaplug racer besteld, bij Futurum dan maar, had nog wat andere dingen nodig en een bon van 20€ (Strava Challenge)
Afbeelding

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 31 jan 2021 20:04

Na een lekke voorband (niet tubeless) besloten om tubeless op de racer toch eens een kans te geven. Ik heb vorig jaar een paar weken met mavic ust gereden en wat was prima.

Ik heb nu bontrager aeolus elite wielen met pirelli cinturato banden. Het velglint voor de bontragers gaat prima en makkelijk. De banden oppompen en 'ploppen' ging prima met de handpomp. De band om de velg heen krijgen was even heftig en strak. Een van de bandenlichters brak zelfs.

Daarna de sealant erin. Ik heb mucoff gekocht en flink veel erin gedaan. Het viel me erg tegen hoe snel ze volledig luchtdicht waren, vooral rondom het ventiel. Na bijkomen begon het weer opnieuw, dus ventiel elke keer weer strakker gedraaid terwijl de fabrikant zegt dat handvast strak genoeg is...
Uiteindelijk is het gelukt en hoor ik niks meer sissen, ben benieuwd hoe het er morgenochtend voor staat.

Tot nu toe erg veel gedoe en ik ben benieuwd of de voordelen tegen de nadelen op kunnen

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 31 jan 2021 20:22

Rubbertje bij het ventiel vergeten?
o'7o

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 31 jan 2021 23:19

Zit er dus niet bij. Volgens de handleiding hoort dat ook niet.

Inmiddels wel erachter dat het ventiel met veel kracht in het velglint geduwd moet worden. Nu Inmiddels een paar uur verder en de banden zijn nog hard.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12624
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 feb 2021 08:09

Je moet vooral het ventielgat netjes in het lint maken en het ventiel met een beetje vet monteren.
Dan tijdens vastdraaien beetje bewegen. Maar het ventiel moet echt niet muurvast.

Ventielgat heel klein beetje met een verzinkboor uitboren, net even een net kantje eraan.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 feb 2021 15:10

Ik had de nieuwe JGuillem laten afleveren met Pirelli P Zero TLR banden. Wielen zijn DT swiss P1800 spline. Deze zijn tubeless ready. De fiets werd wel afgeleverd gemonteerd met binnenbandjes.

Vandaag deze tubeless gemonteerd. Ging eigenlijk van een leien dakje (knock on wood.....).
Binnenbandjes er uithalen, meegeleverde ventielen erin drukken en vastdraaien (geen rubbertjes...). Banden weer op de velg. Dat ging gewoon met de hand.
Daarna, met de gewone vloerpomp oppompen en laten ploppen. Dat ging bij beide wielen erg simpel.
Helaas houden ze zonder vloeistof geen druk, maar dat had ik ook niet verwacht.

Dus sealant toevoegen. Hier ging het net ff minder soepel....... Mijn fles orange sealant bleek zo goed als leeg. Net voldoende voor één band. Ik heb dit nu bij de voorband toegevoegd, en deze lijkt goed hard te blijven.
Voor de achterband heb ik nieuwe sealant besteld. Dit keer “Effetto Mariposa Caffélatex”. Dit wordt ook goed beoordeeld op het WWW en kost €22,00 voor een liter (orange kost €23 voor minder dan een halve liter).
Nou ja, hopelijk morgen de boel afmaken. Ik ben benieuwd naar de werking van de Caffélatex....

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 02 feb 2021 02:00

wasbeer2006 schreef: 01 feb 2021 08:09 Je moet vooral het ventielgat netjes in het lint maken en het ventiel met een beetje vet monteren.
Dan tijdens vastdraaien beetje bewegen. Maar het ventiel moet echt niet muurvast.

Ventielgat heel klein beetje met een verzinkboor uitboren, net even een net kantje eraan.
Bontrager levert ze met een compleet velglint met gat erin. Voor geen enkel probleem, achter blijft het bij het ventiel lekken.

Ga morgen het ventiel er even uit halen en met wat vet monteren om te proberen.

Wieler12
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jun 2020 16:12

Wieler12 02 feb 2021 15:54

gebruiken jullie C02 patronen onderweg of altijd een pompje mee als de band iets is leeggelopen. sealent kan bevriezen, maar heb je hier nou echt last van.

Plaats reactie