Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting op binnenblad raakt binnenkant buitenblad

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 26 jan 2021 23:28

Goedenavond,

Onlangs heb ik op marktplaats een merida cyclo cross 300 gekocht.
Fiets ziet er nog uit als nieuw en voor zover ik kan zien volledig orgineel.

Nu heb ik er vanavond voor het eerst eens goed op gefietst en nu blijkt dat als ik de ketting op het binnenblad heb liggen en achter de 4 kleinste kransjes gebruik dat de ketting dan voor tegen de binnenkant van het buitenblad aankomt.
Dat word erger naarmate ik achter kleiner schakel, op de kleinste 2 kransjes kun je gewoon niet rijden want de ketting word als het ware weggeduwd door de binnenkant van het buitenblad.

Op de site van merida staat dat er een FSA Omega 50-34T crankstel op zou moeten zitten en dat zit er ook op. Ook zit er een 10 speed ketting op.

Ik zou 4 busjes kunnen draaien van 1.5 a 2 mm dik en tussen de 2 tandwielen kunnen doen?

Hier zie je dat de ketting schuin ligt:
Afbeelding

Crankstel:
Afbeelding

Hier zie je de beschadiging op het binnenblad, deze word boven bij de ketting veroorzaakt
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 jan 2021 00:07

Ik vermoedt dat je cassette dan niet de originele is.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

wknaap
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:56
Locatie: Heemskerk

wknaap 27 jan 2021 03:02

Kan het zijn dat de verkoper de fiets heeft opgeknapt en de trapas verkeerd heeft gemonteerd?
Of misschien een kortere as er in heeft gezet waardoor de kettingbladen dichter bij de zitbuis staat.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 27 jan 2021 05:41

Lijkt mij dat je binnenblad verkeerd om is gemonteerd, even omdraaien en dan kan je ook gelijk alle bladboutjes er weer op doen.
Veder natuurlijk geen gewenste kettinglijn, en degelijke schakelverhouding moet je niet willen rijden.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 27 jan 2021 06:15

wknaap schreef: 27 jan 2021 03:02 Kan het zijn dat de verkoper de fiets heeft opgeknapt en de trapas verkeerd heeft gemonteerd?
Of misschien een kortere as er in heeft gezet waardoor de kettingbladen dichter bij de zitbuis staat.
De kettingbladen zouden eigenlijk nog verder naar binnen moeten ...

Edit: nee dat is niet waar wat ik zeg, het geheel moet idd naar buiten toe...
Vanavond eens bekijken.

*Hoe zie je of de tapas verkeerd om zit?
Het gedeelte wat aan de crank uitsteekt moet langer zijn als de andere kant neem ik aan?

*Hoe demonteer je de crank?
En eventueel de trapas?
Laatst gewijzigd door Gerwin89 op 27 jan 2021 08:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 27 jan 2021 06:16

sge schreef: 27 jan 2021 05:41 Lijkt mij dat je binnenblad verkeerd om is gemonteerd, even omdraaien en dan kan je ook gelijk alle bladboutjes er weer op doen.
Veder natuurlijk geen gewenste kettinglijn, en degelijke schakelverhouding moet je niet willen rijden.
Hmm ik kan dat eens omdraaien, Ik had die al losgemaakt en even voor de foto 2 boutjes terug gezet vandaar dat ze er niet allemaal op zitten.
Wat bedoel je met degelijke schakelverhoudijg moet je niet willen rijden?

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 27 jan 2021 06:36

Enzzo schreef: 27 jan 2021 00:07 Ik vermoedt dat je cassette dan niet de originele is.
Even gekeken maar ook die is de originele zoals ook op de merida site staat, 11-32, 10 speed

Heb de aankoopbon erbij, gekocht in oktober 2020 en verkoper had er bijna niet op gefietst. Dus het lijkt mij dat het altijd zo geweest is ...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jan 2021 08:06

sge schreef: 27 jan 2021 05:41 Veder natuurlijk geen gewenste kettinglijn, en degelijke schakelverhouding moet je niet willen rijden.
Wat bedoel je met degelijke schakelverhoudijg moet je niet willen rijden?
[/quote]

Te schuine kettinglijn, je had al naar het grote blad moeten opschakelen en achter iets lichter, dan ligt je ketting weer mooi recht.
Meet eens de afstand tussen de crankarmen, ter hoogte van de pedalen, en de liggende achtervork.
Deze afstand moet gelijk zijn, weet je meteen of je crankstel precies goed zit.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 27 jan 2021 08:50

Ow zo, ja klopt.
Maar je moet toch enigszins zo kunnen rijden zonder dat het echt heel erg veel herrie maakt.. lukt op mn racer wel gewoon.

Ik ga vanavond meteen meten, ben erg benieuwd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jan 2021 09:01

Ja schuine kettinglijn is voor slijtage niet ideaal.., Maar het systeem moet het in principe wel gewoon kunnen rijden. En zeker in het veld, waar je nog wel eens kortstondig wat zwaarder/lichter wilt staan en dan niet voor wilt schakelen.

Dus nee, idealiter pak je met het binnenblad niet de kleinste (2?) kransjes bij een 10 speed.., en met buitenblad niet de grootste (2?) kransjes. Maar het moet wel gewoon kunnen werken. En zeker als dit met de kleinste 4 tandjes al problemen geeft, is dat niet normaal. het 4e kransje zit je nagenoeg in het midden van je cassette. Dat zou al vrij weinig met schuine kettinglijn en extra slijtage te maken mogen hebben.
En wel of niet de originele 10 speed cassette lijkt me niet de oorzaak van dit probleem. In principe is 10 speed, gewoon 10 speed. De breedte van de totale cassette en de spacing tussen de kettingbladen kan niet echt verschillen en zeker niet de oorzaak zijn dat je ketting aan je grote blad loopt. Het is niet alsof een andere cassette ineens een centimeter verder naar buiten kan gaan staan ofzo. Want je zit gewoon met je as en de ruimte in het frame.

Inderdaad, binnenblad controleren of die goed gemonteerd zit.
En anders een spacer aan de aandrijfkant tussen crank en frame. Om zo de kettingbladen een tikje naar buiten te krijgen. Waarschijnlijk moet je dan eerst linker crankarm eraf halen en trek je dan de rechtercrank met kettingbladen en as in 1x uit je frame (kan goed vast zitten). En je moet even zeker zijn dat je hier een spacer voor hebt liggen. (vraag er naar bij een fietsenmaker eventueel).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 jan 2021 09:34

Dit bij 4 kransjes hebben is wel veel en dan zou ik inderdaad, zoals gezegd, eerst mijn binnenblad even omdraaien, Dat is het snelst gebeurt en dan sluit je dat anders alvast uit, Moet wel zeggen dat ik het op alle fietsen die ik heb of heb gehad met een compactcranck het op de kleinste twee kransjes heb (gehad). Niet dat er niet mee te rijden is, maar wel dat het het hoort, en op het kleinste kransje meestal inderdaad niet mee te rijden, Maar zoals ook al gezegd, is dat een kettinglijn die je niet moet willen en die je ook niet hoeft te rijden, omdat daar altijd wel een alternatief voor is op het buitenblad.
Ach, ik zeg ook maar wat

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 jan 2021 10:01

Zo zie je maar weer dat een 34 binnenblad gewoon niet zo geschikt is voor vlak terrein.
Als omdraaien niet helpt , lijkt me het simpel te verbeteren door 4 ringetjes van pakweg 1 mm dik tussen blad en spider te leggen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie