Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Xplova Noza S

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 26 jan 2021 23:11

Wegens een gebrek en verkrijgbaarheid van veel smarttrainers de gok genomen en een Xplova Noza S aangeschaft. In eerste instantie wilde ik een Kickr Core, 2e keuze een Elite Suito (of Direto XR). Inmiddels is de Direto XR wel verkrijgbaar bij een aantal shops, maar ik had vorige week geen geduld meer.

Ondanks dat reviews niet al te positief waren vanwege de vermogenswaarde. Eerlijk gezegd valt het me reuze mee en geeft voor mij echt geen rare waardes aan. Gebruikerservaringen van gebruikers zijn eigenlijk ook best positief bij veel webshops. Dus al met al geen spijt dat ik nu een Xplova Noza S heb.

Vorige week donderdag besteld bij Bikester. En gister binnen gekregen. Gister een half uurtje getest in Richmond en vandaag nog even een uurtje in Watopia gereden. Al met al ben ik dik tevreden. Lekker stil apparaat en voelt goed.

Eigenlijk ging het koppelen in Zwift van sensoren best makkelijk via de Zwift companion app. Ik had een Bleutooth dongle aangeschaft voor de PC, maar die was achteraf helemaal niet nodig als je je sensoren via je telefoon koppelt. Ik wist niet eens dat Android ook ANT+ sensoren kon zien. :lol: Dus dat was wel fijn dat m'n cadans en hartslag gelijk gezien werden.

Ik begreep dat Acer met een opvolger bezig, maar voorlopig ben ik meer dan tevreden met de Noza S. Mooi en degelijk apparaat, die weinig herrie maakt.

Verder heb ik geen vergelijk. Ik heb weleens op de Tacx Flux van iemand een klein stukje gefietst, maar die voelde minder fijn aan dan mijn Xplova Noza S.

Ik vraag me eigenlijk af of er hier nog gebruikers zijn van een Xplova Noza S.

the_ur
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 30 jan 2021 09:21

Mijne komt als alles goed gaat volgend week binnen. Wordt vervolgd.

Afwijkingen in vermogen bij langdurig (warmte) gebruik heb ik over gelezen. Voor mij geen issue aangezien ik Favero powerpedalen gebruik.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 01 feb 2021 13:19

Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ik heb bnmiddels een aantal ritten gedaan (4 stuks) en ik ben er meer dan tevreden over. Ik ben nog niet zo bekend met Zwift, maar ik heb al flink moeten zweten.

Gisteravond nog een meegereden met een Tour de Zwift, maar ik moest de groep laten gaan. Het gin mij echt te hard. In het laatste groepje beland, maar daar voelde de trainer toch wel weer erg goed.

Ik denk dat ik nog wat meer zal moeten trainen om sommige groepsritten mee te kunnen.

Het voelt wel intensiever en zwaarder dan buiten in real life en een koersje mee te rijden. :lol:

Ik kan het nog niet helemaal goed beoordelen, want met vrijrijden op parcours gaat er door anderen best rustig aan toe. Maar ik heb ook geen ervaring op andere trainers of die beter rijden.

In ieder geval vind ik Xplova Nova S erg goed aanvoelen. En ben blij dat hij erg stil, zodat ik ook nog na 21,00u nog even kan trappen zonder mijn onderburen te irriteren. Ik heb er nog wel een geluidsmatje ondergelegd, maar vraag me af of het nodig was geweest.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 886
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 07 feb 2021 22:29

Als je keuze hebt zou ik altijd gaan voor een Tacx of een wahoo die hebben toch een grote voorsprong ten opzichte van dit merk.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 08 feb 2021 13:27

tom de groot schreef: 07 feb 2021 22:29 Als je keuze hebt zou ik altijd gaan voor een Tacx of een wahoo die hebben toch een grote voorsprong ten opzichte van dit merk.
Lekker onderbouwende reactie? :dislike:

Er zijn maar weinig winkels die een Wahoo Kickr Core of Tacx Flux 2 op voorraad hebben. Ik kon ze in ieder geval niet vinden of er stond bij levertijd onbekend.

Er zijn echt andere merken naast Tacx of Wahoo die ook goed kunnen zijn, net zoals dat niet alleen Garmin (heb zelf een Edge1030) verder zou met fietsnavigatie omdat die er langer mee bezig zijn. Ondanks dat ik 2 Garmin produkten (Forunner en Edge) gebruik zijn daarmee toch ook wel dingen die makkelijker en beter zouden kunnen functioneren.

