Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Meerwaarde elektronisch schakelen

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 jan 2021 19:28

@Keezx, ouwe gadgetman andersom ook hoor : mechanisch is ook elektronisch, want sensibele neuronen merken een impuls op, zetten deze om in een elektrisch signaal en sturen deze naar de hersenen, waar het in een specifiek deel verwerkt wordt.

Om de reactie tot stand te brengen wordt er vanuit de betreffende delen van de cortex weer elektrische signalen via motorische neuronen naar spieren gestuurd om de shifter te manipuleren.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 jan 2021 19:46

Elektronisch schakelen, ik zie er voor mij niet meteen praktische voordelen in. Goed afgestelde derailleurs voldoen prima. Ik rijd veel met de MTB waar je dikwijls heel veel moet schakelen, en dat gaat altijd heel goed. Zeker met de nu 1x12 overbrenging.

Als ik een nieuwe fiets zou kopen, dan zou het er wel mogen opzitten. Je hebt ook twee kabels minder, gemakkelijker om alles weg te werken, geen zichtbare kabels meer, alles door het frame.

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 29 jan 2021 21:31

rene schreef: 29 jan 2021 19:28 @Keezx, ouwe gadgetman andersom ook hoor : mechanisch is ook elektronisch, want sensibele neuronen merken een impuls op, zetten deze om in een elektrisch signaal en sturen deze naar de hersenen, waar het in een specifiek deel verwerkt wordt.

Om de reactie tot stand te brengen wordt er vanuit de betreffende delen van de cortex weer elektrische signalen via motorische neuronen naar spieren gestuurd om de shifter te manipuleren.
zelfs daar zitten nog wat stapjes tussen (dendrieten, axonen (afferent, efferent), receptoren) :P

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 29 jan 2021 21:55

jakkel schreef: 29 jan 2021 19:46 en dat gaat altijd heel goed.
Mijn voorouders sliepen in een grot, dat ging ook altijd goed. Anders was ik er niet geweest :like:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 30 jan 2021 09:29

En dan vragen we ons nog af waarom fietsen zo duur zijn als iedereen klakkeloos 500 euro extra neerlegt voor electronisch schakelen.

Voor het prijsverschil koop ik ook een leuk mountainbikeje voor mijn zoontje van 7 jaar oud om het maar even in perspectief te zetten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 jan 2021 10:01

Ik denk dat wanneer je vraagt wat de meerwaarde is, enkel mensen die er effectief langer mee rijden, waardevolle inzichten kunnen bieden.

In het kort: is je fiets met DI2/Etap/EPS aan vervanging toe, koop je terug DI2/Etap/EPS dan was het zijn geld waard, ga je terug naar mechanisch dan was het zijn geld niet waard.

Persoonlijk ga ik nooit meer terug naar mechanisch. Allebei mijn fietsen zijn DI2. Mijn MTB is de enige die nog mechanisch is maar daar rijd ik bijna nooit mee (afgelopen jaar nauwelijks 100km)

Heb je elektronisch schakelen echt nodig: nee, natuurlijk niet (maar een Dacia als voldoet ook ruimschoots en een hut in het bos om te wonen ook, kleren van de Zeeman zijn ook voldoende, ...)

Kan je het betalen: altijd voor elektronisch schakelen gaan (maar houd er rekening mee dat je waarschijnlijk nooit meer iets anders wilt)
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 jan 2021 10:46

bakboord1 schreef: 30 jan 2021 09:29 Voor het prijsverschil koop ik ook een leuk mountainbikeje voor mijn zoontje van 7 jaar oud om het maar even in perspectief te zetten.
Laat ik liever die zoon achterwege. Maar gelukkig is de afweging niet kind vs. elektronisch schakelen :winkthumb:.