O.a. Bcool, Saris, JetBlack lijken mij ook prima produkten maken... Deze week was de mogelijk er nog een Jetblack Volt te kopen en die had ik ook best zien zitten. Ik zou niet weten waarom die niet goed zouden kunnen zijn om mee te Zwiften, want daar gebruiken de meesten die ik ken een smarttrainer voor. Zeker nu met de avondklok en Corona is het fijn om gewoon een smarttrainer te hebben die fijn werkt. En voor mij functioneert de Noza S boven verwachting goed en doet ie geen rare dingen als ik met maatjes samen aan het Zwiften ben.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 08 feb 2021 14:59

Mijn Tacx Neo is er binnen een dik jaar mee opgehouden.
Dan betaal je de hoofdprijs om zogezegd dé trainer van hét direct drive merk te hebben.

Nu kan alles wel eens kapot gaan maar als je dan te maken krijgt met een garantie afhandeling waar je echt niet vrolijk van wordt....

Om maar te zeggen, je kan beter een minder bekend merk hebben dat goed werkt dan een grote naam met grote problemen.

the_ur
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 12 feb 2021 07:18

Ik ben tot nu toe erg tevreden. Ik heb nooit op andere merken gereden, dus dat kan ik niet vergelijken.
Tot nu toe heb ik wat trainingen gedaan met Sufferfest software. Dit werkt echt prima. Ik ben op de weg terug van een blessure en heb gelukkig m'n ftp wat laag ingezet :-).

De favero pedalen worden in Sufferfest perfect herkend, dus ik kan ook vermogen vergelijken met de trainer (zit tot nu toe erg dicht bij elkaar). Ook cadans (dit mist de trainer) kan dan gebruikt worden. Dat is voor Sufferfest trainingen eigenlijk wel essentieel. Ant hartslag kan de software niet meenemen maar die kan ik evt op de garmin aflezen.

Het (na)rijden van routes (gpx) werkt ook prima, alleen ben je dan ook echt met schakelen bezig. Dat heb je met workouts niet.

Verder had ik in een review gelezen over een piep iedere minuut. Ik ben nogal gevoelig voor geluiden en was daar een beetje bang voor., Je hoort het als je de trainer aan hebt staan heel zacht (iedere minuut), maar ik laat de trainer dus niet aanstaan als ik er niet opzit :-).

Kortom een erg positief begin. Ik denk dat deze trainer ook wel aan de startpost van fietstrainers toegevoegd mag worden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 feb 2021 11:57

Sufferfest kan wel overweg met ANT-hartslagmeters, het is waarschijnlijk je PC die geen ANT-ontvanger heeft.

Zelf heb ik een hartsalgband die BT en ANT doet (Wahoo Tickr) en gebruik steeds BT met Sufferfest omdat dat het meest stabiele blijkt bij mijn setup (met ANT heb ik steeds uitvallen elke 10 minuten of zo, geen idee waar het aan ligt)
Afbeelding

the_ur
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 12 feb 2021 13:39

TL@ schreef: 12 feb 2021 11:57 Sufferfest kan wel overweg met ANT-hartslagmeters, het is waarschijnlijk je PC die geen ANT-ontvanger heeft.
klopt.
Pc heeft ook geen bluetooth ontvanger :-). Casten vanaf telefoon gaat goed. Denk dat ik wel even 2 dongletjes (ant+ en BT) haal. Eens kijken of dat een beetje werkt.
Nu heb ik een garmin file met alles en een sufferfest file zonder hartslag met de power uit de trainer.
(wel aardig om te vergelijken)

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 13 feb 2021 14:02

Bij mij ging het casten via de telefoon toch niet helemaal lekker meer. Hartslag, Xplova en cadans via mijn telefoon aangesloten op Zwift. Bij mijn eerste solo ritjes ging dat prima.

De problemen ontstonden zodra ik de companian app wilde gebruiken op mijn telefoon om mee te chatten met maatjes tijdens de activiteit. Daar had de app moeite, maar mijn telefoon had ook moeite met mijn zweet... :lol: Een aantal keren viel de BT connectie weg, maar dan was ook alle connectie weg. Geen hartslag of vermogen meer. Ik kon trappen wat ik wilde, maar stond gewoon stil op het scherm.

Nu heb ik mijn telefoon losgekoppeld en gebruik de companion app er alleen bij tijdens mijn activiteiten. Sensoren via een BT en Xplova via een BT-dongle aangesloten op mijn PC, Was van plan een ANT+ dongle aan te schaffen, maar BT werkt tot nu toe ook prima.

Nu gaat alles tot nu toe probleemloos. Het probleem zal wel aan mijn telefoon liggen (Sony Xperia XZ3), maar ik begreep ijnmiddels van anderen dat het minder stabiel kon zijn.

the_ur
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 13 feb 2021 17:20

Mijn Ant dongle komt maandag binnen. IK zal op korte termijn wel even laten weten of het naar behoren werkt.

the_ur
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 15 feb 2021 18:52

Vermogen en cadans komen na een aantal workouts (max 1 uur en zonder sprint intervallen) vrijwel 100% overeen met m'n Favero pedalen.

Plaats reactie