Vind elektrisch schakelen wel één van de meest merkbare/gebruiksvriendelijke verbeteringen, maar niet essentieel. Zou op zich wel een stap terug kunnen zetten, zonder dat ik ontevreden ben over elektrisch schakelen. Kans dat het gebeurd is niet zo groot. Een volgende fiets zal waarschijnlijk ook weer elektrisch schakelen hebben, tenzij het een ander doel dient (vooral niet te duur maken). De prijs moet voor mij wel een beetje in verhouding staan met het gebruik.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jan 2021 10:56

rene schreef: 29 jan 2021 19:28 @Keezx, ouwe gadgetman andersom ook hoor : mechanisch is ook elektronisch, want sensibele neuronen merken een impuls op, zetten deze om in een elektrisch signaal en sturen deze naar de hersenen, waar het in een specifiek deel verwerkt wordt.

Om de reactie tot stand te brengen wordt er vanuit de betreffende delen van de cortex weer elektrische signalen via motorische neuronen naar spieren gestuurd om de shifter te manipuleren.
In laatste instantie is het nog altijd het nogal primitieve kettingschakelen, waarvan het principe al een 100 jaar oud is.
Ketting wordt opzij gedrukt naar een gewenst tandwiel, meer is het niet.
Technisch charmant, want simpel en om daar vanalles tussen te gaan friemelen om de fietsende chimpansee de indruk te geven dat het zeer geavanceerd is, tja ik noem dat simpelweg debiel.
Hoe krijg ik het voor elkaar om iets wat hetzelfde doet , voor veel meer geld aan de man te brengen? Maak het elektrisch.. :(
Bedrieg de chimpansee, want hij wil bedrogen worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 30 jan 2021 11:00

Mijn ene fiets met Sram Force schakelt al 5 jaar perfect. Elke tik is raak, zowel voor als achter. Ik ken Di2, maar dat is niet sneller of directer.

Mijn andere fiets heeft een Ultegra 6800 groep, die schakelt beduidend minder precies en snel. Voor mensen met Shimano snap ik dat ze liever Di2 hebben. Mijn vrouw heeft trouwens Shimano 8000 mechanische groep en die is een stuk beter dan de voorganger.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jan 2021 11:17

Ja, er is een zekere samenhang tussen Shimano gebruikers en de hang naar elektriek.....
Wie de schoen past trekke hem aan....

Was getekend , een 9 spiet/ non Shimano gebruiker.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 30 jan 2021 11:29

Keezx schreef: 30 jan 2021 10:56
rene schreef: 29 jan 2021 19:28 @Keezx, ouwe gadgetman andersom ook hoor : mechanisch is ook elektronisch, want sensibele neuronen merken een impuls op, zetten deze om in een elektrisch signaal en sturen deze naar de hersenen, waar het in een specifiek deel verwerkt wordt.

Om de reactie tot stand te brengen wordt er vanuit de betreffende delen van de cortex weer elektrische signalen via motorische neuronen naar spieren gestuurd om de shifter te manipuleren.
In laatste instantie is het nog altijd het nogal primitieve kettingschakelen, waarvan het principe al een 100 jaar oud is.
Ketting wordt opzij gedrukt naar een gewenst tandwiel, meer is het niet.
Technisch charmant, want simpel en om daar vanalles tussen te gaan friemelen om de fietsende chimpansee de indruk te geven dat het zeer geavanceerd is, tja ik noem dat simpelweg debiel.
Hoe krijg ik het voor elkaar om iets wat hetzelfde doet , voor veel meer geld aan de man te brengen? Maak het elektrisch.. :(
Bedrieg de chimpansee, want hij wil bedrogen worden.
Niet helemaal subtiel weergegeven met die dierenvergelijkingen :lol: , maar de essentie is echt wel waar.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 jan 2021 11:53

Ik kan me ook wel inleven in de appeal van zulke dingen hoor, maar op mij heeft het geen enkel appeal.
Maar dat geldt voor nogal wat dingen waarvan een hoop mensen zegt: ik zou nooit weer terug willen naar.... vult u zelf maar in.
Vandaar dat ik zeg: zoek de meerwaarde bij jezelf, maakt het me gelukkig/ iets blijer....dan is het toch goed?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie